Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0996 Název školy: Obchodní akademie, Střední.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0996 Název školy: Obchodní akademie, Střední."— Transkript prezentace:

1 1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0996 Název školy: Obchodní akademie, Střední pedagogická škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Beroun Jméno autora:Ing. Marta Petrášová Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření:2. 11. 2013 Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_EKO196

2 2 Vzdělávací oblast:Základy ekonomiky Tematická oblast:Řízení organizací - management Předmět:Ekonomika Výstižný popis způsobu využití, metodické pokyny: Názorný výklad pojmů plánování a organizování. Lze využít k výkladu nové látky nebo k souhrnnému opakování např. k maturitě. Klíčová slova: Plánování, normy, organizování, podnik, závod, provoz, dílna Druh učebního materiálu: Materiál je určený pro dataprojektor, popř. interaktivní tabuli

3 Plánování – první součást řízení = určení cílů a stanovení cest a prostředků k jejich dosažení Plánuje se:  objem a druhy produkovaných statků a služeb  objem a druhy potřebných výrobních faktorů  náklady, výnosy a zisk 3

4 NORMY – používají se k přesnějšímu určení množství výrobních faktorů Rozlišujeme normy:  spotřeby (materiálu, energie...) např. 1,5 kg mouky na chleba, 3 m látky na sako...  výkonové (týkají se pracovníků)  času→např. 10 minut na 1 kus  množství→např. 6 kusů za 1 hodinu  kapacitní→týkají se strojů a zařízení a jsou dány jejich výkonem, např. naplnění 2 000 ks lahví za hodinu 4

5 Organizování – druhá součást řízení  jak budou probíhat opakované činnosti  jak bude organizace vnitřně uspořádána ORGANIZOVÁNÍ ČINNOSTÍ: jaké pracovní činnosti budou probíhat v jakém čase jaký bude postup co budeme potřebovat k uskutečnění pracovních činností (výrobní faktory) kdo tyto činnosti uskuteční 5

6 Vnitřní uspořádání podniku - HIERARCHIE  nejobvyklejší vnitřní strukturou v českých podnicích je tzv. LINIOVÁ struktura:  členění organizace do útvarů  tyto organizační útvary mají přidělenou stálou náplň činnosti  v každém útvaru je několik zaměstnanců a řídící pracovník (pracovníci)  útvary se mohou seskupovat do větších celků 6

7 Tradičně užívané organizační stupně  Každý podnik nemusí mít všechny 4 organizační stupně  PODNIK→ 4. stupeň→ředitel  ZÁVOD→ 3. stupeň→ředitel, popř. vedoucí  PROVOZ→ 2. stupeň→vedoucí  DÍLNA→ 1. stupeň→mistr V čele každého organizačního stupně stojí jeden odpovědný vedoucí pracovník.  Organizační struktura závisí na velikosti podniku a na druhu jeho činnosti produkuje ucelený výrobní program produkuje jednotlivé výrobky, často i místně odloučen probíhá zde ucelená část výroby, např. výroba polotovarů, součástek, jednodušších výrobků tvoří ji jednotlivá pracoviště, na kterých každý zaměstnanec vykonává svoji přidělenou práci 7

8 Použité zdroje Materiál je dílem autorky podle učebních osnov odpovídajících ŠVP vyučovaných podle učebnic:  Petr Klínský, Otto Münch: Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy 1, nakladatelství Eduko, 5. aktualizované vydání 2012  Použité kliparty – všechny použité kliparty jsou z volně dostupných sad programu PowerPoint společnosti Microsoft Citováno dne 2. 11. 2013 8


Stáhnout ppt "1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0996 Název školy: Obchodní akademie, Střední."

Podobné prezentace


Reklamy Google