Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_377 Jméno autora: Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník: 1. ročník Datum vytvoření:
2
Přírodovědné vzdělávání Tematická oblast: Tepelné motory Předmět:
Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání Tematická oblast: Tepelné motory Předmět: Fyzika Anotace: Prezentace je věnována rozdělení, využití a účinnosti tepelných motorů. Studenti se seznámí se základními typy motorů, jejich používáním v praxi. Studenti uvádějí základní rozdíly mezi jednotlivými motory. Klíčová slova: Tepelný motor, spalovací motor, zážehový motor. Druh učebního materiálu: Prezentace
3
Tepelné motory
4
K čemu jsou a kde se s nimi setkáme?
pohon motorových vozidel silničních drážních pohon letadel a raketoplánů energetika- turbíny v elektrárnách tepelné motory přeměňují část vnitřní energie pracovní látky (voda, palivo) na mechanickou energii
5
Základní rozdělení parní turbína spalovací motory reaktivní motory
plynový zážehový vznětový reaktivní motory proudový rakterový
6
Parní stroj první mechanický stroj poháněný parou sestrojil Hérón Alexandrijský v období okolo 1. století našeho letopočtu dnes je vynález parního stroje připisován Jamesi Wattovi ve skutečnosti Watt zdokonalil stroje Thomase Saveryho a Thomase Newcomen parní stroj významně ulehčil práci a postupně nahradil koně nejen v dopravě největší rozmach v 19. století – století páry
7
1. Parní turbína energetika- roztáčí generátory v elektrárnách
složena ze soustavy oběžných kol každé kolo je pokryto lopatkami kónický tvar- využití vlastností páry
8
2. Spalovací motory pohon automobilů a stojů
nejvýznamnější jsou zážehový a vznětový motor zážehový je nutno zažehnout („hodit“ jiskru) v motoru musí být svíčka palivem je motorový benzín nutná směs se vzduchem vznětový motor dochází k samovznícení vetší tlak uvnitř motoru – robustnější palivem je motorová nafta (diesel) palivo se nemísí se vzduchem
9
čtyřdobý motor práce motoru je rozdělena do 4 fází
popis základních částí motoru animace pohybu
10
2. stlačování (komprese)
1. sání sací ventil je otevřen válec se plní pracovní látkou píst se pohybuje dolů 2. stlačování (komprese) ventily motoru jsou uzavřeny píst se pohybuje směrem vzhůru dochází ke stlačování pohonné látky
11
3. výbuch 4. výfuk ventily jsou stále uzavřeny
svíčka zapaluje jiskru a směs se vznítí u vznětového motoru dochází k samovznícení ve válci vzniká velký tlak píst se pohybuje dolů 4. výfuk otevírá se výfukový ventil píst se pohybuje směrem vzhůru a vytlačuje zplodiny
12
Raketový a proudový motor
využívají třetího Newtonova zákona „akce a reakce“ spalováním paliva vznikají plyny jsou vypuštěny tryskou do okolí síla vypuzování je akce let je reakce
13
Účinnost teplo získané z paliva 100% výfukové plyny 35 %
chladící kapalina 32 % teplo ve formě záření 8% teplo přeměněné na práci (účinnost, viz tabulka) Tepelný motor účinnost Parní turbína 0,25 - 0,35 → 25%-35% Plynová turbína 0,22 - 0,37 → 22%-37% Zážehový motor 0,20 - 0,33 → 20%-33% Vznětový motor 0,30 - 0,42 → 00%-42% Raketový motor 0, 5 → 50%
14
Zdroje a literatura obrázky zdroje: literatura
vlak EKOKLIMA. Drážní vozidla [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: vozidla.htm parní turbína ALSTOM. Parní turbína pro solární elektrárnu [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: svíčka AUTODOPLŇKY. Svíčky Denso Iridium [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: denso-1/ popis MOTORY. Motory [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: fáze AUDICLUB. čtyřdobý zážehový motor [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: zazehovy-motor raketa LETECKÉ MOTORY. Typy leteckých motorů [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: zdroje: parní stroj WIKIPEDIE. Parní stroj [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: literatura LEPIL, Oldřich; BEDNAŘÍK, Milan; HÝBLOVÁ, Radmila. Fyzika I pro střední školy. Praha: Prometheus, 2012, ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.