Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Trénink brankáře Jediný specifický post ve fotbale…
2
Proč dokáže Petr Čech udělat tento zákrok?
Kondice Sprint k míči Odraz Koordinace Síla Technika Vyražení míče Psychika Odvaha Odhodlání Zodpovědnost Taktika Čte hru Rozhoduje se Komunikuje
3
Úlohy brankáře – chytajícího hráče
Zabraňuje gólům Plní funkci hráče v poli Řídí hráče Zakládá útoky Zabraňuje útokům soupeře Povzbuzuje hráče
4
Charakteristika a požadavky
Vysoké nároky na somatotyp Předvídavost a statečnost Vysoká úroveň dovedností Psychická odolnost Motorické schopnosti na vysoké úrovni Obratnost a koordinace Rychlost motorická a reakční Vytrvalost Sebevědomí
5
Specializace a trénink
Kdy začít s tréninkem brankářů? Všeobecná příprava začíná už ve fotbalové školičce. Pokud individuální specializace, tak ne v čase tréninku….. Jak je to ve hře? Do konce mladší přípravky neustálá rotace na tomto postu. Ve starší přípravce už se počet hráčů do brány zmenšuje. Co ve školičce? Tento post neřešit. V utkáních hrát na malé branky bez brankářů… Co když do brány hráč nechce. Máme ho nutit aby si to vyzkoušel? Rozhodně ne….. Činnost musí být chtěná, aby se tam hráč cítil dobře. Čeho si při pozdějším výběru brankáře nejvíce všímáme? Odvaha, rychlost a somatotyp. Největší problémy při hře s brankářem? Rozehrávka. Zbytečně velký důraz který kladou trenéři a rodiče na tento post u nejmenších.
6
Specializace a trénink
Co když chce hráč do brány přesto, že mu to tam vůbec nejde? Rozhodně mu dát možnost. Kdo může říct, že to jednou nebude jinak. Od kdy specializovaný trénink brankářů? Starší přípravka. Vybraní hráč s předpoklady a se zájmem o tento post. Kolikrát týdně? Minimálně 1x. Mají brankáři v mladších žácích chodit do pole? Rozhodně….. Stále rozvíjíme herní praxi. Brankář ve starších žácích? Většinou uzavřený post. Do pole rotuje spíše výjimečně.
7
Přihrávání/rozehrávání
HČJ Útočné Vedení míče Přihrávání/rozehrávání Řízení hry Obcházení Obranné Stavění se Chytání míče Vyrážení míče Odkopávání míče Řízení hry Všechny činnosti brankáře na hřišti v nepřerušené hře a při standardních situacích by měly být doprovázeny slovním projevem…..
8
Pohybová příprava – Pohyb brankáře
Druhy pohybu: Chůze Běh Úkroky a boční sprint: Důležitá koordinace pohybu Nedělat velké kroky ale kratší a dynamické Přesun na kratší vzdálenost 1-2 metry Sprint: Převládají krátké úseky Důležitá je reakční rychlost Delší sprinty jsou vyjimkou Úkroky a boční sprint: Důležitá koordinace pohybu Nedělat velké kroky ale kratší a dynamické Přesun na kratší vzdálenost 1-2 metry Při pohybu by brankář měl být neustále čelem do hry…
9
Základní postavení brankáře
Tělo Mírně nakloněné dopředu (váha se přenáší na špičky) Nohy Obě v kontaktu se zemí, rozkročené na šířku ramen Kolena mírně pokrčené Ruce Pozice musí umožnit co nejrychlejší kontakt s míčem Otevřené dlaně v úrovni středu těla s mírným pokrčením v loktech umožňuje brankáři zasáhnout na všechny typy střel (nízké a i vysoké) Hlava Ve středu a mírně do předu. Oči sledují letící míč
10
dovednostní příprava – chytání
Chytání ve stoji: Polovysoké míče – do prstů, do koše Míče po zemi – chytání v pokleku Míče odražené od země – do prstů, do koše, v podřepu Vysoké míče – chytání ve výskoky Z hlediska zákroku – chycení ve stoji, vyražení ve stoji (rukou, nohou, tělem, hlavou)
11
dovednostní příprava – chytání
Pravidla: Padat na bok a ne na břicho Odrážet se ze správné nohy (z té na kterou stranu padám) Natažené ruce k míči Vždy jít proti míči Chytání v pádě: Podle dráhy letu míče – po zemi do strany, polovysoké a vysoké míče do strany, odražené míče od země, vysoké míče za záda Podle odrazu brankáře: Chytání v pádě bez odrazu V pádě s odrazem – odraz z místa (bez úkroku), odraz z pohybu (s úkrokem) Z hlediska zákroku – chycení v pádě, vyražení v pádě (rukou, nohou, hlavou)
12
dovednostní příprava – zakládání útoků
Po zemi rukou: S rozběhem Bez rozběhu Vzduchem rukou: Přes hlavu Bokem Po zemi nohou: Placírkou Nártem Vzduchem nohou: Z ruky – výkopem z ruky, halfvolejem Ze země
13
Kondiční příprava u mladých brankářů
Vytrvalost: se rozvíjí prostřednictvím her. Na individuálním a ani ve skupinovém či hromadném tréninku se vytrvalosti není potřeba věnovat. Rychlost: základní prvek kvalitního brankáře. A to rychlost akční, reakční a lokomoční. Rozvíjíme formou her, při individuálním tréninku však neopomeneme na kvalitu a techniku provedení dovednosti. Akční rychlost: výbušné starty Reakční rychlost: rychlost reakce Lokomoční rychlost: rychlost běhu Síla: přetahy, přetlaky a různá úpolová cvičení. Různé přeskoky, přelézání, lezení a šplhání. V pozdějším věku přeskoky překážek s následnou další činností. Pro brankáře je důležitá zejména síla RYCHLÁ. Co se týče zpevňovacích/stabilizačních cvičení, tak ty mají velmi pozitivní dopad na rozvoj mladého brankáře. Koordinace: správný nácvik a zdokonalování pohybových schopností má pozitivní dopad na sportovní rozvoj dětí. V tomto věkovém období je potřeba hráče stimulovat co největším počtem cvičení, a co největším počtem pohybových vzorců. A t v různých podmínkách, polohách a prostředí. Důležité prvky: Bez míče – běžecká abeceda, koordinační překážkové dráhy, švihadlo, gymnastika S míčem – ovládání míče, překážkové dráhy zakončené specifickou činností s míče, gymnastika s míčem, různé hry s míčem. Flexibilita: důležitý prvek u každého sportovce. U brankářů ve fotbale tomu není jinak. Způsobuje prevenci před zraněními. A větší kloubní rozsah a tím pádem možnost lepších zákroků.
14
Psychologická příprava
Budování vztahu na základě důvěry mezi hráčem/brankářem a trenérem, a důkladné poznání jedince trenérem, pomůže v budoucnu lépe a lehčeji řešit vzniklé problémy. Každý hráč/brankář je jedinečný a vyžaduje individuální citlivý přístup… Klíčové body: mít radost ze hry, z tréninku, z chytání budování vztahů (mezi hráči, mezi trenérem a hráči), integrovat se do kolektivu správný přístup k tréninku – dokázat se co nejdéle soustředit, být pozorný, spolupracovat s trenérem, nebát se zeptat respektování trenéra, spoluhráče, protihráče rozhodčího děti v tomto věku chtějí vždy vyhrát a být všude první (rychlost na úkor kvality) naučit se akceptovat prohru postupné si osvojování zodpovědnosti která souvisí s postem brankáře seznamování s negativními stránkami brankářského postu (komentování obdržených branek od ostatních….) vliv rodiny: pozitivní – brankář má podporu, negativní – ambiciózní rodiče vliv brankářských vzorů (pozitivní, negativní) sledování jiných brankářů na prvním místě škola
15
Informace
16
děkuji za pozornost Stanislav Duben
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.