Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVincent Beran
1
Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/34.0652 PředmětČeský jazyk Ročník a obor1. – 4. ročník oboru ZA, 1. – 4. ročník oboru SC Kód sady ČJ/ZA+SC/01+02+03+04/01 Kód DUM ČJ/ZA+SC/01+02+03+04/01/17-20 AutorMgr. Jitka Riedlová Datum vzniku10.12.2012
2
FUNKCE INFORMAČNÍ /oznámení, zprávy v novinách/ POUČOVACÍ, VZDĚLÁVACÍ I ZÁBAVNÁ ZÍSKÁVACÍ A PŘESVĚDČOVACÍ POŽADAVKY Aktuálnost v obsahu Působivost a obecná přístupnost ve formě Přesvědčivost v obsahu i formě
3
ŽÁNRY 1. Zcela publicistické : denní zpravodajství, úvodník, články, komentáře,kritika, referát, reportáž, úvaha 2. Jiné než publicistické : např. odborný styl – právní poradna,výklad problematiky; prostěsdělovací – reklamy, inzeráty; umělecký – básně, povídky, komix 3. Smíšené : fejeton, umělecká reportáž, sloupek /umělecký + publicistický styl/ 4. Zábavné útvary : obrazové přílohy, anekdoty,hry, křížovky, horoskopy, kalendář, ankety, program TV
4
ZÁKLADNÍ ZDROJE INFORMACÍ Zpravodajské agentury, např. ČTK Autoři novinových článků – novináři, dopisovatelé, reportéři
5
PŘEDPOKLADY PROFESE NOVINÁŘ Všestranné vzdělání (humanitní, jazykové, literární, ekonomické, politické, psychologické aj.) Schopnost napsat text v krátké době a bez dlouhé přípravy Spolehlivost, inteligence, odhodlání, zdvořilost, smysl pro čest, nezaujatost, nestrannost, smysl pro pravdu, etika Přesnost, pracovitost, pohotovost Stálé studium, životní energie, hledání zdrojů informací Ověřování faktů, pečlivost (pozor na ukvapené závěry) Jazyková správnost projevů písemných i mluvených
6
KOMPOZICE PUBLICISTICKÝCH ÚTVARŮ 1.ÚVOD – závažnost, musí upoutat a/shrnující nejdůležitější data : Kdo, kdy, co, jak, kde, proč? b/akcentující – zdůraznění jednoho z důležitých aspektů c/ dramatický s citátem, popisný, analytický, s otázkou, sloganem, provokující, překvapující, statistický, anekdotický, retrospektivní aj. 2. ZBÝVAJÍCÍ ČÁST ČLÁNKU – pevná struktura, logická výstavba
7
NÁVRH OSNOVY I. Úvod II. Vlastní stať : a) další podrobnosti b) zákulisí c) dodatečné informace III. Závěr: pozadí události, předpokládaný další vývoj
8
JAZYK Využití automatizace, výrazy předpokládané, očekávané, vyhovující snaze rychle se orientovat – neznámý pachatel unikl…odcizil, ožehavý problém, setrvat v rozhovoru… Aktualizace, výrazy působivé novostí, neobvyklostí, upoutávající pozornost – dopravní infarkt, udělat čáru přes rozpočet Obměna frazeologie, kontrasty, slovní hříčky- Staré Město neomládne Titulky – jazykově náročné, stručné, působivé, grafcká úprava a umístění důležité
9
PROCES VZNIKU ČLÁNKU nápad=>podklady, analýza faktů, koncept=>oprava=>čistopis Zásada přesnosti, stručnosti, srozumitelnosti Úprava (redigování) – autor + korektor Odstranit chyby gramatické a stylistické Posoudit logickou strukturu, rozsah, srozumitelnost, vkus, míru etiky, objektivnost Prověřit faktickou správnost
10
STÁLÉ PRVKY NOVIN Záhlaví – název novin, ustálená grafická podoba Slogan – doprovází záhlaví (věta pod ním) 1.řádek pod záhlavím – datum, de, číslo,ročník „ uši “- stále se opakující titulky (v rozsahu celých novin) Rubriky – ustálené typy článků Tiráž – technické a vydavatelské údaje (poslední strana dole) Obrazový materiál – fotografie + popisky Plošná a řádková inzerce Grafická úprava a typografie – linky rámečky, obrázky, typy písma => tiskařské umění
11
ÚTVARY Úvodník Článek Komentář Glosa Sloupek Referát Reportáž Fejeton
12
Mgr. Jitka Riedlová Zdroje: Zdroj: SOCHROV Á, M.: Český jazyk a literatura, Fragment s.r.o., 1. vyd á n í 2007, Havl í čkův Brod, ISBN 978-80-253-0468-6
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.