Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
NEDOKONALÁ KONKURENCE
MONOPOL, OLIGOPOL, MONOPOLISTICKÁ KONKURENCE
2
MONOPOL Kontrola nad klíčovými vstupy Patenty Licence Úspory z rozsahu
P a Q
3
CÍL MONOPOLU 1. MAXIMALIZACE ZISKU další kvantitativní cíle:
Maximalizace obratu (tj. objem prodejů) Maximalizace celkového příjmu (TR)
4
POPTÁVKA A TRŽBY MONOPOLU
ED = -1 D ¨Q Q1 TR TR Q Q1
5
MEZNÍ PŘÍJEM MONOPOLU DK – MR konstantní
NK – firma prodává produkt za stejnou cenu, tj.když se rozhodne pro slevu při snaze zvýšit prodej o jednu jednotku, nemůže zlevnit pouze tuto poslední jednotku produktu, ale i všechny ostatní mezní příjem v monopolu má proto klesající tendenci a jak rychle MR klesá? Q P Pokles P TR MR Pokles MR 1 20 2 18 -2 36 16 -4 3 48 12 4 14 56 8 5 60 MR klesá 2x rychleji než cena
6
Rovnováha monopolu při maximalizaci zisku
MC = MR MC P ZISK = TR – TC [PEGFA] = [PEGQE0] - [AFQE0] G PE AC AC F E PDK D QE Q MR
7
MONOPOLNÍ ZISK, ZTRÁTA..... MC P AC3 AC2 G PE AC1 AC F E D QE Q MR AC3
PDK D QE Q MR
8
MONOPOL vs. DOKONALÁ KONKURENCE
efektivita? MC P G PE AC AC F E PDK D QE Q MR
9
MONOPOLNÍ ZISK neefektivnost v rozmístění zdrojů (ztráta mrtvé váhy)
PŘEBYTEK SPOTŘEBITELE u MONOPOLU X (MEK) PŘEBYTEK SPOTŘEBITELE v DOKONALÉ KONKURENCI (APDKK) A MC M PM E K PDK AC D MR Q QM QDK
10
ALTERNATIVNÍ CÍLE MONOPOLU
MAXIMALIZACE ZISKU MC = MR MAXIMALIZACE CELKOVÝCH PŘÍJMŮ MR = 0 MAXIMALIZACE OBRATU AC = P MC P1 P2 AC P3 MR D Q1 Q2 Q3 Q
11
OLIGOPOL ........... několik velkých firem
podmínky vedoucí ke vzniku oligopolního odvětví: 1. nákladové podmínky 2. překážky konkurence 3. tajné dohody
12
Druhy oligopolu modely s tajnou dohodou (koluzivní)
oligopol s tajnou dohodou modely bez tajné dohody (nekoluzivní) oligopol s dominantní firmou heterogenní oligopol homogenní oligopol
13
OLIGOPOL S TAJNOU DOHODOU
malý počet firem mapování konkurence kartelové dohody dohody o ceně dohody o rozdělení trhu dohody o množství vyráběného produktu monopolní chování !maximalizace zisku odvětví, nikoliv firmy
14
OLIGOPOL S TAJNOU DOHODOU
MC 2 poptávkové křivky P* D MR d Q1 Q2 Q
15
OLIGOPOL S DOMINANTNÍ FIRMOU
jedna velká firma (cenový vůdce, dominantní firma) + větší počet menší firem P MC P* E D MR d QD Qo Q
16
MONOPOLISTICKÁ KONKURENCE
snahou firmy v monopolistické konkurenci je získat pro sebe (tím, že spotřebitel koupí její produkt) co největší podíl na důchodu spotřebitele Znaky odvětví: diferencovaný produkt – výrobky jsou blízké, ale ne dokonalé substituty; firmy prodávají jednotku produktu za stejnou cenu, danou trhem; neexistují překážky vstupu do odvětví horší než dokonalá informovanost subjektů trhu firmy mají symetrický podíl prodejů na trhu závislý na počtu firem v odvětví
17
MONOPOLISTICKÁ KONKURENCE
rozhodnutí spotřebitele na základě : ceny transakčních nákladů P tržní cena kritérium pro každou jednotlivou firmu d D Q
18
Chamberlainův model odvětvová skupina
v krátkém období firma může dosahovat zisku počet firem zisku P MC AC P* AC D d MR Q
19
OLIGOPOL a TEORIE HER rozhodování firem závislé na rozhodování konkurenčních firem rozhodování v podmínkách rizika a nejistoty, nedokonalé informace ekonomických subjektů Ot: Jak najít optimální řešení, když firma musí navíc přizpůsobit své rozhodování chování ostatních firem? TEORIE HER
20
TEORIE HER hra s nulovým součtem hra s nenulovým součtem Postup hry:
strategie výsledková matice
21
VĚZŇOVO DILEMA PETR PAVEL DOMINANTNÍ STRATEGIE Petr 5 let Petr 10 let
Přiznat Nepřiznat Petr 5 let Petr 10 let Pavel 5 let Pavel 1 rok Přiznat PAVEL Petr 1 rok Petr 2 roky Pavel 10 let Pavel 2 roky Nepřiznat DOMINANTNÍ STRATEGIE
22
PROTIMONOPOLNÍ REGULACE
efektivita tržních struktur dokonalá konkurence vs. monopol (oligopol, monopolistická konkurence) ztráta mrtvé váhy námitky proti monopolu regulérnost efektivnost regulace přirozený monopol příčiny vzniku regulace ceny
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.