Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Pojetí lidského kapitálu a jeho formování
Petr Mazouch Pojetí lidského kapitálu a jeho formování Katedra ekonomické statistiky Vysoká škola ekonomická v Praze
2
Pojetí lidského kapitálu a jeho formování
Jak definujeme lidský kapitál? Co formuje lidský kapitál?
3
Definice lidského kapitálu
Adekvační problém Teoretická definice jevu Teoretická kvantifikace jevu Praktická kvantifikace jevu
4
Definice lidského kapitálu
Adekvační problém Teoretická definice jevu Teoretická kvantifikace jevu Praktická kvantifikace jevu
5
Definice lidského kapitálu
Původně Smith, Marx, Pigou První ucelená definice G. S. Becker a J. Mincer: „Lidský kapitál jsou schopnosti, dovednosti a odpovídající motivace tyto schopnosti a dovednosti uplatnit.“ BECKER, G., S. Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis, with Special Reference to Education
6
Definice lidského kapitálu
Základní lidský kapitál: Produktivní schopnosti Vlastnosti Širší lidský kapitál: Umožňuje uplatňovat základní lidský kapitál
7
Definice lidského kapitálu
OECD „Znalosti, dovednosti, schopnosti a vlastnosti jedince, které usnadňují vytváření osobního, sociálního a ekonomického blaha“ OECD – Education at a glance
8
Definice lidského kapitálu
Širší – sociologické pojetí dle Schulze Lidský kapitál: Vzdělanostní kapitál Sociální kapitál Kulturní kapitál Zdravotní kapitál
9
Definice lidského kapitálu dle OECD
Lidský kapitál Vlastnosti Dovednosti Znalosti Schopnosti
10
Faktory působící na lidský kapitál
Geneticky zděděné vrozené schopnosti Rodinné, sociální a další prostředí Formální, neformální a informální vzdělávání Širší lidský kapitál = potenciál rozvíjet a uplatňovat své schopnosti Základní lidský kapitál = produktivní schopnosti
11
Faktory působící na lidský kapitál
Geneticky zděděné vrozené schopnosti Vlastnosti jedince Predispozice schopností Téměř neměřitelné
12
Faktory působící na lidský kapitál
Rodinné, sociální a další prostředí Rozvoj základních vlastností Získávání znalostí Rozvoj schopností a dovedností Kvantifikace je částečně možná
13
Průměrný výsledek a průměrný index ESCS v zemích OECD
14
Faktory působící na lidský kapitál
Formální, neformální a informální vzdělávání Rozvoj základních vlastností Masivní získávání znalostí Rozvoj schopností a dovedností Kvantifikace je možná
15
Výsledek testu čtenářské gramotnosti účastníku IALS ve věku 16 – 65 let podle nejvyššího dosaženého vzdělání
16
Shrnutí Evoluce přístupu k lidskému kapitálu
Vliv na definici lidského kapitálu Lidský kapitál není konstantní, zastrává Problém s měřením Je testování cestou z této situace?
17
Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.