Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilRudolf Kraus
1
Seminář z Informatiky a výpočetní techniky Slovanské gymnázium Olomouc 4. září 2014 Tomáš Kühr
2
Lektor na Katedře informatiky Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v Olomouci Web: http://www.inf.upol.cz/lide/tomas-kuhrhttp://www.inf.upol.cz/lide/tomas-kuhr Email: tomas.kuhr@upol.cztomas.kuhr@upol.cz Telefon: 585 634 708 608 752 083
3
Volitelný seminář z Informatiky a výpočetní techniky Organizační záležitosti Poučení o pravidlech chování v počítačové učebně SGO
4
Něco pro odlehčení Dva programátoři se ocitli v nejmenované televizní soutěži… Moderátor: „Takže pane Jaroslave, pan Zbyněk dostal jméno osobnosti a vy máte hádat, kdo to je, a to jen pomocí otázek, na které pan Zbyněk může odpovídat jen ANO nebo NE.“ Jaroslav: „Jaké je jméno osobnosti, kterou představujete?“ Zbyněk: „ne ano ne ne ano ano ano ne ne ne ano ne ano ano ano ne ne ano ne ne ne...“
5
Co je to informatika? a) Věda o zahlcení lidstva informacemi b) Věda o šíření drbů (informací) c) Věda o počítačích
6
Co je to počítač? a) Můj nejlepší kamarád / miláček b) Myslící stroj plánující zotročení lidstva c) Prostě trochu složitější stroj d) Schránka astrální bytosti
7
Počítač z různých úhlů pohledu LLaik: „magická“ černá skříňka PProgramátor: software a data FFyzik: hardware
8
Jak může vypadat počítač?
14
Výpočetní technika = Informační Technologie (anglicky Information Technology, zkráceně IT) technické odvětví, které se zabývá způsobem, jakým fungují počítače souhrnné označení pro související technologie
15
Co je to tedy ta informatika? Informatika = obor lidské činnosti, který se zabývá zpracováním informací Zahrnuje mimo jiné následující oblasti: teorie informace, teorie kódování vyčíslitelnost a složitost kryptologie, steganografie programovací jazyky, překladače softwarové inženýrství databáze, data mining počítačová grafika umělá inteligence „Informatika se nezabývá počítači o nic více než astronomie dalekohledy.“ Edsger Wybe Dijkstra
16
Anketa 1. Jak se jmenujete? 2. Co už s počítačem umíte? 3. Proč jste si zvolili právě tento seminář?
17
Algoritmus návod či postup, kterým lze vyřešit daný typ úlohy Abú Abd Alláh Muhammad Ibn Músá al-Chórezmí Vlastnosti: Jednoznačnost (determinovanost) Jednoduchost kroků (elementárnost) Konečnost (finitnost) Výstup (resultativnost) Obecnost (hromadnost, masovost, univerzálnost)
18
Příklady algoritmu Ingredience: bílý rum (2 cl) sodovka (2 dl) limetkový sirup (5 kapek) čerstvá máta (12 lístků) limetka (1 kus) třtinový cukr (1 lžíce) led (5 kostek) Postup přípravy receptu: Limetu nakrájíme na malé kostičky a vložíme do vyšší sklenice. Přidáme lístky máty a třtinový cukr. Stlačíme ke dnu sklenice, dokud se nezačne tvořit šťáva. Zakapeme limetovým sirupem. Přidáme ledovou tříšť, rum a sklenici dolijeme sodovkou. Hladinu koktejlu dozdobíme čerstvou mátou. Pokud je koktejl příliš kyselý, přidáme lžičku cukru.
19
Příklady algoritmu Ingredience: bílý rum (2 cl) sodovka (2 dl) limetkový sirup (5 kapek) čerstvá máta (12 lístků) limetka (1 kus) třtinový cukr (1 lžíce) led (5 kostek) Postup přípravy receptu: Limetu nakrájíme na malé kostičky a vložíme do vyšší sklenice. Přidáme lístky máty a třtinový cukr. Stlačíme ke dnu sklenice, dokud se nezačne tvořit šťáva. Zakapeme limetovým sirupem. Přidáme ledovou tříšť, rum a sklenici dolijeme sodovkou. Hladinu koktejlu dozdobíme čerstvou mátou. Pokud je koktejl příliš kyselý, přidáme lžičku cukru.
20
Příklady algoritmu Vstup: koeficienty a, b a c Postup: Vypočítej D = b 2 - 4ac. Pokud D>0, pak x 1 = (-b - D 1/2 )/(2a), x 2 = (-b + D 1/2 )/(2a). Pokud D=0, pak x 1 = x 2 = -b/(2a). Pokud D<0, pak x 1 = (-b - i(-D) 1/2 )/(2a), x 2 = (-b + i(-D) 1/2 )/( 2a). Výstup: kořeny kvadratické rovnice x 1, x 2
21
Příklady algoritmu
23
#include void tecka(int pocet) { if (pocet 0; pocet--) printf(". "); } int mocnina(int x) { return x * x; } int main(void) { tecka(10); printf("-5^2 = %i\n", mocnina(-5)); return 0; }
24
Špatný algoritmus Manželka programátora vyšle svého chotě na nákup: „Kup dvě vejce a když budou mít párky, tak deset.“ Programátor vstoupí do obchodu: „Dobrý den, máte párky?“ „Ano.“ „Tak deset vajec.“
25
Programování proces tvorby softwaru zahrnuje mimo jiné: návrhu algoritmu, psaní programu, testování a ladění zdrojového kódu, následnou údržbu softwaru.
26
Styly programování (paradigmata) strukturované programování procedurální programování funkcionální programování objektově orientované programování logické programování ...
27
Programovací jazyky Fortran Cobol Basic Pascal CC Smalltalk C++ Perl Python Java C# ……
28
Jazyk C# Jednoduchý, moderní, mnohoúčelový, objektově orientovaný jazyk Vytvořen v roce 2000 firmou Microsoft Aktuální verze 5.0 (15. srpna 2012) Vývojové prostředí MS Visual C# (Express Edition) Podpora více paradigmat: strukturované procedurální objektově orientované událostmi řízené funkcionální
29
Microsoft Visual C#
30
Cvičení
31
Pro dnešek to stačí…
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.