Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Lomené výrazy – krácení lomených výrazů
VY_32_INOVACE_M-Ar 8.,9.14 Lomené výrazy – krácení lomených výrazů Anotace: Prezentace připomene dělení celistvých výrazů. Žák si osvojuje poznatky získané při krácení zlomků a ty používá při krácení lomených výrazů. Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český Očekávaný výstup: Krátí lomené výrazy. Druh učebního materiálu: Prezentace Cílová skupina: Žák Stupeň a typ vzdělávání: Druhý stupeň, základní škola Datum (období), ve kterém byl vzdělávací materiál vytvořen: Školní rok Ročník, pro který je vzdělávací materiál určen: Devátý ročník základní školy
2
Co to znamená krátit zlomek?
Krácení zlomku Co to znamená krátit zlomek? Krácení zlomku znamená, dělit čitatele i jmenovatele stejným číslem různým od nuly.
3
Krácení lomených výrazů (dělení jednočlenu jednočlenem)
Připomeneme si. 2x2 : 2 = x2 2x2 : 2x = x 12x4y8 : 2x3y3 = 6xy5 Podíváme se, jak se krátí lomený výraz. Zapíšeme podmínky smyslu lomeného výrazu. Musíme najít největšího společného dělitele čísel 4 a 8. To je číslo 4. Musíme najít největšího společného dělitele pro proměnné. Můžeme krátit pouze tu proměnnou, která se vyskytuje v čitateli i jmenovateli. V našem případě je to proměnná x. Krátíme (dělíme) proměnnou s nižším exponentem tedy x3. Říkáme, že lomený výraz krátíme výrazem 4x3.
4
Krácení mnohočlenů Krácení shodných mnohočlenů: 2-člen s 2-členem
3-člen s 3-členem atd. 1 1 –1 Krácení opačných mnohočlenů: 2-člen s 2-členem 3-člen s 3-členem atd.
5
Krácení lomených výrazů (mnohočleny)
Podmínky smyslu lomených výrazů píšeme vždy před krácením výrazu. Krať lomený výraz. 1 1 Výrazy v čitateli i jmenovateli rozložíme na součin. Zapíšeme podmínky smyslu lomeného výrazu. Krátit můžeme pouze jednočlen s jednočlenem, dvojčlen s dvojčlenem atd. Krátíme.
6
Krácení lomených výrazů
Postup Rozložíme čitateli i jmenovatele na součin. Zapíšeme podmínky smyslu lom. výrazu. Krátíme. Zapíšeme výsledek.
7
Krácení lomených výrazů
Krať lomený výraz: nelze Zapíšeme podmínky. V čitateli i jmenovateli jsou dvojčleny, je možno tedy krátit. Vidíme, že v čitateli a jmenovateli nejsou dvojčleny stejné ani opačné. Krátit lomený výraz tedy nelze.
8
Krácení lomených výrazů
Krať lomený výraz: Zapíšeme podmínky. V čitateli i jmenovateli jsou dvojčleny, je možno tedy krátit. Vidíme, že v čitateli a jmenovateli jsou dvojčleny stejné. Krátit lomený výraz tedy lze.
9
Krácení lomených výrazů
Krať lomený výraz: Zapíšeme podmínky. V čitateli i jmenovateli jsou dvojčleny, je možno tedy krátit. Vidíme, že v čitateli a jmenovateli jsou dvojčleny opačné. Krátit lomený výraz tedy lze.
10
Krácení lomených výrazů
Krať lomený výraz: 1 1 Rozložíme na součin! Zapíšeme podmínky. V čitateli je v závorce dvojčlen a ve jmenovateli jsou v závorkách rovněž dvojčleny. Je tedy možno krátit. Vidíme, že v čitateli je v závorce dvojčlen (x – 2) a ve jmenovateli nás zajímá závorka se stejným dvojčlenem (x – 2). Krátíme tedy stejné dvojčleny. Zapíšeme výsledek.
11
Krácení lomených výrazů
Krať lomený výraz: 1 3 2(𝑥+2) 1 Rozložíme na součin! Zapíšeme podmínky. V čitateli je v závorce dvojčlen a ve jmenovateli jsou v závorkách rovněž dvojčleny. Je tedy možno krátit. Vidíme, že v čitateli je v závorce dvojčlen (x – 2) a ve jmenovateli nás zajímá závorka se stejným dvojčlenem (x – 2). Krátíme tedy stejné dvojčleny. Zapíšeme výsledek.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.