Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Úvod do marketingu
2
Co je to marketing ? Marketing je společenský a manažerský proces, prostřednictvím kterého jednotlivci a skupiny získávají to, co potřebují, tvorbou a vzájemnou směnou výrobků a hodnot
3
Koncepce marketingu obecné potřeby trhy konkrétní potřeby transakce
poptávka směna výrobky
4
Elementy marketingu Obecné potřeby – stav pocítěného nedostatku, potřeby vystupují v různých hierarchických úrovních Konkrétní potřeby – forma potřeb je ovlivněna kulturními vlivy a osobností člověka nepochopení rozdílu mezi obecnými a konkrétními potřebami vede k marketingové krátkozrakosti
5
Elementy marketingu Poptávka – lidé mají neomezené potřeby, ale mají omezené zdroje, proto si vybírají výrobky, které jim přináší největší míru uspokojení za jejich peníze, zákazníci se dívají na výrobek jako na soubor užitných hodnot
6
Typy poptávky negativní – většina zákazníků na trhu výrobek nemá v oblibě a chce se mu vyhnout nulová – nezájem o výrobek latentní – zákazníci mají potřebu, která není uspokojena žádným z doposud existujících výrobků
7
Typy poptávky klesající – trendový, sezónní nebo cyklický proces, marketer musí najít příčiny a snažit se poptávku restimulovat (oživit) nepravidelná – sezónní, denní nebo hodinové výkyvy naplněná – velikost poptávky, která je řiditelná přeplněná – řešení demarketing
8
Elementy marketingu Výrobek – je cokoliv, co může uspokojit lidskou potřebu kromě zboží a služeb se může jednat o osoby, místa, organizace, činnosti a myšlenky Směna – je procesem získání požadovaného objektu nabídnutím něco jiného na oplátku
9
Elementy marketingu transakce – peněžní vyjádření směny X A B Y Y B A
výrobek Y peníze (peněžní) výrobek (barterová) Y
10
Decentralizovaná směna
Elementy marketingu Trh – je soubor skutečných a potenciálních zákazníků Rybář Lovec Rybář Lovec Rybář Lovec Obchodník Hrnčíř Farmář Hrnčíř Farmář Hrnčíř Farmář samozásobení Decentralizovaná směna Centralizovaná směna
11
Konkurenční koncepce Výrobní koncepce Výrobková koncepce
Prodejní koncepce Marketingová koncepce Sociálně marketingová koncepce
12
Výrobní koncepce nejstarší koncepce
„zákazníci budou favorizovat výrobky, které jsou cenově a distribučně dostupné“ vhodná ve dvou situacích : poptávka po výrobku je vyšší než nabídka výrobní náklady jsou vysoké a zlepšená produktivita je může pomoci snížit Příklad : Ford (model T), TI
13
Výrobková koncepce zákazníci budou favorizovat výrobky, které nabízí nejvyšší kvalitativní a výkonové parametry a proto by společnost měla usilovat o nepřetržitý inovační proces výrobková koncepce vede k marketingové krátkozrakosti
14
Prodejní koncepce zákazníci nenakupují výrobky, dokud společnost nevynaloží intenzivní prodejní a reklamní úsilí Prodejní koncepce se týká nevyhledávaného zboží, jedná se o výrobky, o kterých zákazníci běžně nepřemýšlejí zdůrazňování výrobkových benefitů
15
Marketingová koncepce
tvrdí, že dosažení cílů společnosti závisí na určení potřeb cílových trhů a poskytnutí požadovaného uspokojení účinněji a efektivněji než konkurence „Find a need and fill it“ – Najděte potřebu a uspokojte ji“ „Make what you can sell instead of trying to sell what you can make“
16
Komparace prodejní a marketingové koncepce
Prodejní koncepce Výrobní závod Prodej a reklama Zisky pomocí objemu prodeje Existující výrobky Výchozí bod Záměr Nástroje Výsledky Zisk pomocí uspokojení zákazníků Potřeby zákazníků Integrovaný marketing Trh Marketingová koncepce
17
Lewitt : Komparace prodejní a marketingové koncepce
Prodej se zaměřuje na potřeby prodávajícího, marketing na potřeby zákazníka. Prodej je spojen s potřebou prodávajícího převést výrobek na peníze, marketing s myšlenkou uspokojení potřeb zákazníka prostřednictvím výrobku.
18
Sociálně marketingová koncepce
Tvrdí, že společnost by měl určovat potřeby a zájmy cílových trhů a dodávat požadované uspokojení účinněji a efektivněji než konkurenti, aby to odpovídalo sociálně udržitelnému rozvoji Tato koncepce je reakcí na čistou marketingovou koncepci v období problémů se životním prostředím, omezených zdrojů, populační exploze, hladu a chudoby
19
Sociálně marketingová koncepce
Subjekty koncepce (Obecný prospěch) Společnost Sociálně marketingová koncepce Zákazníci Firma (uspokojení) (zisk)
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.