Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Podoby trhu Dokonalá konkurence – pouhá teorie
každý vstupující na trh má rovné podmínky přístupu na trh jediným kritériem rozhodujícím o koupi cena trh s dokonalou konkurencí
2
2) Nedokonalá konkurence = deformovaný trh
nerovnoměrné podmínky přístupu na trh druhy: monopol = výsadní postavení prodávajícího monopson = výsadní postavení kupujícího (stát kupuje tanky, zbraně) oligopol = výsadní postavení 2 prodávajících monopolistická konkurence – v praxi
3
Druhy/formy/monopolů
kartel = dohoda mezi konkurenty o cenách rozdělení teritorií působnosti syndikát = dohoda o společném nákupu či prodeji (konkurenti sdružení do celku zůstávají samostatní) př.: Jednota=COOP + Trefa + Tip... trust = dohoda i o výrobní spolupráci (podniky závislé, ale samostatné) koncern – nejvyšší forma monopolu; maximální propojení podniků čili ztráta jejich samostatnosti fúze = spojení rovnocenných podniků akvizice = větší podnik koupí menší STÁT reguluje působení monopolů (ochrana hosp.soutěže)
4
Příčiny selhání trhu zneužití výsadního postavení monopolu (vysoká cena!) existence veřejných statků STÁT by měl kontrolovat: obranu státu, školství, zdravotnictví, státní správu, dopravu, lesy, povodí řek, Budvar, důležité energetické podniky atd. externality trhu = vedlejší účinky trhu negativní (zničené ŽP u továren škodí lidem) pozitivní (podniky zavedou lidem dálnice, plynovody, železnice …)
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.