Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAntonie Vlčková
1
Ochlazování teploměru Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT03 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit pro komerční účely
2
Identifikátor materiálu: EU OPVK ICT2-2/ICT03 ŠkolaZákladní škola Olomouc, Heyrovského 33 Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/21.1217 Název projektuMáme šanci číst, zkoumat a tvořit AnotaceŽáci si upevní a prohloubí znalosti při samostatné práci AutorMgr. Miluše Hamplová NázevOchlazování teploměru Očekávaný výstupProcvičení a prohloubení znalostí s využitím digitální technologie, Vzdělávací oblast - oborVolitelné předměty - Informatika Klíčová slovaExotermická reakce, endotermická reakce Druh učebního materiáluPrezentace Druhy interaktivity Měření fyzikálních veličin s pomocí počítače, motivace, procvičení a ověření znalostí využití počítače v technické praxi. Cílová skupinaŽáci Stupeň a typ vzděláváníZákladní škola II. stupeň Typická věková skupina9. ročník ZŠ Datum / období vzniku VMProsinec 2012
3
Ovládání Doplnění učiva, zajímavosti - externí odkaz (nutné aktivní připojení) Pro zobrazení průběhu měření je nutný nainstalovaný Adobe Flash Player Možno nainstalovat zde: http://get.adobe.com/cz/flashplayer /http://get.adobe.com/cz/flashplayer / V tomto typu prezentace je velké množství odkazů na externí internetové stránky., je tedy nutno občas odkazy aktualizovat. Proto se stejné prezentace mohou vyskytovat v různých verzích. Kompletní dynamický záznam měření je součástí prezentace. Toto řešení není zrovna obvykle, ale v tomto případě má informační i metodický význam. Pokud by záznam měření nefungoval korektně (problém s flashplayer) jsou přiloženy i statické záznamy měření. Verze 1.2
4
Obsah Metodické poznámky Teorie Senzor Postup Ukázky naměřených grafů Záznam měření
5
Metodické poznámky Cílem této práce je umožnit žákům seznámení se značně opomíjeným využití výpočetní techniky v technické praxi. Žáci většinou dobře znají využití počítačů pro komunikaci, hry, zpracování textových a grafických souborů. Chápou vytváření webových stránek, vyhledávání informací i používání komunitních sítí. Opomíjená však často zůstává velká oblast využití počítačů pro měření fyzikálních a technických veličin i řízení procesů. Zde se žáci mohou prakticky nezmámit s tímto aspektem využití počítačů. Dalším vedlejším efektem je posílení mezipředmětových vztahu mezi informatikou, fyzikou, matematikou a pracovními činnostmi. Přírodovědnému a technickému vzdělání se v poslední době začíná znovu věnovat větší pozornost. Žáci jsou vedeni k samostatné práci, řešení problémů a skupinové práci. Učitel zde zastává funkcí vedoucího experimentu a dbá na bezpečnost žáků i správné použití měřící techniky. Podle interaktivního návodu žáci většinou zvládnou získat požadované výsledky samostatně (případně ve skupině) jen s minimální pomocí učitele. Připojení senzorů někdy vyžaduje radu učitele, měřící software žáci zvládají většinou dobře, ovládání je intuitivní a standardní.
6
Trocha teorie na úvod Rychlost ochlazování závisí na: 1) rychlosti proudění vzduchu okolo teploměru (odvádění par) 2) fyzikálně chemických vlastnostech kapaliny do které byl teploměr namočen, především velikosti měrného skupenského tepla 3) na velikosti volného povrchu tělesa (teploměru) Ochlazování těles zmámené snižování vnitřní energie tělesa. Teplo se muže přenášet jen z teplejšího tělesa na chladnější. Přenos tepla je možný vedením, prouděním, nebo zářením. Snižování tepelné energie se navenek projeví snížením teploty tělesa. Odkazy na webové stránky Vnitřní energiePřenos tepla
7
Připojení čidla Teploměr Vernier Go!Temp připojíme přímo do počítače přes rozhraní USB.
8
Postup měření Teploměr upevníme do stojanu, připojíme k počítači a spustíme měřící software. Budeme porovnávat rychlost ochlazování v následujících případech: 1) Suchý teploměr 2) Mokrý teploměr ( předem namočený do vody) 3) Mokrý teploměr ( předem namočený do etanolu 70%) 4) Suchý teploměr v proudu vzduchu 5) Mokrý teploměr ( předem namočený do vody) v proudu vzduchu 6 Mokrý teploměr ( předem namočený do etanolu 70%) v proudu vzduchu Naměřené hodnoty porovnáme s naším předpokladem!
9
Suchý teploměr zachovává stálou teplotu. Teploměr navlhčený vodou se ochlazuje díky odpařování vody (měrné skupenské teplo výparné). Teploměr navlhčený lihem se ochlazuje díky odpařování lihu (měrné skupenské teplo výparné). Líh se odpařuje rychleji i při nižší teplotě.
10
Teploměry ochlazované proudem vzduchu Při ochlazování teploměrů proudem vzduchu je situace podobná, jako v předešlém pokusu. Suchý teploměr teplotu nemění (proud vzduchu není příliš rychlý). Teploměr navlhčený lihem se ochlazuje velmi rychle, pak se líh odpaří a teplota se začne zvyšovat. Teploměr navlhčený vodou se ochlazuje pomaleji voda se odpařuje pomaleji.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.