Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace."— Transkript prezentace:

1 Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ČjL.2.16 Vytvořeno:20. 03. 2013 Ověřeno: DD. 03. 2013 Třída:2. OA, 2. VE

2 Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace. Předmět:Český jazyk a literatura Ročník:2. Autor:Mgr. Martina Sedlářová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:žádné Klíčová slova:Émile Zola, naturalismus, Hyppolite Taine, determinace člověka geny, prostředím a dobou, Les Rougon – Maquart, Břicho Paříže, Nana, Zabiják Anotace: Žák se z prezentace dozví o E. Zolovi, jeho nejvýznamnějších dílech, naturalismu. V závěru prezentace se nachází test pro zopakování látky formou otevřených otázek.

3

4  Naturalismus = umělecký směr ve 2. pol.19.století  Natura = příroda (zachytit nezkreslenou realitu)  Naturalismus – metoda realismu, spisovatele láká pesimismus – lidská bída, smrt, stáří, úpadek  Člověk je chápán jako tvor fyziologicky determinovaný, jehož vůle a charakter jsou produktem dědičnosti a prostředí.  Jednání člověka je pasivním odrazem toho, co člověk zdědil a v jakém sociálním prostředí žije  Člověk je ovládán instinkty a pudy, nemá vůli, ani výchova neovlivní jeho osud  Popisovány drastické, odpuzující scény

5  Podle Hippolyta Taina (představitel pozitivistické sociologické metody a zakladatel geografického determinismu)  Umělecké dílo je podle něj výsledkem působení tří hlavních činitelů : rasy (tj. biologického, dědičného elementu), prostředí a doby.  Svými teoriemi přispěl ke vzniku literárního naturalismu

6  1840 – 1902  představitel naturalismu (teoretik i tvůrce)  Věřil v determinaci člověka dědičnými vlivy a prostředím, v němž žije. Studium člověka jako studium živočicha. – pasivita člověka, kritika společnosti až obraz lidské aktivity.

7  Jeho literární tvorba - výsledek průzkumu určitého sociálního prostředí. (teorie fr.filosofa, historika a liter. kritika Hippolyta Taina)  Zolovi zemřel v 7 letech otec, žil celé mládí ve finanční tísni.  Studia v Paříži nedokončil  Věnoval se publicistice a literární činnosti  V období Dreyfusovy aféry napsal otevřený dopis prezidentu republiky (1897), v němž se obviněného zastal. Zola byl odsouzen, utekl však do Anglie, po 2 letech se vrátil, zemřel na otravu plynem

8  Z cyklu Les Rougon – Maquart – rodokmen početné rodiny Rougon Maquartů. Za předky rodiny vybral Zola nervově nemocnou A.Fouquetovou, jejího zdravého manžela Rougona a milence, alkoholika Macquarta.  Na manželských i nemanželských potomcích se z generace na generaci projevovaly vlivy těchto defektů. A aby byla naturalistická teorie potvrzena co možná nejpřesvědčivěji, umístil Zola své postavy programově do nejrozličnějších prostředí.

9  Román Břicho Paříže (1873) – naturalistický román z prostředí pařížské tržnice  Zabiják (1877)- naturalistický román zobrazující úpadek a zmar lidských životů v beznadějném prostředí bídy, alkoholu a duchovní prázdnoty

10  Obsah: › do Paříže přijíždí venkovská dívka Gervaisa a bere s sebou své dvě děti a druha Lantiera. Krátce nato ji však druh opustí. Gervaisa pracuje v paříži jako pradlena a brzy se o ni začíná ucházet klempířský dělník Coupeau, kterého si nakonec bere za muže. Rodině se zpočátku daří dobře – Gervaisa si zařizuje prádelnu, v níž zaměstnává několik dělnic, narodí se jí dcerka Nana. K tragickému obratu dochází ve chvíli, kdy Coupeau utrpí těžký úraz pádem ze střechy. Muž se dlouho léčí, v rekonvalescenci si zvykne na zahálku a zalíbení nachází v zábavách a pitkách s kamarády. Alkohol se stává v rodině nepřítelem číslo 1 – zahání jím pocit prázdnoty a špatné svědomí ze svého zahálčivého života. Nakonec umírá jako lidská troska na delirium tremens. Tragédi je o to horší, že i Gervaisa, jejíž peníze byly manželem utráceny, morálně upadá. Sama začíná pít, a to dokonce se svým bývalým druhem Lantierem. Gervaisa ztrácí práci, je z ní žebračka, dcera Nana se stává prostitutkou. Její beznaděj a trápení jsou nakonec ukončeny vlastní smrtí v odporném brlohu.

11  Román Nana (1880)  román Germinal (1885) – román z prostředí horníků, který zobrazuje vyhrocený konflikt mezi dělníky a majiteli dolů  Román Lidská bestie (1890)

12  Lidská bestie – dramatický příběh strojvůdce Jakuba Lantiera, jenž je ovládán dědičným chorobným pudem zabíjet, vidět lidskou krev. Tomuto pudu vzdoruje, posléze mu podléhá. Páchá vraždy jako důsledek chorobného stavu.  Lantier se zamiluje do manželky Roubauda Severíny. Plánují vraždu jejího manžela. Jakub je však duševně nemocný, má potřebu vraždit, zabije i Severínu. Z vraždy je však lstí obviněn Roubaud.

13

14  Co je naturalismus? › umělecký směr ve 2. pol.19.století › Naturalismus – metoda realismu, podává nezkreslenou realitu › Od natura = příroda  Co víte o naturalismu? › Člověk je chápán jako tvor fyziologicky determinovaný, jehož vůle a charakter jsou produktem dědičnosti a prostředí. › Člověk je ovládán instinkty a pudy › Popisovány drastické, odpuzující scény

15  Kdo byl Hippolyte Taine? K čemu přispěl? › představitel pozitivistické sociologické metody a zakladatel geografického determinismu › Svými teoriemi přispěl ke vzniku literárního naturalismu  Umělecké dílo je podle něj výsledkem působení tří hlavních činitelů. Jmenujte tyto činitele. › rasa › prostředí › doba

16  Kdo byl Emile Zola? › představitel naturalismu (teoretik i tvůrce) › Věnoval se publicistice a literární činnosti  Jak se jmenuje román z prostředí pařížské tržnice? › Břicho paříže  Co víte o románu Zabiják? › naturalistický román › zobrazujíe úpadek a zmar lidských životů v beznadějném prostředí bídy, alkoholu a duchovní prázdnoty

17  O čem je román Lidská bestie? › dramatický příběh strojvůdce Jakuba Lantiera, jenž je ovládán dědičným chorobným pudem zabíjet, vidět lidskou krev. Tomuto pudu vzdoruje, posléze mu podléhá. Páchá vraždy jako důsledek chorobného stavu.

18  Obrázky: › Émile Zola. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-2013 [cit. 2013- 03-31]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Émile_ZolaDostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Émile_Zola

19 Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména. Navazující prezentace: VY_32_INOVACE_ ČjL.2.17 - Anglický realismus - Charles Dickens


Stáhnout ppt "Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace."

Podobné prezentace


Reklamy Google