Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilViktor Kopecký
1
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0052Číslo sady 32 Číslo DUM 3.2_40_ 20 Předmět Občanská nauka Tematický okruh Psychické stavy Název materiálu Pozornost - výukový materiál Autor Mgr. Martina Zabloudilová Datum tvorby 8.10.2013 Ročník OAK 1 Obchodní akademie 1.ročník Anotace Žáci se seznamují s psychickými stavy osobnosti, zejména s pozorností. Metodický pokyn Žáci si samostatně zapisují do sešitu poznámky z dataprojektoru rozšířené o výklad učitele. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Zabloudilová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
2
Psychické stavy osobnosti Vyjadřují celkové psychické prožívání člověka v určitém okamžiku Jsou přechodné, mění se podle času a situace Jejich úroveň závisí na úrovni aktivace
3
Úroveň aktivace znamená celkový stav organismu, hlavně centrálního nervového systému.
4
Aktivační úroveň se zvyšuje působením krátkodobých podnětů : Přirozené stimulátory – např. omytí vodou Umělé stimulátory – např. kofein
5
Rozlišujeme stupně aktivace: 1. nízká - spánek 2. snížená – např. při velké únavě 3. střední aktivace – organismus se bez problémů soustředí na určitou činnost 4. zvýšená – zvýšené úsilí a vypětí 5. vysoká – vzrušení, podrážděnost
6
Pozornost Psychický stav, který se projevuje soustředěním vnímání na jeden jev, případně jednu činnost.
7
Formy pozornosti: Bezděčná pozornost – je rychle upoutána, ale také rychle pomíjí, je podnícena změnou prostředí(např.zvuk, světlo apod.) Záměrná pozornost – je závislá na cíli a volním úsilí, slouží k realizaci dlouhodobé činnosti. Vyžaduje motivaci, vysokou aktivační úroveň
8
Vlastnosti pozornosti: 1. selektivita – výběrovost, vybíráme objekt,který se stává centrem naší pozornosti 2. trvalost, stálost – krátkodobá, dlouhodobá pozornost 3. intenzita – míra zaměřenosti 4. rozsah – maximálně postřehneme 7-12 objektů 5. přesouvání pozornosti – z jednoho objektu na jiný
9
Zdroj: DVOŘÁK, Jan. Odmaturuj! ze společenských věd. vyd. 1. Brno Didaktis, c2008. Odmaturuj!. ISBN 978 – 80 – 7358 – 122 - 0.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.