Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Název školy Konzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Jiří Chrástecký Název šablony III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMu VY_32_INOVACE_DEK_0309 Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělání v konzervatoři Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor 82-44-P/01 Hudba, P/01 Zpěv Tematický okruh Vrcholná renesance v Itálii – florentské a římské malířství Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 16 – 19 let Anotace Výukový materiál určen k frontální prezentaci učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: Podoby malířství ve vrcholně renesanční Florencii a Římě. Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Vrcholná renesance, malířství, Florencie, Řím, Leonardo, Michelangelo, Rafael. Datum Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
2
VRCHOLNÁ RENESANCE V ITÁLII - FLORENTSKÉ A ŘÍMSKÉ MALÍŘSTVÍ
3
ÚVOD Výukový materiál Vrcholná renesance v Itálii – florentské a římské malířství obsahuje informace o nejvýznamnějších podobách malířství v 1. polovině 16. století ve Florencii a Římě. Cílem prezentace je seznámení studentů s díly Leonarda da Vinci, Michelangela Buonarroti a Raffaela Santi. Materiál je primárně určen studentům 2. ročníku předmětu dějiny kultury Konzervatoře P. J. Vejvanovského Kroměříž, využit však může být v kterémkoli ročníku střední školy v předmětech dějiny kultury, dějiny umění, dějepis, výtvarná výchova apod.
4
Úvodní teze Cca 1500 – přenesení těžiště umění do Říma
1494 – Zhroucení vlády Medicejských Vzestup vlivu Girolama Savonaroly 1512 – návrat Medicejských do Florencie Florencie 20 let bez hlavních mecenášů umění Přelom 15. a 16. stol. – rozmach papežského Říma Bramante začíná stavět chrám sv. Petra Zadání náhrobku Julia II. Michelangelovi Přestěhování Raffaela do Říma
5
Charakteristické znaky vrcholné renesance
Jednoduché a velkoryse pojaté vztahy Již ne mnohočetné scenerie a filigránská ornamentika Prostá a velká forma Přesvědčivé vyjádření psychického výrazu Několik výrazných základních barevných tónů Někdy dokonce barva jediná Již ne pestrobarevnost Skupiny často zaplňují celý prostor Zdání přesahu postavy mimo obraz
6
Hlavní představitelé vrcholné renesance
Leonardo da Vinci Michelangelo Buonarroti Rafael Santi
7
Leonardo da Vinci (1452-1519) Další činnost
Narozen ve Vinci (Toskánsko) Univerzální vzdělanec Výtvarník, konstruktér, přírodovědec Učení u Andrey del Verrocchia 1472 – cech malířů (Florencie) 1482 – služba v Sforzů (Milán) Malíř, sochař, inženýr 1513 – neúspěšný pobyt v Římě 1516 – dvorní malíř Františka I. Smrt v Cloux u Ambois (Francie) Měkké přechody místo obrysů Sfumato Spojení popředí a pozadí Mnoho děl nedokončeno Další činnost Plány ideálního města Studia anatomie člověka (pitvy) Vynálezy Létací a válečné stroje Pracovní stroje (bagry, frézy) Podvodní mechanismy (skafandry)
8
Leonardo da Vinci Autoportrét Červená křída na papíře
9
Andrea del Verrocchio Leonardo da Vinci Kristův křest Kolem 1470
177x151 cm, olej na dřevě Leonardo Anděl vlevo Patrně i krajinné pozadí Galleria Uffizi, Florencie Legenda o obrazu
10
Andrea del Verrocchio Leonardo da Vinci Kristův křest (detail)
11
Leonardo da Vinci – Zvěstování
Asi 98 x 217 cm, olej na dřevě Leonardo Figury a krajina v pozadí Galleria Uffizi
12
Leonardo da Vinci Klanění tří králů Monochromní kresba Nedokončeno
13
Leonardo da Vinci - Madona ve skalách
Leonardo da Vinci - Madona ve skalách Leonardo da Vinci - Madona ve skalách , olej na plátně (přeneseno) , olej na dřevě 198 x 123 cm (Louvre) x 120 cm (National Gallery, Londýn)
14
Leonardo da Vinci Poslední večeře 1495-1498
420 x 910 cm, nástěnná malba temperou Refektář kláštera S. M. delle Grazie, Milán Silně poškozená
15
Leonardo da Vinci Svatá Anna samotřetí Kolem 1510
168 x 112 cm, olej na dřevě Louvre Blízkost s Madonou ve skalách Mystické propojení tří generací
16
Leonardo da Vinci Mona Lisa (La Gioconda) 77 x 53 cm, olej na dřevě Louvre
17
Leonardo da Vinci (či škola)
Krásná kovářka 63 x 45 cm, olej na dřevě Louvre
18
Leonardo da Vinci Jan Křtitel 1513-1516 69 x 57 cm, olej na dřevě
Louvre
19
Leonardo da Vinci Dáma s hranostajem Kolem 1484
54 x 40 cm, olej na dřevě Muzeum Czartoryskich, Krakov
20
Michelangelo Buonarroti (1475-1564)
Narozen v Caprese (Toskánsko) Sochař, architekt, malíř, básník 1488 – učení u Ghirlandaia Obdivovatel Giotta a Massacia Medicejská akademie – Řím – Florencie Svatá rodina (Tondo Doniů) – Řím – Sixtinská kaple – Poslední soud Zemřel v Římě Malířem jen „z donucení“ Atletičnost postav „Sochařský“ styl Kresebný styl Sytost a zářivost barev Poslední soud – sedící figury Zvětšení figur směrem k oltáři Spojení křesťanství a mytologie Zadání Julia II?
21
Jacopino del Conte Michelangelo Buonarroti Kolem 1535
22
Michelangelo Buonarroti Svatá rodina I Tondo Doniů
ø 120 cm, olej a tempera na dřevě Galerie Uffizi, Florencie
23
Sixtinská kaple
24
Sixtinská kaple
25
Strop Sixtinské kaple
26
Michelangelo Buonarroti – Stvoření Adama
Sixtinská kaple
27
Michelangelo Buonarroti
Poslední soud Freska Sixtinská kaple, Vatikán
28
Michelangelo – Poslední soud Michelangelo – Poslední soud
Detail – Soudící Kristus Detail – Sv. Bartoloměj (autoportrét)
29
Raffael Santi (1483-1520) Narozen v Urbinu Pobyt na dvoře Montefeltrů
Bohaté umělecké sbírky Učení u Perugina (Perugia) Ovlivnění Leonardem i Michelangelem 1508 – práce na stancích Povolán Juliem II. Doporučen asi Bramantem Množství pomocníků Zpodobení řady současníků Velké množství madon Zemřel v Římě Madony – snovost a malá ústa Vynikající postavy a prostor Volnost pohybu postav Snaha o ideální krásu Jasnost a přehlednost obrazů Ceněna „klasičnost“ stylu Poslední díla už manýristická
30
Raffael Santi Autoportrét 1506 45 x 33 cm, olej na dřevě
Galerie Uffizi, Florencie
31
Zasnoubení Panny Marie
Raffael Santi Zasnoubení Panny Marie 1504 170 x 117, olej na dřevě Pinacoteca di Brera, Milán „Bramantovsky“ ideální architektura
32
Raffael Santi – Athénská škola
, freska, základna asi 770 cm
33
Raffael Santi Athénská škola (detail s Platónem a Aristotelem)
34
Raffael Santi – Vyhnání Heliodora z chrámu
freska, základny asi 750 cm
35
Raffael Santi Požár v Borgiu 1514, freska Základna asi 670 cm
36
Raffael Santi Madona v zeleni 1506 113 x 88 cm, olej na dřevě
Kunsthistorické muzeum, Vídeň
37
Raffael Santi Madona se stehlíkem Kolem 1507 107 x 77, olej na dřevě
Galerie Uffizi, Florencie Poučení Leonardem – sfumato
38
Raffael Santi – Madona Alba
Kolem 1510, ø 98 cm, olej na dřevě National Gallery of Art, Washington
39
Rafael Santi Sixtinská madona 1513-1514 256 x 196 cm, olej na plátně
Gemäldegalerie – Alte Meister, Drážďany
40
Raffael Santi Sixtinská madona (detail)
41
Raffael Santi Proměnění Páně 1518-1520 405 x 278 cm, olej na dřevě
Pinacoteca Vaticana Dolní polovina dokončena G. Romanem Předznamenání nové epochy
42
OTÁZKY A ÚKOLY Co podmínilo rozvoj římského malířství 16. stol.?
Uveďte obecné znaky malířství vrcholné renesance. Kteří tři umělci jsou hlavními představiteli malířství? Stručně popište život a dílo Leonarda da Vinci. Stručně popište život a dílo Michelangela Buonarroti. Stručně popište život a dílo Raffaela Santi. Charakterizujte styl každého z uvedených malířů. Co znamená sfumato v malířství?
43
POUŽITÉ ZDROJE 1. Leonardo da Vinci – Autoportrét: [cit ] 2. Verrocchio, Leonardo da Vinci – Kristův křest: [cit ] 3. Verrocchio, Leonardo da Vinci – Kristův křest (detail): [cit ] 4. Leonardo da Vinci – Zvěstování: [cit ] 5. Leonardo da Vinci – Klanění tří králů: [cit ] 6. Leonardo da Vinci – Madona ve skalách: [cit ] 7. Leonardo da Vinci – Poslední večeře: [cit ] 8. Leonardo da Vinci – Svatá Anna Samotřetí: [cit ] 9. Leonardo da Vinci – Madona ve skalách (Paříž): [cit ] 10. Leonardo da Vinci – Madona ve skalách (Londýn): [cit ] 11. Leonardo da Vinci – Dáma s hranostajem: [cit ] 12. Leonardo da Vinci – Mona Lisa: [cit ]
44
13. Leonardo da Vinci – Jan Křtitel: http://upload. wikimedia
13. Leonardo da Vinci – Jan Křtitel: [cit ] 14. Leonardo da Vinci – Krásná kovářka: [cit ] 15. Jacopino del Conte – Michelangelův portrét: [cit ] 16. Michelangelo – Svatá rodina: [cit ] 17. Sixtinská kaple – exteriér: [cit ] 18. Sixtinská kaple (interiér): [cit ] 19. Strop Sixtinské kaple: [cit ] 20. Michelangelo – Stvoření Adama: [cit ] 21. Michelangelo – Poslední soud: [cit ] 22. Michelangelo – Poslední soud (soudící Kristus): [cit ] 23. Michelangelo – Poslední soud (autoportrét jako Bartoloměj): [cit ] 24. Rafael – Autoportrét: [cit ] 25. Rafael – Zasnoubení Panny Marie: [cit ] 26. Rafael – Athénská škola: [cit ] 27. Rafael – Athénská škola (detail): [cit ] 28. Rafael – Vyhnání Heliodora z chrámu: [cit ]
45
29. Rafael – Požár v Borgiu: http://upload. wikimedia
29. Rafael – Požár v Borgiu: [cit ] 30. Rafael – Madona Alba: [cit ] 31. Rafel – Madona v zeleni: [cit ] 32. Rafael – Madona se stehlíkem: [cit ] 33 Rafel – Sixtinská madona: [cit ] 34. Rafael – Sixtinská madona (detail s P. Marií a dítětem): [cit ] 35. Rafael – Proměnění Páně: [cit ]
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.