Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilLinda Machová
1
EU - 07 - 07 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Skalský. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
2
Neolit Mladší doba kamenná
3
Mladší doba kamenná Neolit (5500-4300 př.n.l.) Jedna z nejdůležitějších změn v dějinách člověka. Dlouhodobý proces.
4
1. Zemědělství jako hlavní zdroj obživy = pěstování zemědělských plodin a chov domácího zvířectva 2. Usedlý způsob života, stavba domů ze dřeva a hlíny, vznik prvních vesnic 3. Výroba keramických nádob 4. Zhotovování broušených a vrtaných kamenných nástrojů 5. Textilní výroba a počátky textilní kultury
5
10. tis. př.n.l. – sběr divoce rostoucích obilovin 8. tis. př.n.l. – záměrné pěstování plodin: pšenice, ječmen luštěniny – hrách, čočka len (olej + textilní vlákno) + doplněk potravy: lov, rybolov a sběr Ochočení(domestikace): ovce (vlna), kozy, skot (mléko), prasata
6
Místo vzniku: Přední východ (tzv. úrodný půlměsíc); Čína; Střední Amerika Lov: velká závislost na přírodě, náhodě, štěstí Zemědělství: větší jistota zisku potravy a jejího uchování
8
obr.1
9
Delší život lidí: lepší péče o nemocné výživné jídlo (vařené) staří lidé předávali déle své zkušenosti Rodilo se více dětí – usedlý život = možno vychovávat více dětí najednou zvyšoval se počet lidí
11
„dlouhý dům“ Irokézů obr.2
12
kolem 6. tisíciletí př. n. l. – příchod zemědělců na naše území (z Podunají) v lesích si vytvářeli mýtiny – místa pro pole a první vesnice vesnice: Bylany u Kutné Hory; Vedrovice u Moravského Krumlova. České země od té doby už nikdy nebyly liduprázdné
13
Určování příslušnosti k rodu po mateřské linii mateřské božstvo: „velká matka“ uctívání předků Rondely = svatyně, místa kruhovitého tvaru, obehnaná několika soustřednými příkopy a palisádami se čtyřmi bránami podle světových stran. Pro shromáždění rodů a tajemné obřady.
14
obr.3
15
postupně se zemědělství zdokonalovalo – nadprodukce potravin → část lidí se mohla věnovat jiné činnosti než zemědělství: vznikala řemesla vrstva bojovníků (chránili před útoky) vrstva kněžích (spojení s nadpřirozenem) společenská dělba práce = předpoklad vzniku státu
16
Použité zdroje Všechny uvedené odkazy cit. 2012-11-04 . Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: Obr.1 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Molino_neol%C3%ADtico_de_vai v%C3%A9n.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Molino_neol%C3%ADtico_de_vai v%C3%A9n.jpg Obr.2 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Theiroquoislonghouse.png http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Theiroquoislonghouse.png Obr.3 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Museum_Quintana_- _Unternberg_1.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Museum_Quintana_- _Unternberg_1.jpg POPELKA, Miroslav a Veronika VÁLKOVÁ. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 2. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2008, 143 s. ISBN 978-807-2354-108. VÁLKOVÁ, Veronika. Dějepis 6 pro základní školy. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2006, 144 s. ISBN 80-723-5337-3..
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.