Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ČjL.1.52 Vytvořeno:4. 6. 2013 Ověřeno: 6. 6. 2013 Třída:1. VE

2 Preromantismus Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace. Předmět:Český jazyk a literatura Ročník:1. Autor:Mgr. Martina Sedlářová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:žádné Klíčová slova: preromantismus, Caspar David Friedrich, autostylizace, bard, lidová slovesnost, konvence, rokoková galantnost Anotace: Žák se z prezentace dozví charakteristické znaky preromantismu a vytvoří si představu tohoto období prostřednictvím obrazů.. V závěru prezentace se nachází test pro zopakování látky formou otevřených otázek.

3 Preromantismus Charakteristické znaky

4 2. polovina 18. století – začátek 19. st. Z lat. prae = před Přechodné období mezi klasicismem a romantismem Umělecký styl a životní postoj nově nastupující třídy – měšťanstva Pestrý proud různých uměleckých tendencí Projevil se především v literatuře Ve výtvarném umění se neprojevil (v té době tzv. empír = fr. klasicismus

5 Znaky důraz na cit odmítnutí konvencí, příkazů, řádu – i v umělecké tvorbě (požadavek tvůrčí svobody) návrat k přírodě, k lidové slovesnosti vzor – venkovský, prostý, nezkažený člověk, prostý způsob života obdiv k schopnému, podnikavému jedinci

6 Reakce proti klasické poezii Příkladem Homér a Shakespeare – nedbali estetických pravidel Zájem o anglickou literaturu – prožitek srdce proti rozumářské tradici, proti rokokové galantnosti Inspirace lidovou poezií, hlavně balady Básník se stylizuje do podoby barda, mluvčího národního kolektivu Nebo v roli věštce a proroka

7 Caspar david Friedrich, Opatství v Oakwoodu (1809-1810)

8 Caspar David Friedrich, Muž a žena při pozorování měsíce

9 Opakování

10 Vyjmenujte hlavní znaky preromantismu. o důraz na cit o odmítnutí konvencí, příkazů, řádu – i v umělecké tvorbě (požadavek tvůrčí svobody) o návrat k přírodě, k lidové slovesnosti o vzor – venkovský, prostý, nezkažený člověk, prostý způsob života o obdiv k schopnému, podnikavému jedinci Které období zahrnuje preromantismus? o 2. polovina 18. století až začátek 19. st. o Přechodné období mezi klasicismem a romantismem

11 Kteří spisovatelé se stali příkladem pro preromantiky? o Homér a Shakespeare. Z jakého důvodu se stali příkladem? o Nedbali klasických estetických pravidel.

12 Do jaké role se stylizuje básník? o do podoby barda o mluvčího národního kolektivu Proč se v období preromantismu zvýšil zájem o anglickou literaturu? o Preromantici preferovali cit před rozumem.

13 Použité zdroje Obrázky: o Caspar David Friedrich. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-2013 [cit. 2013-07-08]. Dostupné z: http://en.wikipedia.org/wiki/File:The_Abbey_in_the_Oakwood.jpghttp://en.wikipedia.org/wiki/File:The_Abbey_in_the_Oakwood.jpg o Caspar David Friedrich. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-2013 [cit. 2013-07-08]. Dostupné z: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Caspar_David_Friedrich_028.jpghttp://en.wikipedia.org/wiki/File:Caspar_David_Friedrich_028.jpg

14 KONEC Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména. Navazující prezentace: VY_32_INOVACE_ ČjL.1.53 – J. J. Rousseau


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google