Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Řecké výtvarné umění
2
Vývoj keramiky: Kréta:
nádoba s motivem dvojité sekery váza s chobotnicí
3
Vývoj výzdoby keramických nádob v Řecku:
Doba homérská: jednoduchá geometrická výzdoba (k. r př. n. l.)
4
Doba archaická: návrat k figurální výzdobě jednoduché schematické postavy (k. r. 800)
5
Doba archaická: obnovení obchodních kontaktů s Malou Asií
orientální náměty na keramice (Korint, k. r. 600 př. n. l.)
6
Doba archaická a klasická: černofigurální styl (zobrazuje siluety):
Doba archaická a klasická: černofigurální styl (zobrazuje siluety): váza z 7. st. př. n. l. váza z 6. st. př. n. l.
7
Doba klasická: červenofigurální styl (zobrazuje detaily postav na tmavém pozadí): váza z 5. st. váza z 4. st.
8
kombinace černo- i červenofigurální výzdoby na jedné nádobě
konec 6. st. př. n. l.
9
Kréta Knóssos: nástěnné malby akrobati s býky delfíni
10
motivy výzdoby paláce v Knóssu
labrys
11
Mozaika bitvy u Issu, kolem r. 300 př. n. l.
12
Mozaika Alexandr Makedonský: detail mozaiky plastika (k. r. 340 př. n. l.)
13
Plastika: Kréta býk bohyně s hady
14
Doba homérská a archaická:
jednoduchá plastika (schmatizované postavy s nepravděpodobnými proporcemi) Apollón, poč. 7. st. př. n. l.
15
Doba archaická: typ „kúros“: = zobrazení nahého mužského těla v klidovém postoji, věrné tělesné proporce, chybí zřetelnější zobrazení detailů těla (svaly, šlachy, kosti), strnulý výraz, účes připomínající egyptské paruky kúros, pol. 6. st. př. n. l.
16
Doba archaická typ „koré“:
= zobrazení oblečeného ženského těla v klidovém strnulém postoji, schématické zobrazení základních proporcí, povznesený výraz tváře, vlasy připomínající paruku koré, 7. st. př. n. l. koré, 6. st. př. n. l.
17
Myrón: Diskobolos, 5. st. př. n. l. tělo atleta v pohybu
Doba klasická zobrazení nahého mužského těla v reálných proporcích a detailech (svaly, šlachy, klouby), ideálně krásná postava atleta, tvář nezobrazuje konkrétního jedince Myrón: Diskobolos, 5. st. př. n. l. tělo atleta v pohybu
18
Polykleitos: Doryphoros, 5. st. muž držící oštěp
Lysippos, 4. st. = tělo atleta v klidovém postoji
19
umístění sochy v chrámu
Feidiás: Athéna, 5. st. př. n. l rekonstrukce obří sochy Athény v Parthenónu – zobrazení oblečeného ženského těla reálných proporcí v klidové pozici
20
Polykleitos: Amazonka, 5. st. př. n. l.
21
Praxitelés: Afrodíté, 4. st.
4. st. př. n. l. - zobrazení nahého ženského těla: jemně zpracované detaily, ideál ženské krásy Praxitelés: Afrodíté, 4. st.
22
Helénismus: od k. 4. st. př. n. l
Helénismus: od k. 4. st. př. n. l.: působení orientálních vlivů na řecké umění Realistický portrét: Filozof z Antikythéry, 3. st. př. n. l. Alexandr Makedonský, 4. st. př. n. l.
23
Idealizovaný portrét: Helénistický vladař, 2. st. př. n. l.
Sofoklés, 4. st. př. n. l. Helénistický vladař, 2. st. př. n. l. Muž, Halikarnas, 4. st. př. n. l.
24
Chlapec vytahující si trn z paty, 3. st. př. n. l.
Žánrové náměty: esteticky vytříbené ztvárnění hravých výjevů ze života (hra dětí, zvířata, milenecké scény aj. Chlapec vytahující si trn z paty, 3. st. př. n. l. Afrodíté a Pan, k. r. 100 př. n. l.
25
Dramatické náměty: výjevy boje, smrtelného zápasu
Laokoón, 1. st. př. n. l.: otec spolu se dvěma syny zápasí o život se dvěma hady, kteří byli sesláni bohy, aby zahubili muže, který se pokusil rozbít trojského koně
26
Pergamon – rekonstrukce centra: oltář
27
Pergamon, Diův oltář
28
Pergamon: reliéf oltáře: Zeus Nyx, bohyně noci
29
Pergamon: reliéf oltáře
Niké, bohyně vítězství Athéna, zvedá Alkyóna za vlasy, čímž ho zbavuje síly Alkyón, syn bohyně země Gaie, jehož síla pocházela z dotyku se zemí, vede zoufalý zápas o život Gaia, bohyně země, snaží se pomoct synovi Pergamon: reliéf oltáře
30
Architektura: Kréta - Knóssos – půdorys paláce
31
Knóssos – rekonstrukce paláce
32
Knóssos – celkový pohled
33
Knóssos – vzhůru se rozšiřující sloupy
34
Knóssos – koupelna královny
Knóssos – trůnní sál Knóssos – koupelna královny
35
Doba mykénská: „kyklopské hradby“
Mykény: Lví brána hrobový okruh a Lví brána
36
Doba archaická a klasická
Dórský řád: Doba archaická a klasická
37
Athény: Parthenón, 5. st. př. n. l.
38
Parthenón - rekonstrukce
39
volutová hlavice Athény - Erechthion jónský řád
40
Erechtheion: karyatidy – ženské postavy s opěrnou funkcí
41
korintský řád: hlavice sloupu s akantem vznikl v Korintě ve 4. st. př. n. l., uplatnil se hlavně v době helénismu
42
Athény: Akropolis
43
Epidauros: divadlo Delfy: svatyně
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.