Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Cenová strategie Eduard Andráši
2
Cena Cena je vlastně vyjádřením "hodnoty" zboží nebo služby, která je dána faktickou i psychologickou užitečností, eventuálně společenským významem produktu zpravidla bývá poměřována penězi.
3
Cena vyjadřuje hodnotu produktu pro zákazníka
je nejdůležitějším, i když ne jediným činitelem, který ovlivňuje poptávku jako jediná vytváří příjmy podniku její stanovení je klíčovým rozhodnutím z hlediska času představuje nejpružnější proměnnou
4
Rozhodování o cenách Při stanovení ceny je třeba zvažovat celou řadu protichůdných faktorů Z nichž jedny tlačí cenu dolů a jiné nahoru Hledáme tedy kompromis mezi nimi Externí faktory Interní
5
Rozhodování o cenách Externí faktory Interní faktory - charakter trhu
Interní faktory - charakter trhu - marketingové cíle firmy - charakter poptávky Rozhodování - strategie marketingového mixu - konkurence o - náklady - další faktory cenách - začlenění tvory ceny do organizace
6
Externí faktory Charakter trhu
Poptávka po výrobku vyjadřuje zpravidla horní hranici ceny Různe druhy trhu se vyznačují různým postavením ceny v životě firmy ve vztahu ke konkurenci
7
Externí faktory Charakter poptávky
Různá výše ceny se může promítnout v různé poptávce Reakce poptávky na změnu ceny se vyjadřuje pomocí koeficientu cenové pružnosti poptávky
8
Externí faktory Konkurence
Zákazníci posuzují cenu také ve vztahu k porovnatelným výrobkům Strategie vysokých cen a vysokého zisku může přilákat konkurence ke vstupu na trh
9
Externí faktory Další faktory
Faktory zvyšující cenu: -inflace, úrokové sazby, státní správa Jak působí vyšší cena na okolí: - jaká bude reakce na změnu ceny
10
Interní faktory Marketingové cíle firmy Přežití Tvorba příjmů
Pokrytí nákladů Zisk Investice Podíl na trhu Spokojenost zákazníka
11
Interní faktory Strategie marketingového mixu
Cena musí být koordinována s ostatními nástroji marketingového mixu Změna jednoho se promítne na druhém
12
Interní faktory Náklady Představují dolní hranici ceny
Náklady na výrobu, distribuci a prodej
13
Interní faktory Začlenění tvorby ceny do organizace
Menší firmy – rozhoduje vrcholový management Větší firmy – manageři divizí
14
Postup tvorby ceny
15
Postup tvorby ceny Upřesnění poslání ceny Přežití
Maximalizace běžného zisku Maximalizace tržního podílu Strategie Cena za mimořádnou kvalitu
16
Postup tvorby ceny
17
Postup tvorby ceny Odhad poptávky
Většinou platí nepřímá úměra mezi cenou a poptávkou Cenová pružnost poptávky - pružná nepružná
18
Postup tvorby ceny
19
Postup tvorby ceny Odhad nákladů Cena musí pokrýt veškeré náklady
Spodní hranice ceny Celkové náklady se skládají z nákladů fixních
20
Postup tvorby ceny
21
Postup tvorby ceny Rozbor cen konkurence
Ceny konkurentů mohou být velmi dobrým vodítkem Získání ceníku Průzkum souboru spotřebitelů
22
Postup tvorby ceny
23
Postup tvorby ceny Metody cenové tvorby Nákladově orientovaná tvorba
Analýza nulového bodu Cena orientovaná na zákazníka Následování ceny konkurence
24
Metody cenové tvorby Nákladově orientovaná tvorba Nejjednodušší metoda
Stanovení ceny přirážkou Jednoduchost Neuvažuje realitu v poptávce, ignoruje konkurenci
25
Metody cenové tvorby Analýza nulového boduu
Zjištění ceny, při nichž dosáhneme nulových zisků
26
Metody cenové tvorby Cena orientovaná na zákazníka
Zohlednění hodnoty, kterou zboží přisuzuje spotřebitel Nejsou důležité výrobní náklady, ale představa zákazníka
27
Metody cenové tvorby Následování ceny konkurence
Nezávisí na poptávce ani na nákladech Orientace na cenu v oboru Orientace na cenového vůdce
28
Postup tvorby ceny
29
Postup tvorby ceny Stanovení výsledné ceny Systém cenových úlev
Cenová diference Psychologicky orientované ceny Propagační tvorba ceny Geograficky orientované ceny
30
Cenové startegie
31
Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.