Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Příspěvek na konferenci „Informační gramotnost“Listopad 2011 | Brno
2
Počítačové hry jsou skoro stejně staré jako samotné počítače Již od dob sálových počítačů vznikaly první herní experimenty Vývoj her a herních technologií je velice rychlý Během několika dekád se z herního pravěku vyvinuly nejmodernější tituly Počítačové hry nejsou jen zábavou pro děti nebo kluky Nejvíce hráčů je ve skupině 25-40 let, poměr mužů a žen cca 59% : 41% Jsou významnou součástí ekonomiky, kultury i celé společnosti Odhaduje se, že herní průmysl je přinejmenším srovnatelný s filmovým Vzniká řada uměleckých her a projektů, pořádají se výstavy a konference Hry můžeme objevit v celé řadě oblastí (např. vzdělávání, lékařství, armáda…) Jan Rylich | Brno | 2011
3
Herní pravěk (50. a 60. léta) První herní experimenty na sálových počítačích 70. léta V roce 1971 byla instalována první komerční hra, Galaxy Game Začíná „zlaté období arkád“, herních automatů fungujících na mince 80. léta Hry se rozvíjejí, vzniká celá řada herních žánrů (adventury, bojovky, RPG…) Přicházejí legendární systémy Apple II, Commodore, ZX Spectrum a Amiga 90. léta Období inovace, rozvíjejí se všechny aspekty her (hardware i software) Přichází 3D grafika, objevují se multimédia, prosazuje se formát CD Hry v novém tisíciletí Výkonné počítače, konzole nové generace, formát DVD, profesionalizace Jan Rylich | Brno | 2011
5
Herní pravěk (50. a 60. léta) První herní experimenty na sálových počítačích 70. léta V roce 1971 byla instalována první komerční hra, Galaxy Game Začíná „zlaté období arkád“, herních automatů fungujících na mince 80. léta Hry se rozvíjejí, vzniká celá řada herních žánrů (adventury, bojovky, RPG…) Přicházejí legendární systémy Apple II, Commodore, ZX Spectrum a Amiga 90. léta Období inovace, rozvíjejí se všechny aspekty her (hardware i software) Přichází 3D grafika, objevují se multimédia, prosazuje se formát CD Hry v novém tisíciletí Výkonné počítače, konzole nové generace, formát DVD, profesionalizace Jan Rylich | Brno | 2011
6
Pong (1972) Galaxy Game (1971) Pac Man (1980) Space Invaders (1978) Jan Rylich | Brno | 2011
7
Herní pravěk (50. a 60. léta) První herní experimenty na sálových počítačích 70. léta V roce 1971 byla instalována první komerční hra, Galaxy Game Začíná „zlaté období arkád“, herních automatů fungujících na mince 80. léta Hry se rozvíjejí, vzniká celá řada herních žánrů (adventury, bojovky, RPG…) Přicházejí legendární systémy Apple II, Commodore, ZX Spectrum a Amiga 90. léta Období inovace, rozvíjejí se všechny aspekty her (hardware i software) Přichází 3D grafika, objevují se multimédia, prosazuje se formát CD Hry v novém tisíciletí Výkonné počítače, konzole nové generace, formát DVD, profesionalizace Jan Rylich | Brno | 2011
8
Elite (1984) Ultima (1980) Duck Hunt (1984) Prince of Persia (1989) Jan Rylich | Brno | 2011
9
Herní pravěk (50. a 60. léta) První herní experimenty na sálových počítačích 70. léta V roce 1971 byla instalována první komerční hra, Galaxy Game Začíná „zlaté období arkád“, herních automatů fungujících na mince 80. léta Hry se rozvíjejí, vzniká celá řada herních žánrů (adventury, bojovky, RPG…) Přicházejí legendární systémy Apple II, Commodore, ZX Spectrum a Amiga 90. léta Období inovace, rozvíjejí se všechny aspekty her (hardware i software) Přichází 3D grafika, objevují se multimédia, prosazuje se formát CD Hry v novém tisíciletí Výkonné počítače, konzole nové generace, formát DVD, profesionalizace Jan Rylich | Brno | 2011
10
Dune II (1992) Secret of Monkey Island (1990) Myst (1993) Wolfenstein 3D (1992) Jan Rylich | Brno | 2011
11
Sim City 2000 (1994) Doom (1993) Half-Life (1998) Ultima Online (1997) Jan Rylich | Brno | 2011
12
World of Warcraft (2004) The Sims (2000) Crysis (2007) Half-Life 2 (2004) Jan Rylich | Brno | 2011
13
Počítačové hry se během své krátké historie staly významnou součástí naší společnosti Fungovaly a fungují jako akcelerátor vývoje výpočetní techniky Staly se součástí kultury a v řadě případů je lze definovat jako umění Jsou prostředkem odreagování a trávení volného času Mají významný vliv na ekonomiku Pro zajímavost: Před rokem 2000 byla nejdražším projektem hra Doom, jejíž vývoj stál 200.000 dolarů V současné době je nejnákladnější hrou Grand Theft Auto 4 s rozpočtem 100.000.000 dolarů Dříve vytvářeli hry jednotlivci nebo skupiny vývojářů a programování zabralo řádově týdny až měsíce V současné době se vývoj herních titulů pohybuje kolem dvou až pěti let a týmy tvoří stovky zaměstnanců Jan Rylich | Brno | 2011
14
Existuje řada herních žánrů a průběžně vznikají nové Mezi nejčastější patří např.: Akční hry Strategie Adventury Simulátory RPG Jednotlivé žánry se často dělí do dalších skupin (např. vojenské a budovatelské strategie) a mohou se mezi sebou i kombinovat (např. akční adventury) Podle počtu hráčů rozdělujeme hry na single-player a multi-player Hry také dělíme podle platformy na počítačové hry, konzolové hry, mobilní hry atd. Specifickou skupinou poslední doby jsou tzv. casual-games Jan Rylich | Brno | 2011
15
Počítačové hry se během své krátké historie staly velmi významným prvkem multimediální zábavy a poměrně rychle se jim podařilo vytlačit nebo omezit jiná (většinou mnohem starší) média Hlavním důvodem je především interaktivita Televize a film jsou pasivní média – diváci se mohou jen dívat a vnímat to, co pro ně tvůrci připravili Počítačové hry jsou ale interaktivní – hráči sami ovlivňují prostředí, mění své okolí, prožívají příběh V časech herních automatů bylo hlavní motivací vítězství, nyní to je spíše hratelnost a atmosféra Základní pilíře současných her: grafika, příběh, hratelnost a atmosféra Pokud hry v těchto oblastech selhávají, zpravidla nejsou u hráčů úspěšné Pokud hry v některé oblasti dominují, mají šanci se prosadit i když ztrácí v jiných aspektech Ideální je ovšem syntéza všech těchto prvků – tím vznikají špičkové hry Jan Rylich | Brno | 2011
16
Přitažlivost her se dá definovat i z hlediska psychologie. Pokud dojde k rovnováze mezi obtížností hry a schopnostmi hráče, nastává tzv. „flow“ Autorem konceptu je maďarský psycholog Mihály Csíkszentmihályi Systém definuje několik stavů podle obtížnosti / zajímavosti aktivity a schopností / dovedností člověka Flow je ideální stav, kdy člověk de facto „nevnímá své okolí“, protože je zaujatý činností, která ho baví a naplňuje Teorie flow ovšem neplatí jen pro hry, ale také pro jiná média a aktivity obecně (čtení, sportování, luštění křížovek atd.) Jan Rylich | Brno | 2011
17
Kromě her určených pro zábavu existují také hry, které například pomáhají vojákům ve výcviku, pomáhají při léčení pacientů, reflektují závažná společenská témata nebo slouží jako nástroj umělcům k vyjádření jejich názorů, postojů a představ Vzdělávací hry V zahraničí se používají poměrně často jako podpora výuky U nás je v podstatě jediný větší projekt: Evropa 2045 Hry a umění Hry mohou být umělecké obsahem nebo vizuální stránkou Hry také umožnily vznik nových oblastí umělecké tvorby (modifikace, demoscéna, machinima) Serious games Často provokativní reflexe společnosti (války, hladomor, terorismus a podobně) Jan Rylich | Brno | 2011
21
Implementace herních prvků do každodenních aktivit Body (points), zkušenosti (experiences), úrovně (levels), úspěchy (achievements), pokrok (progress), odznaky (badges), žebříčky (leader boards) Klasický případ: spotřebitelské soutěže (body, kódy, obaly) Foursquare, diskusní fóra, Aukro, škola hrou (Indiana University)… Jan Rylich | Brno | 2011
22
Travian (browser) Solitaire (Windows) FarmVille (social) flOw (casual/art) Jan Rylich | Brno | 2011
24
Počítačové hry jsou zajímavé a přitažlivé pro celou řadu lidí různého věku, pohlaví, vzdělání, sociálního statusu a podobně – a to by mohly knihovny využít Umožnit registrovaným čtenářům nejen přístup na internet ale také možnost hrát vybrané hry Nabídnout v této souvislosti i relevantní herní literaturu (knihy, články, časopisy) Zvážit pořádaní soutěží a herních turnajů Připravit pro uživatele například diskuse, přednášky a další formy interakce Zahrnutí počítačových her do služeb knihoven by mohlo: Rozšířit nabídku služeb a poskytnou další možnost trávení volného času Zaujmout a přilákat nové čtenáře Zapojit návštěvníky knihovny do skupinových aktivit Spojit zábavu například s informovaností a vzděláváním Jan Rylich | Brno | 2011
25
Jan Rylich jrylich@gmail.com Jan Rylich | Brno | 2011
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.