Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Druhy a formy cestovního ruchu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Druhy a formy cestovního ruchu"— Transkript prezentace:

1 Druhy a formy cestovního ruchu
Střední odborná škola Otrokovice Druhy a formy cestovního ruchu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Markéta Kraváčková Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

2 Charakteristika DUM Název školy a adresa
Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ /2 Autor Mgr. Markéta Kraváčková Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Mn-ZCR/1-PV-1/7 Název DUM Druhy a formy cestovního ruchu Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 63-41-M/01 Obor vzdělávání Management hotelových a turistických služeb Vyučovací předmět Druhy a formy CR Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 15 – 16 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: Druhy cestovního ruchy, formy cestovního ruchu Vybavení, pomůcky Dataprojektor, atlas Klíčová slova Rekreační, sportovní, kulturní CR, náboženský, profesionální, stimulační CR, lázeňství a wellness, nákupní a lovecký CR, pseudoformy CR, volný a vázaný CR, incoming a outgoing CR, tranzitní CR Datum

3 Druhy a formy cestovního ruchu
Náplň výuky Druhy cestovního ruchu (CR) Ostatní druhy CR a pseudoformy CR Formy cestovního ruchu

4 Druhy cestovního ruchu
Vyjadřují motivaci účastníků CR, tj. účel pro který cestují a pobývají na cizím místě. 1. Rekreační CR zaměřuje se především na odpočinek a obnovu fyzických a psychických sil člověka, čas s rodinou a přáteli, může mít více podob. a. pobyt na jednom místě – zaměřuje se obvykle na 1 aktivitu (lyžování, koupání u moře…) služby na 1 místě Vysoké nároky (hotel) x jednoduchost (kemp)    b. venkovská turistika = zelená, pobyt na venkově, farmách chataření, chalupaření, agroturistika (spojena s prací a výpomocí v zemědělství, ekoagroturistika (ekologické farmy), ekoturistika

5 2. Sportovní CR a. aktivní – předpokládá fyzickou kondici pěší, nordic walking, treking, horská turistika, vodáctví, cyklotruristika, mototuristika, zimní i letní sporty b. pasivní – sportovní diváci (OH, MS apod.) 3. Dobrodružný CR touha po neznámém, s jistou mírou rizika Např. adrenalinové sporty (rafting, bungee jumping, kaňoning, potápění, horolezectví…) Noční putování, cestování do odlehlých extrémních míst (pouště, pralesy, velehory, jeskyně, polární oblasti…) Důležitou roli hraje pojištění, znát dobře svůj zdravotní stav. 4. Kulturní CR uspokojování spíše duchovních potřeb člověka návštěva kulturních památek, zařízení a akcí, památek UNESCO touha po vzdělání – studia v zahraničí, odborné kurzy, stáže apod.

6 5. Náboženský (poutní) CR
spojený s tradicemi světových náboženství. Poutě na poutnická místa, církevní památky, církevní svátky, semináře Má nejčastěji masový charakter, nutné respektovat náboženských zvyklostí. 6. Lázeňský CR využívání přírodních léčivých zdrojů (minerální a termální voda, klima, bahno, plyny…), dietní stravování, fyzioterapie, rehabilitace pod odborným zdravotním dohledem. účelem je zlepšení zdravotního stavu po úrazech, operacích, nemocích, prevence chorob. V lázeňských městech se navíc rozvíjí i společenský a kulturní život. Součástí je i tzv. zdravotní CR – wellness pobyty – pohoda, péče o tělo a krásu (krátkodobé, bez lékařského předpisu)

7 7. Profesionální CR Zahrnuje pořádání kongresů, sympozií, výstav, veletrhů… Služební cesty, navazování obchodních kontaktů Velmi náročný na organizaci, má nejčastěji mezinárodní charakter, je směřován do velkých měst, má doprovodný program (návštěva města a okolí)    8. Stimulační CR = incentivní, motivační Cestování s cílem motivovat zaměstnance k vyšší pracovní činnosti, posilovat vztahy mezi zaměstnanci (teambuilding) Může být i za odměnu v práci pro pracovní kolektiv či jednotlivce. 9. Nákupní CR motivem jsou levnější nákupy, trendy nákupy (např. pohraniční oblasti, nákupy ve vybraných módních velkoměstech – Londýn, Miláno, Paříž…) 10. Lovecký CR Lov, rybolov, hony

8 Ostatní druhy CR a pseudoformy CR
Baťůžkový – motivem je volnost pohybu, nízké náklady cesty Vojenský CR Jezdecký (hippoturistika) Expediční (výzkumný, vzdělávací), Kosmický Tematicky zaměřený (řemesla – sklářství, porcelán, český granátový šperk, česká bižuterie…) Zážitkový CR (pronájem bagrů, ferrari, 1 den v pivovaru…) Etnický (společenský, krajanský) Nákupní Báňský Politický Pseudoformy CR (= nepravé formy CR) Vyvolaný vlivy různých civilizačních jevů a procesů Potratový, pašerácký, azylový, katastrofický, drogový, sexuální apod.

9 Formy cestovního ruchu
umožňují určit podstatu CR z hlediska potřeb a cílů účastníků dělíme je dle různých kritérii: 1. podle geografického hlediska a. domácí CR b. zahraniční CR - aktivní = příjezdový (incoming tourism) - pasivní = výjezdový (outgoing tourism) - tranzitní = průjezdový (cílem je 3. země) 2. podle délky trvání a. výletní – bez noclehu b. krátkodobý – (víkendový), pobyty do 3 dnů c. dlouhodobý – nad 3 dny 3. podle ročního období a. celoroční b. sezonní – letní, zimní c. mimosezonní

10 4. podle způsobu zabezpečení služeb
a. individuální b. organizovaný 5. podle způsobu úhrady a. volný b. vázaný – sociální 6.podle dynamiky a. pobytový (statický) b. putovní = poznávací (dynamický) c. pobytově-poznávací d. hvězdicový 7. podle věku účastníků a. cestovní ruch dětí – děti do 15 let b. mládežnický – 15 až 26 let c. rodinný d. seniorský

11 8. podle dopravního prostředku
a. motorizovaný b. železniční c. letecký d. lodní 9. podle sociologického hlediska a. návštěva příbuzných a známých b. etnický – krajanský, společenský c. etnografický d. jiné zájmy 10. podle dopadu na životní prostředí a. měkký cestovní ruch – minimálně narušuje životní prostředí a snaží se využít místních zdrojů (potraviny, tradiční způsob života) b. tvrdý cestovní ruch – působí výrazné změny v detinacích, neberou ohledy na tradice

12 Doplň k významným poutním místům náboženství a stát, použij atlas světa
Mekka Betlém Varánásí Lourdy Santiago de Compostela Jeruzalém Lumbiní Fátima Medina Nikkó

13 Řešení: Islám, Saudská Arábie Křesťanství, Izrael Hinduismus, Indie
Křesťanství, Francie Křesťanství, Španělsko – Francie Křesťanství, judaismus, islám, Izrael Budhismus, Nepál Křesťanství, Portugalsko Šintoismus, Japonsko

14 Kontrolní otázky: Které země využívají tranzitního cestovního ruchu?
Jaký je rozdíl mezi lázeňským a wellness pobytem? Které země Evropy mají pasivní bilanci v cestovním ruchu? Popiš motivační cestovní ruch. Urči příklad vázaného cestovního ruchu

15 Seznam použité literatury:
[1] Holeček M., Mariot P., Střída M., Zeměpis cestovního ruchu, Nakladatelství České geografické společnosti, s. r. o, Praha 1999, ISBN [2] Galvasová I., Binek J., Holeček J., Chabičovská K., Szczyrba Z., Průmysl cestovního ruchu, GaREP, spol. s. r. o. Praha 2008, ISBN —06-1


Stáhnout ppt "Druhy a formy cestovního ruchu"

Podobné prezentace


Reklamy Google