Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Osvojování Asie člověkem – 2.díl
Osvojování Asie člověkem – 2.díl koloniální období,dekolonizace,současnost Autor : J.Čáp VY_32_INOVACE_ZEMEPIS_CAP_1.13
2
Osvojování Asie člověkem – 2.díl
1 Osvojování Asie člověkem – 2.díl koloniální období,dekolonizace,současnost Obr.1
3
I.Mapka ukazuje území,která byla pod vlivem jedné z koloniálních velmocí.O kterou
velmoc se jedná? II.Zapiš názvy dnešních států,(případně menších území),kolonizovaných v Asii touto velmocí. 2 Obr.2 Použij mapky Školního atlasu světa,str
4
3 I.Mapka ukazuje území,která byla pod vlivem jedné z koloniálních velmocí.O kterou velmoc se jedná? II.Zapiš názvy dnešních států, (případně menších území),kolonizovaných v Asii touto velmocí. ? Obr.3
5
4 I.Mapka ukazuje území,která byla součástí nebo pod vlivem jedné z koloniálních velmocí.O kterou velmoc se jedná? (zeleně zbarvená území) II.Zapiš názvy dnešních států, (případně menších území),kolonizovaných v Asii touto velmocí. Obr.4
6
5 I.Mapka ukazuje území,která byla součástí nebo pod vlivem jedné z koloniálních velmocí.O kterou velmoc se jedná? (červeně zbarvená území) II.Zapiš názvy dnešních států, (případně menších území),kolonizovaných v Asii touto velmocí. Obr.5
7
6 I.Mapka ukazuje území,která byla součástí nebo pod vlivem jedné z koloniálních velmocí.O kterou velmoc se jedná? (okrově zbarvená území) II.Zapiš názvy dnešních států, (případně menších území),kolonizovaných v Asii touto velmocí. Obr.6
8
I.Zkus vybrat rok,ve kterém platilo toto rozdělení koloniálního panství. /1866,1914, ,1950,1960,1989,2000./ /dom.cvič./ 7 Obr.7 ?
9
8 Jaké národnosti byl zobrazený dobyvatel Sibiře? Obr.9 Jermak Timofějevič byl kozácký ataman a dobyvatel Sibiře. Původně sloužil na řece Volze, kde bojoval proti Krymským Tatarům. V roce 1579 byl jedním z velitelů kozácké výpravy, která měla za cíl chránit majetky kupecké rodiny před nájezdy sibiřského chána Kučuma. V roce 1582 porazil vojska Kučuma a dobyl jeho říši. 6. srpna 1585 utonul při boji v řece Irtyš. Obr.8
10
Smlouva z Tordesillas (1494)
Obr.10 I.Které státy uzavřely „Smlouvu z Tordesillas“ a čeho se nejspíše týkala? V roce 1494 vypukl spor mezi Španělskem a Portugalskem o objevovaná území, který byl urovnán smlouvou uzavřenou na základě tlaku papeže Alexandra VI. 7. června 1474 v Tordesillas (ve Španělsku). Byla stanovena demarkační linie vedoucí 1770 km na západ od Kapverdských ostrovů. Nově objevená území na východ od této linie měla patřit Portugalcům, západní území Španělům.
11
Důsledky objevných plaveb
I.rozvoj dálkového obchodu mezi Evropou a koloniemi Do Evropy se dovážely drahé kovy, drahokamy, perly, tabák; z Indické oblasti koření a bavlna; z Číny hedvábí a porcelán; z Afriky zlato, slonovina a otroci. Z Evropy se vyvážely převážně potraviny, pivo a látky. Vytvořenému systému říkáme „obchod do trojúhelníku“ – obchod mezi Evropou, Afrikou a Amerikou. II.přesun obchodních středisek ze Středomoří na pobřeží Atlantiku Dochází k pozvolnému úpadku severoitalských přístavů, na druhé straně roste význam přístavů na pobřeží nebo v blízkosti pobřeží Atlantského oceánu – portugalský Lisabon, španělské přístavy Cadiz, Sevilla, či nizozemské Antverpy. III.rozvoj evropské vzdělanosti Byl obnoven a potvrzen původně antický názor, že Země je kulatá – roku 1492 navrhl Martin Behaim první globus, byly též hojně vytvářeny a zdokonalovány mapy. IV.inflace V.migrace plodin Do Evropy se dostaly dnes zcela běžné, ale dříve neznámé plodiny jako například rajská jablíčka, brambory, kukuřice, kakao či bavlna. VI.migrace chorob Z Ameriky do Evropy byla přenesena syfilis, která se zde léčila rtutí. Opačným směrem se v Americe octla chřipka, spalničky a neštovice, na které imunitní systém místního obyvatelstva nebyl přizpůsoben, a tak tyto nemoci způsobily smrt mnoha domorodců. VII.důsledky pro domorodé obyvatele Velmi nevybíravým způsobem byli z Afriky vyváženi otroci – obecným názorem byla nadřazenost Evropanů nad ostatními národy. V některých místech byli domorodci úplně vyhubeni nebo zdecimováni. Byly zničeny říše Inků a Aztéků. S náhlým příchodem odlišné kultury a jejím vnucováním, někdy též spjatým s násilnou christianizací. Zapiš si a zapamatuj! 10
12
K.Kašparovský – Zeměpis II,v kostce
11 Použité zdroje: Wikimedia Commons K.Kašparovský – Zeměpis II,v kostce Holeček,Janský a kol. – Zeměpis světa 2 Školní atlas světa,Kartografie PRAHA,a.s.,2008 Citace obrázků: Obr.1 - NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr.2 - NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr.3 - NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
13
Obr. 4 – NEZNÁMÝ. flickr. com [online]. [cit. 18. 4. 2014]
Obr.4 – NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr.5 – NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr.6 – NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr.7 – NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr.8 -NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr.9 – NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr.10 –NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 12
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.