Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Michal Krňák, Oktáva A Železnice
2
Obsah Základní rozdělení Historie
Železnice ve světě > jednotlivé kontinenty > ekonomický význam > výhody/nevýhody Železnice v ČR > vývoj > minulost, současnost, budoucnost Zajímavosti
3
Základní rozdělení Podle významu > celostátní > regionální
Podle počtu kolejí > jednokolejná > dvou a vícekolejné Podle trakce > s nezávislou trakcí > elektrifikované Podle účelu > osobní doprava > nákladní doprava Podle rychlosti > konvenční > vysokorychlostní
4
Historie
5
První železnice animální (se zvířecím pohonem-např
První železnice animální (se zvířecím pohonem-např. koněspřežné), vznikají na přelomu 18. a 19. století První parní lokomotiva 1808 (Robert Trevithick) Účelné využití až od poloviny 19. století První pokusný el. provoz koncem 19. století 1897 vynález dieselového motoru 1964 první vysokorychlostní vlak “Shinkansen“ v Japonsku
6
Železnice ve světě Severní Amerika > vyjma pobřeží velmi řídká žel. síť > orientace na dálkovou dopravu > Kanada-především nákl. doprava Jižní Amerika > převažuje os. doprava > málo financí do železnice => zastaralé > za posl. 30 let ústup žel. sítě o 50% > velkou roli hraje terén (pralesy, hory) > Andy-převážně úzkorozchodné železnice Asie > velké kontrasty, záleží na přírodních podmínkách > železniční velmoci-Čína, Indie, Severní Korea > (jediná veřejná doprava) > Transsibiřská magistrála Moskva-Vladivostok Afrika > zastaralé železnice, často ještě parní provoz > především dálkové trasy Austrálie > podobnost se Sev. Amerikou => dálkové trasy, velmi řídká síť > železnice však vysoce ziskové
7
Železnice v ČR
8
Vývoj 1835-koněspřežná železnice z Č. Budějovic do Lince
První lokomotivní železnice 1839 z Brna do Břeclavi Hlavní tah Praha-Česká Třebová a dále na Moravu uveden do provozu v r. 1845 Budování nebývalého množství místních drah První el. provoz v Evropě 1903 (Tábor-Bechyně) Pravidelná el. doprava v pražském uzlu od pol. 20. let Dieselové lokomotivy od 50. let 1981-definitivní konec pravidelného parního provozu 1988-zavedení rychlosti 140 km/h na trati Brno-Břeclav 1993-začátek výstavby prvního tranzitního koridoru (úsek Praha-Kolín) 2001-zavedení rychlosti 160km/h na vybraných úsecích 1. koridoru 2003-první zkušební jízdy vyskorychlostních jednotek ř. 680 “Pendolino“
9
Minulost V období R.-U. prudký rozvoj železnice (moderní a rychlý dopr. prostředek) Na území Čech železnice v každém městě nad 5000 obyv. Za období První republiky levný a zároveň výnosný způsob dopravy 1935-ČSD, nejhustší síť na světě Po r mírný úpadek, avšak stále výnosné Situace se obrací od pol. 70. let Po r železnice zadlužené, každým rokem dluh roste
12
Současnost Zastaralý vozový park (poslední výrazná obnova na přelomu 70. a 80. let Snaha oddlužit se (rušení spojů i drah samotných-např. 1997, 2004, 2007) Orientace na dálkovou nákl. a rychlíkovou dopravu Restrukturalizace podniku Č(S)D -> ČD, ČD CARGO, SŽDC
13
Budoucnost? Další rušení ztrátových drah (možný ústup žel. sítě až o 60% oproti dnešku) Budování dalších tranzitních koridorů (Praha-ČB-Linz, Praha-Plzeň-Cheb-Nürnberg) Budování vysokorychlostních tratí nad 200 km/h? Úplná obnova vozového parku (nutnost)
14
Zajímavosti Nejdelší přímý úsek železnice 478 km (Austrálie)
Nejdelší tunel Seikan (Japonsko), 53 km Nejvýše položená žel. stanice na světě 5070m (trať Golmud-Lhasa v Tibetu) Nejrychlejší pravidelná doprava-Šinkanzen (až 360 km/h)
15
Zdroje wikipedia.cz zelpage.cz k-report.net google.cz (obrázky)
knihy > Zrození železnic (Baset, 2004) > Encyklopedie železnic (Fortuna, 1992)
16
Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.