Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0280 - Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Ekonomie - předmět Autor: Jaroslav Kvapil.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0280 - Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Ekonomie - předmět Autor: Jaroslav Kvapil."— Transkript prezentace:

1 Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0280 - Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Ekonomie - předmět Autor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.1 Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT (III/2) Tem. oblast: Ekonomie pro maturanty Šk. rok: 2012/2013 Datum : 11. 9. 2012 Ročník:8. Anotace: Prezentace jako podpora pro diskusi nad předmětem ekonomie

2 2 Definice pojmu „ekonomie“  věda, která zkoumá nejobecnější souvislosti v ekonomickém životě společnosti  společenská věda, která zkoumá jak různé společnosti užívají vzácné zdroje k výrobě užitečných komodit a jak je rozdělují mezi různé skupiny (o alokaci zdrojů, rozhodování v podmínkách vzácnosti, o volbě)  popisuje hospodářství - ekonomiku  věda o lidském jednání (Mises, Engliš)

3 3 Další pojmy a poznámky  Potřeby (nedostatek, Maslow)  Statky a služby (volné, vzácné)  Vzácnost (zdrojů-znáš je?)  Veřejné statky  pravidla hospodaření, jak se starat o majetek (Xenofón: Oeconomicus)  Ekonom=Hospodář (it)  Co? Jak? Pro koho?  Ek. subjekty (domácnosti, firmy, stát)

4 4 Členění ekonomie  Mikroekonomie (z hlediska jednotlivce) cena trh  Makroekonomie ( z hlediska celku) stát agregáty

5 5 Rozděl  Spotřebitel  HDP  Platební bilance  Preference  Ekonomický růst  Zájem  Inflace  Nezaměstnanost

6 6 Dějiny ekonomického myšlení  Staré Řecko a Řím  Merkantelisté  Filosofové přirozených zákonů a fysiokraté  Klasická politická ekonomie (Adam Smith!)  Německá historická škola  Karel Marx  Marginalisté  Lausannská škola  Cambridgeská škola  Rakouská škola  Američtí marginalisté  Švédští marginalisté  Institucionalismus  Německý ordoliberalismus  Keynesiánství  Chicagská škola  Protikeynesiánská škola  Škola veřejné volby

7 7 Metodologie v ekonomii  Individualismus (x kolektivismus) => např.: Jaká hospodářská politika?  Subjektivismus (x objektivismus) => např.: Platí ekvivalence směny?

8 8 Kontrolní otázky  Definuj předmět ekonomie vlastními slovy  Co znáš jako veřejné?  3 základní ekonomické otázky?  Uveď mikro a makroekonomické pojmy.  Zakladatel moderní vědy ekonomie

9 9 Zdroje ČECHOVÁ, Jarmila. Ekonomika pro gymnázia. 1. vyd. Praha: Eduko, 2011, 112 s. ISBN 978-80-87204-49-8. BELLOVÁ, Jana. Občanský a společenskovědní základ. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2011, 112 s. ISBN 978-80-7402-093-3. KLÍNSKÝ, Petr, Otto MÜNCH a Danuše CHROMÁ. Ekonomika: ekonomická a finanční gramotnost : pro střední školy. 2., upr. vyd. Praha: Eduko, 2011, 179 s. ISBN 978-80-87204-41-2. ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie: stručný přehled. Teorie a praxe aktuálně a v souvislostech. Vyd. 1. Zlín: CEED, 2011, 304 s. ISBN 978-80-87301-16-6. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:John_Maynard_Keynes.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Portrait_of_Milton_Friedman.jpg?uselang=cs


Stáhnout ppt "Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0280 - Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Ekonomie - předmět Autor: Jaroslav Kvapil."

Podobné prezentace


Reklamy Google