Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
VY_32_INOVACE_KGE VY_32_INOVACE_LIT2.03 Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Literatura Cílová skupina: 2. ročník (sexta) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Milena Krumphanzlová Téma: Romantická anglická poezie Datum vytvoření:
2
Anotace Prezentace slouží k představení anglické poezie v době
VY_32_INOVACE_KGE VY_32_INOVACE_LIT2.03 Anotace Prezentace slouží k představení anglické poezie v době romantismu. Představuje tři stěžejní básníky (Byron, Shelley, Keats) a uvádí základní tematiku a žánrové okruhy jejich děl.
3
ROMANTISMUS V ANGLICKÉ POEZII
VY_32_INOVACE_LIT2.03 ROMANTISMUS V ANGLICKÉ POEZII
4
Anglický romantismus počátky spojovány s autory tzv. ,,jezerní školy“
VY_32_INOVACE_LIT2.03 Anglický romantismus počátky spojovány s autory tzv. ,,jezerní školy“ společná myšlenka: souznění člověka s přírodou hlavní představitelé: William Wordsworth, Samuel Taylor Coleridge a Robert Southey.
5
Druhá generace anglických romantiků
VY_32_INOVACE_LIT2.03 Druhá generace anglických romantiků trojhvězdí básníků George Gordon Byron Percy Bysshe Shelley John Keats
6
George Gordon Byron (1788 – 1824)
VY_32_INOVACE_LIT2.03 George Gordon Byron (1788 – 1824) výstřední a svobodomyslný bouřlivák pozice společenského vyděděnce od narození tělesně postižen původem ze staré šlechtické rodiny (titul lord) milostný vztah s nevlastní sestrou většinu života v cizině, hlavně v Itálii účast v boji Řeků za svobodu proti Turkům úmrtí na morovou nákazu v Řecku
7
Childe Haroldova pouť (1812) Džaur (1813), Korzár (1814), Lara (1814)
VY_32_INOVACE_LIT2.03 DÍLO rozsáhlý epos (básnický cestopis) s autobiografickými rysy Childe Haroldova pouť (1812) - líčení krajiny, památek, úvahové pasáže, osobní lyrika tvůrcem tzv. byronské lyrickoepické povídky Džaur (1813), Korzár (1814), Lara (1814) - typy osamělých revoltujících hrdinů, v konfliktu se světem, bojovníci proti tyranii, vyznavači volnosti a svobodné lásky filozofická básnická dramata (Manfred, Kain)
8
Percy bysshe shelley (1792 – 1822)
VY_32_INOVACE_LIT2.03 Percy bysshe shelley (1792 – 1822) skandální a nevyrovnaný život lyrické drama Odpoutaný Prométheus (1819) - vzpoura proti božské autoritě - inspirace řeckým mýtem
9
John keats (1795 – 1821) hlavním tématem jeho poezie:
VY_32_INOVACE_LIT2.03 John keats (1795 – 1821) hlavním tématem jeho poezie: spřízněnost básnění a snění autor řady ód, sonetů a balad, nejznámější Óda na řeckou vázu romantický patos veršů
10
Co měli společného angličtí romantičtí básníci?
VY_32_INOVACE_LIT2.03 shrnutí Co měli společného angličtí romantičtí básníci? Co znamená pojem titanismus? Vycházej z informací v prezentaci. Které typické romantické motivy se objevují v jejich tvorbě?
11
VY_32_INOVACE_LIT2.03 Walter scott (1771 – 1832) historická próza: zakladatel historického románu a historické povídky náměty ze slavného středověku: Ivanhoe (Richard Lví srdce) sběratel skotských lidových balad svět jeho románů je rytířským světem cti a hrdinství, dobrodružství, mravní ušlechtilosti a vlasteneckého nadšení Hlas jeho kritiků uč. Str Soukal
12
Zdroje http://cs.wikipedia.org/wiki/Titanismus
VY_32_INOVACE_KGE VY_32_INOVACE_KGE Zdroje Josef Soukal a kol.;Literatura2;SPN; 1.vydání;2002; ISBN Věra Martinková a kol.;Dějiny literatury 2;TRIZONIA; 2. přepracované vydání; 1996; ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.