Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilKryštof Svoboda
1
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA: Vittorino da Feltre, Thomas More, Michel de Montaigne, Francis Bacon, Tommaso Campanella RENESANČNÍ PEDAGOGIKA VY-32-INOVACE-PED-107
2
Ve 14. – 16. století dochází v jihozápadní Evropě k intenzivnímu rozvoji hospodářskému i kulturnímu Vznikají první manufaktury, narůstá mezinárodní obchod, objevné cesty otevírají nové možnosti v Asii, v Africe i v Americe Antické filosofické ideály a antický životní způsob slaví svou renesanci Nový přístup k životu volá po nové harmonické výchově člověka
3
Osobnosti této doby: Vittorino da Feltre (1378 – 1446) – buduje uprostřed přírody, na břehu jezera výchovnou instituci nového typu, kterou nazval Dům radosti a kde se pokusil uskutečnit výchovu netradičně – krásou prostředí a harmonickým rozvíjením těla i ducha svých žáků Zdroj: http://www.cameradeglisposi.it/storia.asp
4
Thomas More (1478 – 1535) – vystupuje s požadavkem všeobecné školní docházky pro hochy i dívky, vyzvedá pracovní výchovu vedle výchovy tělesné a přírodovědné. Dosavadní školu latinskou nahrazuje školou vyučující v mateřském jazyce Zdroj: http://saints.sqpn.com/saint-thomas-more/
5
Michel de Montaigne (1533 – 1592) – chce překonat tradiční pamětní učení a pěstovat žákův úsudek a samostatnost. Veškeré učení má vycházet z pozorování života, učitel nemá vnucovat žákovi určité mínění, ale má ho vést, aby se naučil samostatně rozhodovat a hledat pravdu Zdroj:http://www.guardian.co.uk/books/2010/nov/13/montaigne-my-hero-yiyun-li
6
Francis Bacon (1561 – 1626) – vyučování se má přizpůsobit žákově individualitě a má postupovat od známého k neznámému, od snadného k nesnadnému, od věci ke slovu Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Francis_Bacon
7
Tommaso Campanella (1568 – 1639) –napsal utopické dílo Sluneční stát. Klade důraz na přírodní vědy. Všemu se má mládež učit podle názoru, na základě vlastního pozorování skutečných předmětů a jevů a na základě jejich obrazů, vymalovaných na stěnách domů. Všichni se bez rozdílu rozvíjejí ve všech uměních i tělocviku. Také pracovní výchova není zanedbávána, žáci navštěvují dílny a účastní se zemědělských prací Zdroj:http://www.homolaicus.com/teorici/campanella/campanella.htm
8
POUŽITÉ ZDROJE: www.glassschool.cz JŮVA, V. a JŮVA, V.: Stručné dějiny pedagogiky. 1.vyd. Brno: Paido, 1997. 80 s. ISBN 80-85931-43-5 CHARVÁT,J.: Světové dějiny. 5.vyd. Praha: SPN, 1967. 584 s.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.