Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
1/3 fungování tržní ekonomiky
EKONOMIKA LESNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ 1/3 fungování tržní ekonomiky
2
1.3 Základy tržního hospodářství 1.3.1 Trh a jeho zákonitosti
Trh – je systém, který určuje pravidla, podle nichž prodávající a kupující stanovují své ceny a nabízené a kupované množství služeb a statků. Tržní subjekty Domácnosti (obyvatelstvo) Podniky (firmy) Vláda (stát) Banky
3
1.3.1 Trh a jeho zákonitosti Tržní cena - pro tvorbu tržní ceny je rozhodující existence nabídky a koupěschopné poptávky. volný trh regulovaný trh Formy trhu: monopol oligopol polypol monopson
4
Chybí-li jen jediná podmínka dokonalého trhu. Dokonalý trh
1.3.2 Aktuální stav trhu Nedokonalý trh Chybí-li jen jediná podmínka dokonalého trhu. Dokonalý trh Existuje věcná stejnorodost (zastupitelnost) a homogenita zboží Nevyskytuje se nadržování (osobní preference) Neexistují rozdíly mezi regiony (v ceně, velikosti nabídky) Existuje transparentnost trhu (informace o změnách) Rychlost reakce účastníků trhu je velká Nabízející i kupující usilují o svůj maximální prospěch
5
Trh není schopen podněcovat výrobu veřejných statků
1.3.2 Aktuální stav trhu Selhávání trhu Trh není schopen podněcovat výrobu veřejných statků Tržní hospodářství vede k nerovnoměrnému rozdělování důchodů i majetku Tržní ekonomiky trpí výkyvy Trh má tendenci podněcovat produkci aktivit, s nimiž je spojena produkce tzv. negativních externalit
6
Vyjmenuj a stručně charakterizuj tržní subjekty.
Otázky k opakování Definuj pojem trh! Vyjmenuj a stručně charakterizuj tržní subjekty. Charakterizuj regulovaný trh. Uveď příklad monopolu a oligopolu. Existují v ČR rozdíly mezi regiony v ceně nebo nabídce zboží? Uveď příklad. Jak chápeš pojem veřejný statek?
7
Seznam obrázků Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr
8
Literatura: KUPČÁK, V.: Ekonomika lesního hospodářství. Brno, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, s. ISBN ŠVARCOVÁ, J. a kol.: Ekonomie – stručný přehled. Zlín: Nakladatelství a vydavatelství Ing. Jena Švarcová, PhD., CEED, s. ISBN KOZLER, J., MATĚJKA, J.: Ekonomika, management, marketing. Havlíčkův Brod: Fragment, s. ISBN KLÍNSKÝ, P., MÜNCH, O., CHROMÁ, D.: Ekonomika. Praha: Eduko, s. ISBN KLÍMA, J.: Makroekonomie I. Brno, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, s. ISBN SAMUELSON, P., A., NORDHAUS, W., D.: Ekonomie. Praha, Svoboda, s. ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.