Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Konflikty a způsoby jejich řešení
Způsob řešení konfliktů MEDIACE Mgr. Ivana Mikušková
2
Obecná charakteristika
Conflictus – srážka Střetnutí dvou nebo více protichůdných tendencí, snah a sil (spor, srážka, soupeření) Pozitivní či negativní role konfliktu
3
Druhy konfliktů Intrapersonální – vnitřní , osobní konflikty. Související s motivací(pozitivní a negativní volba) Interpersonální – mezi dvěma lidmi. Skupinové konflikty - uvnitř dané skupiny lidí Meziskupinové konflikty – mezi dvěma skupinami lidí Dělíme podle zdoje: Informační konflikty Vztahové konflikty Hodnotové konflikty Strukturální konflikty Zájmové konflikty
4
Interpersonální konflikty
Konflikty představ – vliv očekávání, fantazie, motivace, předsudků Jak předcházet: zřetelně říci, co si představuji, když říkám… nebo zeptat se druhého, když něco říká, co tím myslí…(parafrázování) Konflikt názorů – spojím určitou představu s hodnotícím soudem Jak řešit: expert, normy, hlasování Konflikty postojů – názor zabarvený citovým vztahem Konflikty zájmů
5
Vývoj konfliktů 1. fáze: odlišné signály – uvědomění si odlišností, vzniká napětí, strach, úzkost. 2.fáze: podstatné odlišnosti – hromadí se negativní emoce, nahlas kritizujeme, 3. fáze: vnímání polarity – strany trvají na svých protikladech, nechtějí ustoupit 4. fáze: Izolace – nestýkáme se s konfliktním partnerem, trestáme ho (psychicky). Tady je nezbytný vstup třetí neutrální osoby 5. fáze: destrukce – strany se snaží zničit navzájem nebo zničit sebe, vyhrožování, ukončování vztahu, 6. fáze: vyčerpání únava – vede k rezignaci, zde opět možný vstup prostředníka
6
Konflikt a role Podle věku:
Ochoty spolupráce u děti klesá tím, čím se blíží pubertálnímu věku Podle pohlaví: Jednoznačně vyšší úroveň spolupráce u mužu než u žen Muži jsou více naklonění k tomu nejprve se s druhým poprat a pak s ním spolupracovat. Ženu nekooperativní projev v 1. kroku vyvede více z míry, na druhou stranu kooperativní přístup v 1. kroku má na ženu kladnější vliv než na muže. U žen je velké nebezpečí, že upadnou do oboustranné pasti vzájemné nekooperace,u mužů naopak vzájemné kooperace Důvěra ženy zřejmě nedozrála tak rychle jako důvěra muže Žena, která nabízí druhé ženě spolupráce vydrží s touto nabídkou podstatně déle než je to u mužů. Tomu dojde daleko rychleji trpělivost.
7
Styly řešení konfliktu (podle spokojenosti s výsledkem)
Přizpůsobení se – adaptace Prosazení se – autoritativní řešení Únik Kompromis – „nejlepší možné řešení“ Dohoda – nejefektivnější, časově náročná
8
Modely řešení konfliktů
Soukromé modely rozhodování Model bez prostředníka(1.model) Model s prostředníkem Konciliátor (usmiřovatel)(2.model) Mediátor (3.model) Modely s autoritou Arbitr (4.model) Soudce (5.model)
9
Mediace Mediace: proces mimosoudního řešení konfliktu
Mediátor: nezaujatá a nezávislá osoba, která pomáhá stranámpochopit svá stanoviska a najít přijatelné řešení, které bude uspokojivé pro všechny zůčastněné strany. Cíle mediace: dohoda, která vznikne společnou prací zúčastněných stran Principy Mediace: -
10
Zásady mediace Nestrannost Vyváženost Neutralita Nezávislost
Dobrovolnost
11
Specifika mediace Mediace je spojena s přítomností a nastavuje pravidla pro budoucnost Mediace vyžaduje určitý čas Komplexní přístup k případu Mediace řeší zájmy ne postoje Mediace vede k pochopení stran Mediace podporuje osobní angažovanost klientů
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.