Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Charakteristické znaky MHD
2
Nerovnoměrnost přepravního proudu
Posuzuje se parametrem: [os·h-1 ] Počet přepravených osob za hodinu
3
Součinitel přepravní nerovnoměrnosti
Časová nerovnoměrnost Přepravní špička: časový úsek ve kterém je intenzita přepravního proudu vyšší jak průměr za sledované období Přepravní sedlo: časový úsek ve kterém je intenzita přepravního proudu nižší jak průměr za sledované období Součinitel přepravní nerovnoměrnosti
4
Linková nerovnoměrnost
Nerovnoměrnost intenzity proudu v různých profilech linky. %
5
Pravidelnost dopravy Intervalová doprava:
jízda vozidel, jedoucích za sebou v dopředu stanovených pravidelných časových odstupech měřených v daném profilu komunikace = interval dopravy Špička: Vysoká intenzita proudu Interval krátký Nedostatečný počet vozidel =Obsazení vozidel vyšší než obsaditelnost Sedlo: Nízká intenzita proudu Interval delší dostatečný počet vozidel =Obsazení vozidel nížší obsaditelnost = vyšší pohodlí cestování
6
Vysoká přepravní kapacita
je schopnost dopravních prostředků přepravit za jednotku času určité množství osob v daním směru určeném profilu trasy. MHD je charakteristická vysokou přepravní kapacitou max. hodnoty pro max. obsazení: autobusová a trolejbusová doprava míst·h-1 tramvajová doprava míst·h-1 rychlodráha, metro míst·h-1 Přetížitelnost vozidel: je schopnost dopravních prostředků přepravit větší počet cestujících než je normální nebo max. obsaditelnost.
7
Kyvadlový charakter dopravy
Linkový provoz: vozidla se zpravidla v průběhu provozu pohybují po téže trase - lince. Kyvadlový provoz: vozidlo se pohybuje pravidelně mezi koncovými stanicení linky. Na konečných stanicích je krátké zdržení (max. 10 % jízdní doby) pro odpočinek obsluhy. Typy linek:
8
Krátké mezistaniční vzdálenosti
Přepravní vzdálenost: je vzdálenost konkrétní přepravy s vyžitím dopravního prostředku Průměrná přepravní vzdálenost: vzdálenost na kterou se průměrně přepraví jedna osoba MHD průměrná přepravní vzdálenost 3 – 15 km Mezistaniční vzdálenost: centrum: cca 500 m obvod města: cca 1000 – 2000 m tramvajová doprava nejkratší MV metro, rychlodráhy nejdelší MV
9
Přímá vazba na jiné druhy dopravy
přestupní terminály citlivost na technické, dopravní i technické fluktuace JDD nižší citlivost autobusové dopravy u kolejové dopravy pro snížení fluktuace nutná technická řešení – spojovací tratě, vložené smyčky a pod. rychlodráha má nejvolnější vazbu na JDD (přísně intervalová doprava)
10
Pružnost a přizpůsobení provozním potřebám
krátká doba pro strategické řízení – reakce na hromadné akce rychlý přechod od intervalového provozu na dispečerské řízení souběh linek náhradní doprava při technických poruchách a nehodách
11
Jednotný dopravní systém města
časový přestupní tarif zóny prostorového členění fyzické i elektronické doklady integrované dopravní systémy
12
Specifické požadavky na vozidla
široké dveře a nástupní prostory malý počet sedadel (přeplnitelnost x pohodlí cestování) nízká podlaha x nástup z úrovně podlahy dynamika vozidla vysoký měrný vozidel velká měrná tažná síla – počet hnacích náprav bezpečnostní brzda ve vozidlech automatizace při řízení vozidla
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.