Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMichael Procházka
1
Člen skupiny HVB Group Od prasátka k on-line bankingu Využívání bankovních produktů ve střední a východní Evropě Martin Pavlík, manažer marketingu, odd. průzkumů a analýz Praha, 1.12.2004
2
Člen skupiny HVB Group Obsah 1.Trendy ve využívání bankovních produktů 2.Úspory a půjčky – kam míří nová Evropa? 3.HVB Bank – moderní banka v rostoucím regionu
3
Člen skupiny HVB Group Popis projektu Projekt Projekt uskutečnila GfK s podporou Bank Austria Creditanstalt MetodikaPřímé dotazování, 1000 reprezentativních rozhovorů v každé zemi ZeměBosna & Herzegovina, Bulharsko, Chorvatsko, Česká republika, Maďarsko, Polsko, Rumunsko, Srbsko & Černá Hora, Slovensko, Slovinsko, Rusko, Ukraina, Rakousko, Německo
4
Člen skupiny HVB Group Rozložení bankovní populace % populace nad 15 let věku, kteří jsou klienty bank Zdroj: GfK, BA-CA, pozn. CEE = střední a východní Evropa, SEE = jižní a jihovýchodní Evropa 98 83 84 82 58 25 97 65 33 38 0 20 40 60 80 100 120 SI CZSK H PLHRSCGBiHROBG A 199920012003 průměr země SEE průměr noví členové EU
5
Člen skupiny HVB Group Penetrace bankovních účtů % populace nad 15 let věku, kteří jsou klienty bank 87 70 59 52 45 33 16 15 18 16 94 99 64 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 SI HRCZSK H SCGPLBiHROBGRUSUKR AD Zdroj: GfK, BA-CA
6
Člen skupiny HVB Group Penetrace bankovních karet % populace nad 15 let věku, kteří vlastní jakoukoli bankovní kartu 86 60 51 47 41 33 18 14 9 77 6 76 78 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 SI CZHRSK H PLROBGBiHSCGRUSUKR AD Zdroj: GfK, BA-CA
7
Člen skupiny HVB Group Penetrace úvěrových produktů % populace nad 15 let věku, kteří využívají úvěry Zdroj: GfK, BA-CA 21 15 13 9 7 6 555 44 6 19 26 0 10 20 30 40 100 SI PLHR H BiHCZBGROSCGSKRUS UKR AD
8
Člen skupiny HVB Group Penetrace spořících produktů % populace nad 15 let věku, kteří využívají nabídku spořících/investičních produktů (vkl. knížka, termínované vklady, cenné papíry...) 53 38 35 33 20 13 12 9 5 30 2 75 79 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 SK SI CZHR H ROBGPLSCG RUSUKR AD Zdroj: GfK, BA-CA
9
Člen skupiny HVB Group Elektronické / Internetové bankovnictví % populace nad 15 let věku, kteří využívají elektronické či internetové bankovnictví Zdroj: GfK 2003 14 6 4 2 22 11 0 10 20 30 100 A SI CZ HR PL SK H UKR
10
Člen skupiny HVB Group Závěry Penetrace bankovních služeb v regionu je signifikantně nižší, než je tomu v zemích eurozóny. Jedinou z nových zemí EU, která dosahuje parametrů běžných v eurozóně je Slovinsko. K zemím, které se nejvíce blíží této úrovni patří ČR, Slovensko a Chorvatsko. Za nimi následují Polsko a Maďarsko. V regionu můžeme očekávat silný nárůst penetrace bankovních služeb, úvěrových a depozitních produktů. V regionu, a to především v nových zemích EU se bude dále silně projevovat trend k využívání kanálů přímého bankovnictví (internet, mobile banking) a využívání sofistikovanějších finančních produktů (např. kreditních karet).
11
Člen skupiny HVB Group Obsah 1.Trendy ve využívání bankovních produktů 2.Úspory a půjčky – kam míří nová Evropa? 3.HVB Bank – moderní banka v rostoucím regionu
12
Člen skupiny HVB Group Finanční aktiva - domácnosti v euro na osobu a v %, 2003 44 % 69 % 18 % 10 % 21 % 38 % podíl v %na hlavu v europodíl v %na hlavu v euro 0 5000 10000 15000 20000 25000 30000 35000 Depozita Investiční fondy Životní pojištění & důchodové zabezpečení Euro zónaCEE(EU) 3* *CEE(EU) 3 = PL,H,CZ Zdroj: BA-CA Economics Department
13
Člen skupiny HVB Group Finanční aktiva a pasiva - domácnosti Zdroj: BA-CA Economics Department v % HDP Česká republika 0 20 40 60 80 Pojištění + Penzijní fondy Fondy Úvěry Depozita MaďarskoPolsko Euro zóna Rakousko
14
Člen skupiny HVB Group Finanční aktiva a pasiva - domácnosti Zdroj: BA-CA Economics Department v euro na hlavu Polsko Rakousko 18.000 11.512 Pojištění + Penz. fondy Česká republika Maďarsko Euro zóna 0 500 1.000 1.500 2.000 2.500 3.000 6.145 10.957 3.502 5.324 18.605 12.759 11.392 679 460 2.941 933 FondyDepozitaÚvěry
15
Člen skupiny HVB Group Důvody spoření % 5 nejvýznamnějších důvodů spoření SI H CZ SK PL BG RO HR SCG RUS UKR Zařízení domácnosti/ spotřebiče Oblečení Dovolená Automobil Bydlení, nemovitost Podpora členů rodiny Vzdělání Zdroj: GfK Socio style 27-20 %19-15 %14-11 %10-6 %5-0 %
16
Člen skupiny HVB Group 6 nejatraktivnějších spořících a investičních příležitostí Bez ohledu na to, zda v současné době spoříte či investujete - jakou z těchto možností spoření či investování shledáváte atraktivní? (%) SI H CZ SK PL BG RO SCG HR RUS UKR A D Zdroj: GfK Mood Barometer Spořit doma do slamníku Nemovitosti Vkladní knížka Byt / Dům Životní pojištění Stavební spoření, penzijní 60-40 %39-30 %29-20 %19-10 %9-0 %
17
Člen skupiny HVB Group Zájem o cenné papíry Bez ohledu na to, zda v současné době spoříte či investujete - jakou z těchto možností spoření či investování shledáváte atraktivní? (%) Zdroj: GfK Mood Barometer Akcie Investiční fondy Střednědobé vklady Hypoteční zástavní listy Podílové fondy ** * * * * 00 SI H CZ SK PL BG RO SCG HR RUS UKR A D *0 * 0* >20 % 20-11 % 10-6 % 5-1 %0 / * **0 ** ** 0=hodnota až po 0.5% / * není zmínka
18
Člen skupiny HVB Group Závěry Domácnosti v nových zemích EU mají v současné době stále pouze zlomek hodnoty finančních aktiv ve srovnání s domácnostmi eurozóny. Přes rostoucí zadluženost domácností jak v České republice, tak i v dalších nových zemích EU, je celková míra zadlužení v % HDP stále na úrovni 30 % oproti zemím eurozóny. Domácnosti v regionu CEE stále nejvíce spoří na vybavení domácnosti, dovolenou a finanční podporu členů domácnosti. Pro investování využívají konzervativní prostředky (nemovitosti, stavební spoření) poskytující určitý pocit bezpečí investice či využití státem nabízených podpor. Zájem o cenné papíry je v současné době stále slabý s výjimkou Slovinska. Oproti tomu jsou investice do cenných papírů a pojistných produktů v eurozóně běžné, jak je tomu např. v Německu či Rakousku. Domácnosti v regionu se budou v nejbližších letech stále více blížit modelu běžnému v eurozóně, což se odrazí především ve vyšším využívání náročnějších produktů jak v oblasti investování a spoření, tak ve využívání úvěrových produktů.
19
Člen skupiny HVB Group Obsah 1.Trendy ve využívání bankovních produktů 2.Úspory a půjčky – kam míří nová Evropa? 3.HVB Bank – moderní banka v rostoucím regionu
20
Člen skupiny HVB Group Popis projektu Projekt Projekt uskutečnila HVB Bank MetodikaPřímé dotazování FMDS GfK
21
Člen skupiny HVB Group Největší bankovní sítě v CEE (Zahraniční banky, s vlastnictvím nejméně 5 většinových podílů v regionu CEE) Bilanční suma (on pro-rata basis, bn euro) Zdroj: BA-CA Economics Dept. 2017161211102 BA-CA (HVB Group) UnicreditRaiffeisen Société Générale CitibankING, N.V. Amsterdam Volksbank
22
Člen skupiny HVB Group Vývoj znalosti HVB Bank v ČR 2003 -2004
23
Člen skupiny HVB Group Vývoj znalosti HVB Bank v ČR růst povědomí v populaci během let 2003 - 2004
24
Člen skupiny HVB Group Vývoj znalosti HVB Bank v ČR podle věkových skupin
25
Člen skupiny HVB Group Vývoj znalosti HVB Bank v ČR podle dosažené úrovně vzdělání
26
Člen skupiny HVB Group Vývoj znalosti HVB Bank v ČR - podle příjmu
27
Člen skupiny HVB Group Závěr HVB Bank jako součást největší bankovní sítě chce využít rostoucí potenciál regionu k nabídce moderních bankovních služeb jak občanům, tak podnikatelům v jednotlivých zemích a celém regionu. HVB Bank se opírá o sílu, stabilitu a zkušenosti HVB Group, která patří mezi hlavní evropské bankovní společnosti a je druhým největším německým bankovním ústavem. Díky přítomnosti a dobré znalosti celého regionu jsme přesvědčeni, že budeme schopni nabídnout našim současným i budoucím klientům přístup k produktům běžným v rozvinutých zemích Evropy.
28
Člen skupiny HVB Group Otázky? Děkujeme Vám za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.