Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Soudobé zbrojní programy středoevropských zemí
Lukáš Visingr Aktuální výzvy a perspektivy bezpečnosti ve střední Evropě
2
Východiska a požadavky
Země V4 zdědily armády budované podle sovětského vzoru, tj. těžké útočné síly pro válku po boku SSSR proti NATO, možná i za použití zbraní hromadného ničení Technika převážně sovětského původu či „kompatibilní“ domácí typy (ShKH vz. 77 DANA, OT-64 SKOT, L-39 Albatros…) Zaměření ozbrojených sil se muselo zásadně změnit: teritoriální obrana, regionální konflikty, „nové hrozby“ a zahraniční operace (kooperace se spojenci: OSN, NATO, EU) Modernizace techniky byla nutná zejména kvůli přizpůsobení se „bojišti 21. století“ (C4ISTAR a EW), kompatibilitě se západními standardy (MIL-STD) a interoperabilitě Menší důraz na zničující palebnou sílu, místo ní spíše flexibilita, přesnost a rychlost nasazení (doprava vzduchem)
3
Pásová obrněná vozidla
Výchozí stav: střední tanky T-55 a T-72, bojová vozidla pěchoty BMP-1 a BMP-2, obrněné transportéry OT-90 a MT-LB Požadavky: především modernizace senzorového vybavení (systémy řízení palby), na dalších místech odolnost a pohyblivost; velké diskuse o potřebnosti těžkých pásových vozidel Česko Modernizace T-72M4 CZ, redukce tanků na nezbytné minimum BVP a OT-90 zatím zůstávají bez modernizace Bílá kniha doporučuje zachování tanků a konec pásových BVP Slovensko Modernizace T-72M1A, výkonnější T-72M2 Moderna jen zkoušena Polsko Domácí PT-91 Twardy (na bázi T-72) a nákup tanků Leopard 2A4 BVP a pásové OT modernizovány (Opal), nákup transportérů M113 Nový projekt rodiny lehkých bojových vozidel Anders Maďarsko Omezená modernizace a velká redukce T-72 BVP a pásové OT bez náhrady vyřazeny (část uskladněna)
4
Kolová obrněná vozidla
Výchozí stav: obrněné transportéry BTR-60, BTR-70 a OT-64 SKOT, obrněné automobily BRDM-2 (včetně specializovaných verzí) Požadavky: moderní kolové transportéry s palebnou silou fakticky na úrovni BVP a s možností dopravy vzduchem, obrněné automobily pro nasazení v zahraničních operacích (MRAP) Česko Kontroverzní nákup a licenční produkce transportérů Steyr Pandur II Kontroverzní nákup automobilů IVECO LMV a KMW Dingo 2 BRDM-2 zůstávají jen ve specializované verzi pro NBC průzkum Slovensko Kolové transportéry zcela vyřazeny, automobily BRDM-2 zůstávají Domácí vozidla Tatrapan a Aligator (úspěšnost diskutabilní) Nákup obrněných automobilů IVECO LMV a BAE RG-32M Polsko Kolové transportéry Rosomak (licenční verze typu Patria AMV) Modernizace: OT-64 SKOT na verzi Rys, BRDM-2 na Szakal a Zbik Nákup nebo zapůjčení obrněných automobilů Cougar H a MaxxPro Maďarsko Nákup obrněných transportérů BTR-80 (probíhá modernizace) Obrněné automobily BRDM-2 a PSZH-IV už jen ve skladech
5
Těžké dělostřelectvo Výchozí stav: houfnice 2S1 Gvozdik (122 mm), 2S3 Akacia a vz. 77 DANA (152 mm), raketomety BM-21 Grad a RM-70 (122 mm) Požadavky: kompatibilita ráží s NATO, navýšení přesnosti (systémy řízení palby) a mobility (včetně dopravy vzduchem) Česko Zůstávají houfnice DANA, diskutuje se o modernizaci Raketomety RM-70 v letošním roce bez náhrady vyřazeny Úvahy o pořízení lehkých 155mm houfnic pro „expediční“ operace Slovensko Zůstávají houfnice DANA a raketomety RM-70 Část houfnic modernizována na verzi Zuzana ráže 155 mm Část raketometů modernizována na verzi Modular (122 i 227 mm) Polsko Zůstávají typy Gvozdik, DANA, Grad a RM-70 (část se modernizuje) Nová 155mm pásová samohybná houfnice domácí výroby AHS Krab Nový 122mm salvový raketomet domácí výroby WR-40 Langusta Maďarsko Ve skladech houfnice Gvozdik a raketomety Grad, brzké vyřazení V aktivní službě jen 152mm tažené houfnice Giacint-B
6
Protivzdušná obrana Výchozí stav: široké spektrum systémů PVO státu i vojska, konkrétně S-300, S-200, S-125, S-75, Krug, Kub, Osa, Strela Požadavky: modernizace elektroniky, možnost efektivně působit proti soudobým hrozbám, napojení na síť NATINADS Česko Dlouhý dosah: PVO státu bez náhrady zrušena Střední dosah: Kub (omezená modernizace); BK navrhuje vyřazení Krátký dosah: Strela-10M, Strela-2M, nákup systémů Bofors RBS70 Slovensko Dlouhý dosah: S-300PMU (budoucnost nejistá) Střední dosah: Kub (omezená modernizace) Krátký dosah: Strela-10M, Strela-2M, Igla Polsko Dlouhý dosah: S-200, Krug, nejnověji MIM-104 Patriot Střední dosah: S-125 Newa-SC, Kub (komplexní modernizace) Krátký dosah: Osa, Strzala-2M, PZR Grom, 23mm kanony Maďarsko Krátký dosah: nákup systémů Mistral
7
Nadzvukové bojové letouny
Výchozí stav: taktické stíhací stroje MiG-29, MiG-23 a MiG-21, stíhací bombardéry MiG-27 a Su-22 Požadavky: lehké až střední víceúčelové letouny, schopné zajišťovat ochranu vzdušného prostoru i útoky na pozemní cíle Česko Sovětské typy postupně vyřazeny, v roce 2005 skončily MiG-21 Zapůjčení letounů JAS-39C/D Gripen do roku 2014 Bílá kniha: nadzvukové letectvo je nezastupitelné, nutno zachovat Slovensko Ze sovětských letounů zůstávají pouze MiG-29 Část komplexně modernizována na verzi MiG-29AS/UBS Do budoucna se uvažuje o náhradě (Gripen? F-16?) Polsko Ze sovětských typů zůstávají modernizované MiG-29 a Su-22M Nákup špičkových letounů F-16C/D Block 52+ Do období po roce 2020 se počítá s F-35A Lightning II Maďarsko Sovětské typy postupně vyřazeny, v roce 2010 skončily MiG-29 Leasing letounů JAS-39C/D Gripen
8
Cvičné a lehké bojové letouny
Výchozí stav: cvičné a pomocné bojové L-39 Albatros (včetně letounů „druhé generace“ L-39MS Super Albatros) a TS-11 Iskra Požadavky: výcvik pilotů pro nové stíhačky, v menším měřítku bojové úkoly (zejména přímá letecká podpora) Česko Zůstávají L-39ZA Albatros, firma CLV provozuje L-39C Bitevník L159A ALCA a dvoumístný cvičný L159B/T1 Albatros II Vojensko-technicky špička, komerčně-ekonomicky fiasko Slovensko Zůstávají L-39C/ZA Albatros Část byla modernizována na provedení L-39CM/ZAM Diskuse o možném využití českých L159 Polsko TS-11 Iskra budou letos vyřazeny, nutno nalézt náhradu Kandidáti: T-50 Golden Eagle (favorit), M-346 Master, BAE Hawk Diskuse o možném dočasném využití českých L159 Maďarsko Žádné vlastní proudové cvičné letouny Maďarští piloti v současnosti létají na českých L159T1
9
Taktické transportní letouny
Výchozí stav: plnohodnotné taktické An-12, lehčí An-24 a An-26 Požadavky: moderní víceúčelové stroje schopné dopravovat pěchotu, vozidla i materiál, mj. nutnost zásobovat síly v zahraničí (v tom se ale primárně spoléhá na NATO, tj. C-17A SAC a An-124 SALIS) Česko Letouny Antonov An-26 vyřazeny právě dnes (28. dubna 2011) Nákup letounů CASA C-295M (velmi problematická volba) Možnost získat starší C-130H Hercules (kooperace se Slovenskem?) Slovensko Zatím zůstávají An-26, nutnost rychlé náhrady (havárie An-24) Vybrán C-27J Spartan, ale nákup dočasně odložen Polsko Všechny taktické dopravní stroje značky Antonov již vyřazeny Nákup letounů CASA C-295M a starších C-130E Hercules Maďarsko Zatím zůstávají An-26, nutnost rychlé náhrady Kandidáti: C-27J Spartan, starší C-130H Hercules Alianční C-17A operují z Maďarska s maďarskými výsostnými znaky
10
Bitevní a víceúčelové vrtulníky
Výchozí stav: bitevní Mi-24, víceúčelové střední Mi-8/17, lehké Mi-2 Požadavky: bitevníky pro moderní bojiště (především nové senzory), víceúčelové dopravní stroje; společný projekt modernizace Mi-24 se nerealizoval; nyní výjimečná role Česka (Mi-17 pro NATO) Česko Starší i nové Mi-24/35 a Mi-8/17/171Š (komplexní modernizace) Bílá kniha doporučuje ukončit provoz bitevníků Mi-24/35 W-3A Sokól získány výměnou za MiG-29 (velmi kontroverzní krok) Slovensko Zůstávají Mi-8/17/171Š (omezená modernizace), Mi-24 se vyřadí Mi-2 už jen pro výcvik, náhrada: Schweizer 269C firmy Heli Company Mečiarův záměr koupit bitevníky Ka-50 se neuskutečnil Polsko Starší i nové Mi-24/35 i Mi-8/17/171Š (komplexní modernizace) Domácí stroj W-3 Sokól (včetně několika bojových variant) Pravděpodobný nákup UH-60 Black Hawk Maďarsko Zůstávají Mi-24 a Mi-8/17 (omezená modernizace) Žádné jiné vrtulníky k dispozici nejsou
11
Zhodnocení zemí Česko Slovensko Polsko Maďarsko
Značné oslabení vševojskového charakteru, spíše specializace Drastické redukce některých druhů vojsk, Bílá kniha doporučuje další Zbrojní průmysl silný v některých oborech (modernizace a konverze) Velký problém: nekoncepční, neprůhledné a předražené akvizice Slovensko Mírné oslabení vševojskového charakteru, ale nikoli specializace Redukce některých druhů vojsk značné, ale nikoli drastické Silný těžký zbrojní průmysl (včetně obrněné techniky a dělostřelectva) Stále vliv specifického přístupu z období vlád Vladimíra Mečiara Polsko Silná vševojsková armáda pro všechny druhy konfliktů a misí Významný domácí zbrojní průmysl, modernizace i zcela nové zbraně Specifický prvek: námořnictvo včetně oceánských fregat a ponorek Vojenská velmoc, jednoznačná špička prakticky ve všech oborech Maďarsko Zásadní oslabení vševojskového charakteru, ale nikoli specializace Vyřazování nebo drastické redukce mnoha kategorií techniky Minimum akvizic nových zbraní, modernizace žádné nebo omezené Zbrojní průmysl nevýznamný, celkově nejslabší ve všech oborech
12
Závěrečné shrnutí S výjimkou Polska zřetelné oslabení vševojskového charakteru, rušení či drastické redukce některých druhů techniky, plánují se další velké škrty; spolupráce se spojenci nezbytná Jádrem výbavy pozemních sil zůstává (vesměs modernizovaná) technika z období studené války (včetně tanků a PVO), nově se kupují zejména kolová obrněná vozidla V letectvu naopak nastupují nové víceúčelové stíhače (všechny země V4 je hodnotí jako nenahraditelné) a taktické transportní letouny, ze studené války zůstávají vrtulníky Domácí zbrojní průmysl si udržuje význam, ale musí kooperovat se silnými zahraničními partnery Adaptace neprobíhá vždy ideálně a naráží na problémy, přesto se ovšem dá konstatovat viditelná snaha, která přináší (v rámci omezených možností) přijatelné výsledky
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.