Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMartina Šmídová
1
Dysortografie Dysortografie je specifická porucha pravopisu. Nepostihuje celou oblast gramatiky jazyka, ale týká se tzv. specifických dysortografických jevů. Projevy: přidávání a vynechávání písmen, popř. slabik záměny a přehazování písmen ( b-d-p, a-o, m-n..) zkomoleniny nesprávné umístění nebo vynechání délek samohlásek (rozlišování dlouhých a krátkých samohlásek) chyby v měkčení (rozlišování slabik dy-di, ty-ti, ny-ni) nezvládání hranic slov v písmu ( spojování více slov v jeden větný celek- žák píše dvě i více slov dohromady, spojuje předložky se slovy, nerozlišuje začátek akonec věty) nezvládání souhláskových shluků (krtek) chyby plynoucí ze specifické asimilace - záměna sykavek (s, c, z, š, č, ž) nevhodné aplikace gramatických jevů v diktátech (naučená gramatická pravidla žák neuplatňuje v písemném projevu) postižená schopnost sluchové analýzy, fonematický sluch
2
Dysortografie Náprava dysortografie
Při reedukaci dysortografie se zaměřujeme na: nedostatečně rozvinuté funkce, které jsou nejčastěji příčinou poruchy odstraňování specifických chyb zvládnutí mluvnického učiva
3
Dysortografie 1. Vynechávání, přidávání písmen (slabik), špatné rozlišení hranice slov cvičení sluchové analýzy a syntézy ( sklad a rozklad slov ), fonematického sluchu: sluchové rozlišování výstavby slov : znějí slova stejně? - kterou hláskou se liší ? - tvoření slov, která se liší jen jedinou hláskou určování počtu slov ve větě ( třeba i graficky nebo stavebnicí ) skládání slov ze slabik rozklady slov na slabiky rozklady slov na hlásky sestavování slov z kostek , písmen, která tvoří zadané slovo tvoření nových slov záměnou slabik: lepí – píle
4
Dysortografie 2. Zrakové rozlišování :
vyhledávání shodných a rozdílných obrázků spojování čarou týchž písmen pouze jinak tvarově vyjádřených či v různé poloze zapsaných různobarevné křížkování písmen, která mají háček, čárku, kroužek či tečku ve slovech rozlišování figura pozadí : vyhledávání předmětů na pozadí vyhledávání písmen na pozadí postřehování často zaměňovaných písmen
5
Dysortografie 3. Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek (nejvhodnější pomůcka – bzučák) grafické znázornění délky samohlásek ( krátké tečkou, dlouhé čárkou ) znázorňování slov krátkými a dlouhými samohláskami pomocí stavebnice rytmická cvičení beze slov (žáci počítají kolik zvuků slyšeli, potom napodobují rytmus na bzučáku) doplňování krátkých a dlouhých samohlásek do textu vedeme žáky k tomu, aby si diktovali, co píší a napsané po sobě zkontrolovali
6
Dysortografie 4. Rozlišování slabik dy-di, ty-ti, ny-ni (chyby jsou nejčastěji způsobeny nedostatky v oblasti sluchového vnímání, sníženou schopností aplikovat učivo o tvrdých a měkkých souhláskách): předříkáváme dvojice slabik, dítě opakuje, ohmatává příslušnou tvrdou či měkkou kostku (využíváme tvrdých kostek například ze dřeva vyhledávání slov s danou slabikou: dítě mačká např. tvrdou kostku dy (dý), současně slabiku vyslovuje a vyhledává slova s touto slabikou rozlišování slov, která se liší tvrdostí slabik: doplňování slov do vět. Na stole (tyká - tiká) budík.
7
Dysortografie 5. rozlišování sykavek (s, c, z, š, č, ž) – příčinou při rozlišování sykavek bývá nesprávná výslovnost a nedostatečně vyvinuté sluchové vnímání rozlišování sykavek ve slabikách, rozlišování sykavek ve slovech vyhledávání slov se sykavkami v textu, rozlišování sykavek v jednou slově ( rozcvička, zašelestil) požíváme karty s písmeny a obrázky se slovy, které obsahují sykavku
8
Dysortografie 6. rozlišování b -d - p:
nácvik provádíme zapojením jak zrakového, sluchového i hmatového smyslu: přiřazování písmen obrázkům nebo opačně podle toho, jakou hlásku ve slově slyší nácvik pomocí metody barevných kostek: jednotlivá písmena abecedy jsou nalepena na kostkách tak, že samohlásky mají jednu barvu, souhlásky jinou. Ta písmena, která si dítě plete, např. b - d, mají vždy určitou barvu, kterou si dítě spojuje s obrazem hlásky v jakémkoliv textu dítě barevně vyznačuje písmena, která zaměňuje
9
Dysortografie 8. osvojování mluvnického učiva
pomáháme dětem kartičkami s krátkými a dlouhými samohláskami, s měkkými a tvrdým i/y , měkkými a tvrdými kostkami, kartami s dvojicemi párových souhlásek, které se jinak píší a jinak vyslovují a různými přehlednými tabulkami probíraných mluvnických jevů využíváme průhledné folie (dítě nepíše věty, ale doplňuje jen procvičovaný mluvnický jev), diktáty píšeme s přípravou, dovolíme dětem při diktátu používat všechny pomůcky (například tabulku psacích písmen abecedy, kostky), které jim mohou pomoci, využíváme bzučáku neopravujeme červeně (chyby se fixují)
10
Dysortografie Pomůcky vhodné k nápravě dysortografie
bzučák, hudební nástroje stavebnice s krátkými a dlouhými prvky; tvrdé kostky se slabikami dy, ty, ny a měkké kostky se slabikami di, ti, ni karty s písmeny tabulky se čtveřicí písmen, která dítě zaměňuje, karty s tvrdým a měkkým i/y karty s předložkami; přehledy mluvnického učiva; doplňovací cvičení, předtištěné diktáty; pracovní sešity
11
Dysortografie Pomůcky vhodné k nápravě dysortografie
bzučák, hudební nástroje stavebnice s krátkými a dlouhými prvky; tvrdé kostky se slabikami dy, ty, ny a měkké kostky se slabikami di, ti, ni karty s písmeny tabulky se čtveřicí písmen, která dítě zaměňuje, karty s tvrdým a měkkým i/y karty s předložkami; přehledy mluvnického učiva; doplňovací cvičení, předtištěné diktáty; pracovní sešity
12
Dysortografie Literatura:
O. Zelinková - Cvičení pro dyslektiky I. (rozlišování délek) , II. ( rozlišování slabik a sykavek ) a III. (sluchová analýza a syntéza) J. Bednářová – Psaní s hraním
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.