Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál zpracován v rámci projektu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál zpracován v rámci projektu"— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.7/1.4.00/ Šablona: III/2 VY_32_INOVACE_107 Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis Tematický okruh: Středověk Téma: Vikingové Anotace: vysvětlení pojmu vikingové, vikingské výpravy, život vikingů Autor: Mgr. Karolína Mitísková Škola: 1.ZŠ T. G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690, Milevsko Datum vytvoření:

2 „Válečníci bojující na moři“
Vikingové „Válečníci bojující na moři“

3 Kdo byli vikingové? Označujeme tak některé předky obyvatel Skandinávie mezi lety 800–1100 n.l.,kteří na svých lodích podnikali výpravy za kořistí. Žili při pobřeží Dánska, Švédska a Norska. Nikdy nevytvořili jeden národ.

4 Vikingské výpravy Námořní trasy od Černého moře přes Grónsko až po Ameriku.

5 Dračí lod na vikingské výpravě.
Mořeplavci Dračí lod na vikingské výpravě.

6 Vikingové znali moře jako nikdo jiný a stavěli nejlepší lodě v tehdejší Evropě.
Opatřit si majetek na loupeživých výpravách nebylo považováno za nezákonné, naopak kdo byl při nich úspěšný, byl oslavován jako statečný a schopný. Válečné lodě – drakkary – byly lehké, dlouhé, ozdobou přídě byla dračí hlava. Měly plachtu, ale daly se pohánět i vesly.Štíty na stranách sloužily jako ochrana před vysokými vlnami, před šípy.

7 Jak své lodě navigovali?
Představte si, že jste kormidelníky vikingské lodě. Bez navigace, a dokonce i bez kompasu. Jste ztraceni uprostřed oceánu. Jak dovedete svou loď do cíle? Čím se budete řídit?

8 Námořníci sledovali: ve dne postavení Slunce na obloze
v noci postavení Polárky velikost, sílu a směr vln tahy malých velryb směr letu mořských ptáků barvu a množství mořských chaluh tvorbu mraků, jež dokazovaly existenci ostrovů

9 Pohřeb vikingského náčelníka

10 Bydlení vikingů Ke stavbě vikingských obydlí se využívaly materiály dostupné v daném místě. Musely mít dobré izolační vlastnosti, aby čelily drsnému podnebí.

11 Známe i dnes

12 Použité zdroje: Válková, V. Dějepis, Středověk pro základní školy. 1
Použité zdroje: Válková, V. Dějepis, Středověk pro základní školy. 1. vyd. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, akciová společnost, s. 46. ISBN Obrazový materiál: 1. Hroch, M. Dějepis, Středověk pro základní školy. 4. vyd. Praha: Vydavatelství a nakladatelství Práce, s.r.o., s. 60. ISBN Elsner, H. Vikingové, CO-JAK-PROČ. 1.vyd. Plzeň: Nakladatelství Fraus, s. 18. ISBN Elsner, H. Vikingové, CO-JAK-PROČ. 1.vyd. Plzeň: Nakladatelství Fraus, s. 44. ISBN Elsner, H. Vikingové, CO-JAK-PROČ. 1.vyd. Plzeň: Nakladatelství Fraus, s. 6. ISBN Elsner, H. Vikingové, CO-JAK-PROČ. 1.vyd. Plzeň: Nakladatelství Fraus, s. 26. ISBN Elsner, H. Vikingové, CO-JAK-PROČ. 1.vyd. Plzeň: Nakladatelství Fraus, s. 14. ISBN Elsner, H. Vikingové, CO-JAK-PROČ. 1.vyd. Plzeň: Nakladatelství Fraus, s. 42. ISBN


Stáhnout ppt "Výukový materiál zpracován v rámci projektu"

Podobné prezentace


Reklamy Google