Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAlexandr Moravec
1
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax: Projekt: ŠKOLA RADOSTI, ŠKOLA KVALITY Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
2
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax: Autor: Mgr. Lenka Panglová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Vyučovácí předmět: Český jazyk Ročník: 4. Tematická oblast: Význam slova, stavba slova Téma hodiny: Souhrnné opakování 1 Označení DUM: VY_32_INOVACE_05.19.PAN.CJ.4 Vytvořeno:
3
Chceme si zopakovat: významové okruhy slov
slova nadřazená, podřazená, souřadná slova protikladná, souznačná slova jednoznačná, mnohoznačná slova citově zabarvená, neutrální slova spisovná, nespisovná stavba slova
4
1. úkol CESTOVÁNÍ cestovatelský cesta zábava letadlo dovolená
SLOVO PŘÍBUZNÉ SLOVO PATŘÍCÍ DO VÝZNAMOVÉH O OKRUHU Rozhodni, zda dané slovo náleží do významového okruhu v zadání, nebo jde o slova příbuzná s tímto slovem (popř. vymysli další příklady). CESTOVÁNÍ Slovo příbuzné – cesta, spolucestující, procestovat, cestovatelský Slovo patřící do významového okruhu CESTOVÁNÍ – zahraničí, dovolená, zábava, letadlo cestovatelský cesta zábava letadlo dovolená procestovat zahraničí spolucestující
5
Slovo nadřazené ___________
Slovo podřazené _____ ______ Slova souřadná 2. úkol VODSTVO SAFARI SVRATKA OBCHOD MORAVA ODRA VODA VODSTVO MOŘE ŘEKY LABE ŘEKY Vyber slova z levého sloupce a doplň je tak, aby platily jejich vzájemné vztahy NADŘAZENÉ, PODŘAZENÉ, SOUŘADNÉ. VODSTVO – ŘEKY – MORAVA, ODRA, LABE, SVRATKA SVRATKA ODRA MORAVA LABE
6
3. úkol ANTONYMA SYNONYMA Jel jsem první den do školy. Cestoval jsem plným autobusem jako každý den poslední tři roky. Dnes se ale něco stalo. Probudil jsem se sice brzy, ale vstal jsem z postele až deset minut po budíku. To je pro mě typické. Dorazil jsem pozdě na hodinu klasických kouzel a další zábavné vyučování mohlo začít. Ke zvýrazněným slovům vymysli slovo s opačným významem a text přečti, kde to bude nutné pozměň původní větu. Potom vyhledej slova souznačná (vymysli další příklady). Šel jsem první (poslední) den do školy. Cestoval jsem plným (prázdným) autobusem jako každý den (noc) poslední tři roky. Dnes se ale něco (nic) stalo. Probudil jsem se sice brzy (pozdě), ale vstal jsem z postele až (už) deset minut po budíku. To je (není) pro mě typické. Dorazil jsem pozdě (včas) na hodinu klasických kouzel a další zábavné (nudné) vyučování mohlo začít.
7
3. úkol ANTONYMA Šel jsem poslední den do školy. Cestoval jsem prázdným autobusem jako každýou noc poslední tři roky. Dnes se ale nic nestalo. Probudil jsem se sice pozdě, ale vstal jsem z postele už deset minut po budíku. To pro mě není typické. Dorazil jsem včas na hodinu klasických kouzel a další nudné vyučování mohlo začít. Ke zvýrazněným slovům vymysli slovo s opačným významem a text přečti, kde to bude nutné pozměň původní větu. Potom vyhledej slova souznačná (vymysli další příklady). Šel jsem první (poslední) den do školy. Cestoval jsem plným (prázdným) autobusem jako každý den (noc) poslední tři roky. Dnes se ale něco (nic) stalo. Probudil jsem se sice brzy (pozdě), ale vstal jsem z postele až (už) deset minut po budíku. To je (není) pro mě typické. Dorazil jsem včas (pozdě) na hodinu klasických kouzel a další nudné (zábavné) vyučování mohlo začít.
8
3. úkol SYNONYMA Šel jsem první den do školy. Cestoval jsem plným autobusem jako každý den poslední tři roky. Dnes se ale něco stalo. Probudil jsem se sice brzy, ale vstal jsem z postele až deset minut po budíku. To je pro mě typické. Dorazil jsem pozdě na hodinu klasických kouzel a další zábavné vyučování mohlo začít. Ke zvýrazněným slovům vymysli slovo s opačným významem a text přečti, kde to bude nutné pozměň původní větu. Potom vyhledej slova souznačná (vymysli další příklady). Šel jsem první (poslední) den do školy. Cestoval jsem plným (prázdným) autobusem jako každý den (noc) poslední tři roky. Dnes se ale něco (nic) stalo. Probudil jsem se sice brzy (pozdě), ale vstal jsem z postele až (už) deset minut po budíku. To je (není) pro mě typické. Dorazil jsem včas (pozdě) na hodinu klasických kouzel a další nudné (zábavné) vyučování mohlo začít.
9
4. úkol MNOHOZNAČNÁ SLOVA OKNO ČÍSLO LÁHEV CHAMELEON TAŠKA KVĚTINA EMA
KORUNA Rozhodni, zda je dané slovo jednoznačné nebo mnohoznačné. (Při jednotlivých kliknutích se zvýrazňují slova mnohoznačná a mizí slova jednoznačná) U mnohoznačných slov vysvětli různé významy. Jednoznačná – láhev, květina, Ema, chameleon Mnohoznačná – taška (nákupní, školní, střešní), číslo (matematika, uličník), koruna (stromu, měna, královská), okno (v domě, na PC, nemoct si vzpomenout) (STROMU, MĚNA, KRÁLOVSKÁ) (NÁKUPNÍ, ŠKOLNÍ, STŘEŠNÍ) (v domě, na PC, nemoct si vzpomenout) (MATEMATIKA, ULIČNÍK)
10
5. úkol Šest a štyry je deset. Já myslela, že nemám žákajdu.
LICHOTNÁ HANLIVÁ Šest a štyry je deset. Šest a štyři je deset. Šest a čtyři je dvace čtyři. Šest a čtyři je deset. Já myslela, že nemám žákajdu. Já myslela, že nemám žákovku. Myslela jsem, že nemám žákovskou knížku. Já jsem myslela, že nemám žákovku. Mě bolí břuch, ale Pepan šel s mámou šopovat a pak do aquáče. Mě bolí banděro, ale Josef šel s maminkou nakupovat a pak do akváče. Mě bolí bříško, ale Pepan šel s maminou nakupovat a pak do akváče. Mě bolí břicho, ale Josef šel s mámou nakupovat a pak do aquaparku. Rozhodni, jaká spisovná věta nejlépe vystihuje danou větu nespisovnou. Vyhledej slova citově zabarvená a urči zda jsou zabarvená kladně (lichotná – červená) nebo záporně (hanlivá – zelená).
11
6. úkol STAVBA SLOVA PRAVĚKÝ VYCHOVATELKA VODÁRNA TABULKY PŘÍMOŘSKÝ KVĚTINKY OBJEZD Urči stavbu těchto slov (kořen, část příponová, část předponová) Pra-věk-ý Vy-chov-atelka Pří-moř-ský Vod-árna Květ-inky Tabul-ky
12
6. úkol STAVBA SLOVA PRA-VĚK-Ý VY-CHOV-ATELKA VOD-ÁRNA TABUL-KY PŘÍ-MOŘ-SKÝ KVĚT-INKY OB-JEZD Urči stavbu těchto slov (kořen, část příponová, část předponová) Pra-věk-ý Vy-chov-atelka Pří-moř-ský Vod-árna Květ-inky Tabul-ky
13
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax: Seznam použité literatury a pramenů: BURIÁNKOVÁ, M. a kol. Pracovní sešit – český jazyk pro 4. ročník ZŠ. Praha : SPN, ISBN , s. 2–24. STYBLÍK, V. a kol. Český jazyk pro 4. ročník ZŠ. Praha : SPN, ISBN s. 11–41. STYBLÍK, V. a kol. Český jazyk pro 4. ročník ZŠ – Pracovní sešit. Praha : SPN, ISBN s. 3–13. ŠPULÁKOVÁ, I. Opakujeme češtinu ve 3. – 5. ročníku – pravopisná cvičení, diktáty. Brno : Nová škola, ISBN , s. 6, 17. ZIMOVÁ, L. Český jazyk v sešitech pro 1. stupeň ZŠ – O SLOVU. Praha : FORTUNA, ISBN , s. 42–71.
14
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax: ZIMOVÁ, L. Český jazyk v sešitech pro 1. stupeň ZŠ – O SLOVU – pracovní sešit. Praha : FORTUNA, ISBN , s. 11–30. Použité zdroje: Obrazový materiál je použit z galerie obrázků a klipartů Microsoft Office.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.