Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
I. Soustava českých hlásek
1. samohlásky 2. souhlásky a) souhlásky znělé a neznělé b) spodoba znělosti c) zdvojené souhlásky II. Slovní přízvuk III.Pauza
3
Čeština má zpravidla pro každou hlásku jedno písmeno.
NAŠE PÍSMO JE H L Á S K O V É
4
součástky řeči, které rozlišujeme sluchem.
Hlásky jsou nejmenší součástky řeči, které rozlišujeme sluchem. V písmu je označujeme písmeny.
5
Z nich se skládají slova
Hlásky jsou základní zvuky lidské řeči. Z nich se skládají slova slovo koberec hlásky - k, o, b, e, r, e, c,
6
POZOR! POZOR! POZOR! HLÁSKU vyslovujeme PÍSMENO píšeme
7
POZOR! POZOR! POZOR! 1 hláska se výjimečně označuje 2 písmeny i/y i/y
8
odpovídat jedné hlásce
Jedno písmeno nemusí odpovídat jedné hlásce 5 písmen píšeme pěkná vyslovujeme [pjekná] 6 hlásek
9
Dělení hlásek z hlediska pravopisu: samohlásky souhlásky ? ?
10
-volný průchod samohlásky souhlásky -výdechový výdechového
proudu -dají se zpívat - (tóny) -ústa jsou otevřena -výdechový proud naráží na překážku -nedají se zpívat-(šumy) -ústa jsou přivřena
11
Samohlásky
12
SAMOHLÁSKY i/í u/ú e/é o/ó a/á KRÁTKÉ DLOUHÉ
13
Doplň správně čárky nad samohláskami:
14
Jaro se ohlasilo teplymi,
skoro letnimi dny. Sněhova pole se zmenšovala a kolem nich rozkvetly drobne fialove květy prvosenek.
15
Jaro se ohlásilo teplými,
skoro letními dny. Sněhová pole se zmenšovala a kolem nich rozkvetly drobné fialové květy prvosenek.
16
Snih rychle tal a zustaval ležet jen
ve stržich, v roklich a při upati stěn, kam slunce neproniklo od rana do večera.
17
Sníh rychle tál a zůstával ležet jen
ve stržích, v roklích a při úpatí stěn, kam slunce neproniklo od rána do večera.
18
vysavač ...... pořadatel ... jazýček ....... pytlačit.........
Uveď některé odvozené slovo, v němž došlo ke změně délky samohlásky : vysavač pořadatel ... jazýček pytlačit
19
vysavač ...... vysávat pořadatel ... pořádat
Uveď některé odvozené slovo, v němž došlo ke změně délky samohlásky : vysavač pořadatel ... jazýček pytlačit vysávat pořádat jazyk pytlák
20
dárek ..... knížka .... ptačí ....... ctitel .......
Uveď některé odvozené slovo, v němž došlo ke změně délky samohlásky : dárek ..... knížka .... ptačí ctitel
21
dárek ..... knížka .... ptačí ....... ctitel ....... darovat kniha
Uveď některé odvozené slovo, v němž došlo ke změně délky samohlásky : dárek ..... knížka .... ptačí ctitel darovat kniha pták ctít
22
Doplň u, ú, ů : Pomalu sestoupil do -dolí. Letos byla dobrá -roda.
Narýsuj pravo-hlý troj-helník.
23
Doplň u, ú, ů : Pomalu sestoupil do údolí. Letos byla dobrá úroda.
Narýsuj pravoúhlý trojúhelník.
24
Doplň u, ú, ů : Studuje na pr-myslové škole. Stál tam rozviklaný st-l.
Přidej tam ještě s-l.
25
Doplň u, ú, ů : Studuje na průmyslové škole. Stál tam rozviklaný stůl.
Přidej tam ještě sůl.
26
suk, s-k, s-k, s-k, lék, l-k, l-k, l-k, Změna samohlásky může změnit
význam slova. Změň pouze samohlásku. suk, s-k, s-k, s-k, lék, l-k, l-k, l-k,
27
suk, sek, sok, sak, lék, luk, lak, lok, Změna samohlásky může změnit
význam slova. Změň pouze samohlásku. suk, sek, sok, sak, lék, luk, lak, lok,
28
vzniká spojením dvou samohlásek v jedné slabice
DVOJHLÁSKA vzniká spojením dvou samohlásek v jedné slabice
29
DVOJHLÁSKA v českých slovech: ou ve slovech přejatých: au eu
30
které patří do různých slabik.
Rozliš, kdy jde o dvojhlásku ou a kdy o spojení samohlásek o a u, které patří do různých slabik.
31
poučovat, poutník, vroubek, zoubek, chloupek, pouze, pousmát se, zoufat, koukat, doučovat,
32
poučovat, poutník, vroubek, zoubek, chloupek, pouze, pousmát se, zoufat, koukat, doučovat,
33
poučovat, poutník, vroubek, zoubek, chloupek, pouze, pousmát se, zoufat, koukat, doučovat,
34
nouzový, zoufalá, poukazovat, ouško, pouze, pouzdro, pouvažovat, poučka, poutač, pouliční,
35
nouzový, zoufalá, poukazovat, ouško, pouze, pouzdro, pouvažovat, poučka, poutač, pouliční,
36
nouzový, zoufalá, poukazovat, ouško, pouze, pouzdro, pouvažovat, poučka, poutač, pouliční,
37
Souhlásky
38
b,c,č,d,ď,f,g,h,ch,j,k,l, m,ň,ň,p,r,ř,s,š,t,ť,v,z,ž SOUHLÁSKY
25 souhlásek v češtině b,c,č,d,ď,f,g,h,ch,j,k,l, m,ň,ň,p,r,ř,s,š,t,ť,v,z,ž ch = c + h - spřežka x, g, w - v přejatých slovech
39
Záměnou souhlásky se změní význam slova: láska les
40
láska.........páska les............. pes Záměnou souhlásky se
změní význam slova: láska páska les pes
41
i/í y/ý tvrdé měkké obojetné i/í-y/ý b,f,l,m,p,s,v,z,
Z pravopisného hlediska rozlišujeme souhlásky: i/í měkké ž,š,č,ř,c,j,ď,ť,ň, y/ý tvrdé h,ch,k,r,d,t,n, obojetné b,f,l,m,p,s,v,z, i/í-y/ý
42
Cvičení: Doplň i/í - y/ý
43
Doplň i/í - y/ý: Žák nab-l velké zručnosti. Komáři jsou nepříjemný
hm-z. Zlé časy m-nuly. P-řit se znamená červenat se.
44
Doplň i/í - y/ý: Žák nabyl velké zručnosti. Komáři jsou nepříjemný
hmyz. Zlé časy minuly. Pýřit se znamená červenat se.
45
Doplň i/í - y/ý: Hvězdy se krásně třp-tily. Sněhu b-lo po kolena.
Děti tropily pov-k. Ch-til se do nal-čené pasti.
46
Doplň i/í - y/ý: Hvězdy se krásně třpytily. Sněhu bylo po kolena.
Děti tropily povyk. Chytil se do nalíčené pasti.
47
Doplň i/í, y/ý : Četl pověst o s-lném Bivojovi. Jez do polos-ta, p-j
do polop-ta.
48
Doplň i/í, y/ý : Četl pověst o silném Bivojovi. Jez do polosyta, pij
do polopita.
49
Doplň i/í, y/ý : Pep-k tvořil zdrobnělá slova: lep-tko, krup-čka,
slep-čka, kap-čka, s-tečko, s-náček, op-čka, p-rko, pap-rek, s-reček.
50
Doplň i/í, y/ý : Pepík tvořil zdrobnělá slova: lepítko, krupička,
slepička, kapička, sítečko, synáček, opička, pírko, papírek, sýreček.
51
Doplň i/í, y/ý : P-cha předchází pád. Dříve dm-chali kováři
do výhně kovářským měchem, dnes mají elektrické dm-chalo.
52
Doplň i/í, y/ý : Pýcha předchází pád. Dříve dmýchali kováři
do výhně kovářským měchem, dnes mají elektrické dmýchalo.
53
Doplň i/í, y/ý : I z malého sem-nka vyroste vel-ký strom.
Ve stínu košatých l-p stál nevelký ml-n.
54
Doplň i/í, y/ý : I z malého semínka vyroste veliký strom.
Ve stínu košatých lip stál nevelký mlýn.
55
Doplň i/í, y/ý : Eva přinesla l-hový kahan. M- se nebojíme práce.
Z p-tláka je nejlepší hajný.
56
Doplň i/í, y/ý : Eva přinesla lihový kahan. My se nebojíme práce.
Z pytláka je nejlepší hajný.
57
Zopakuj si vyjmenovaná slova !!!
58
Spodoba znělosti
59
SPISOVNÁ a NESPISOVNÁ VÝSLOVNOST SPODOBA ZNĚLOSTI
60
1. znělé 2. neznělé Podle činnosti hlasivek : (hlasivky se rozkmitají)
(hlasivky se nerozkmitají)
61
Spodoba znělosti
62
Cvičení: Doplň souhlásku
63
Doplň: su-, bu-, zu-, pá-, tu-ka, me- zna-, sklá-ka,
64
Doplň: sud, buk, zub, páv, tužka, med, znak, skládka,
65
Doplň: lů-ko, osu-ka, lá-ka, sá-ka, pá-ka, ta-ka,
66
Doplň: lůžko, osuška, láska, sázka, páska, taška,
67
Doplň: nů-ky, stu-ka, ma-ka, ostro-, le-, ka-, lo-,
68
Doplň: nůžky, stužka, maska, ostrov, lev, kaz, loď,
69
Doplň: silný mrá-, hradní strá-, milý úsmě-,
70
Doplň: silný mráz, hradní stráž, milý úsměv,
71
Doplň: bílý sní-, český náro-, chutný obě-,
72
Doplň: bílý sníh, český národ, chutný oběd,
73
Doplň: železná mří-, závo- v běhu, starý paře-,
74
Doplň: železná mříž, závod v běhu, starý pařez,
75
Zdvojené souhlásky a souhláskové skupiny
76
Zdvojené souhlásky se objevují, když je jedna souhláska součástí kořene a druhá patří předponě nebo příponě.
77
STAVBA SLOVA předpona kořen přípona koncovka
78
STAVBA SLOVA předpona kořen přípona koncovka
79
Porovnej: poddůstojník oddechnout
80
Porovnej: d pod důstojník d od dechnout d d
81
Přípony -ný, -ní okno nn okenní
82
Přípony -ný, -ní okn o oken+ní přípona kořen
83
slunce slunný nn
84
slun ce slun + ný kořen přípona
85
cena cenný nn
86
Cvičení: Doplň -n- nebo -nn-
87
Spontá---í nadšení pominulo. Ra---é brambory jsou drahé.
Doplň -n- nebo -nn- : Spontá---í nadšení pominulo. Ra---é brambory jsou drahé.
88
Spontánní nadšení pominulo. Rané brambory jsou drahé.
Doplň -n- nebo -nn- : Spontánní nadšení pominulo. Rané brambory jsou drahé.
89
Natíral oke---í rámy. Kytara je stru---ý nástroj.
Doplň -n- nebo -nn- : Natíral oke---í rámy. Kytara je stru---ý nástroj.
90
Doplň -n- nebo -nn- : Natíral okenní rámy. Kytara je strunný nástroj.
91
Podal souhr---ý výklad.
Doplň -n- nebo -nn- : Vi--ík byl potrestán. Podal souhr---ý výklad.
92
Doplň -n- nebo -nn- : Viník byl potrestán. Podal souhrnný výklad.
93
Doplň: Nejce---ější poštovní známky máme uloženy
v ochra---ých sáčcích.
94
Doplň: Nejcennější poštovní známky máme uloženy v ochranných sáčcích.
95
Doplň: Muchomůrka zelená je naše ne---edovatější houba.
Odpoledne se ro---ářilo slunce.
96
Doplň: Muchomůrka zelená je naše nejjedovatější houba.
Odpoledne se rozzářilo slunce.
97
Doplň: Obdivovali jsme na ra---ích ladnost jejich letu.
Sestavovat modely je náročná či---ost.
98
Doplň: Obdivovali jsme na raccích ladnost jejich letu.
Sestavovat modely je náročná činnost.
99
Doplň: Často používáme dvo---azyčný slovník. Babi---ina tvář se
ro---ářila.
100
Doplň: Často používáme dvojjazyčný slovník. Babiččina tvář se
rozzářila.
102
SLABIKA
103
Slova dělíme na slabiky, samohláska (dvojhláska)
SLABIKA Slova dělíme na slabiky, jejichž základem je samohláska (dvojhláska) nebo slabikotvorná souhláska r, l .
104
Rozděl slova na slabiky:
105
vysílají vy-sí-la-jí
106
nekonečný ne-ko-neč-ný
107
ně-ko-li-ka-ná-sob-ný
108
nerozebírejme ne-ro-ze-bí-rej-me
109
přísudek pří-su-dek
110
Čím je zajímavá pohádka
„CHLAP, DĚD, VNUK a HROB“ od Jana Wericha?
111
Žil kdys kdes chlap. Dá se říct též kmán, jak kdo chce. Já ho zvu chlap. Nu a on krad ten chlap. Krad, co moh a kde moh. Zvlášť, když měl hlad. …………………... Správně! V celé pohádce najdeš pouze jednoslabičná slova.
112
SLOVNÍ PŘÍZVUK
113
SLABIKA a) přízvučná -vyslovena větší silou b) nepřízvučná
114
PŘÍZVUK V českých slovech je přízvuk hlavní na první slabice
115
na pole, za zahradou, PŘÍZVUK Ve spojení jednoslabičné
předložky se jménem se přízvuk přesouvá na předložku. na pole, za zahradou,
116
mimo křižovatku PŘÍZVUK Ve spojeních dvojslabičné předložky se jménem
nemá dvojslabičná předložka hlavní přízvuk mimo křižovatku
117
nenasycený PŘÍZVUK Trojslabičná a víceslabičná
slova mají na liché slabice vedlejší přízvuk (slabší) nenasycený
118
Podtrhni slovní přízvuk:
z důvodu bezpečnosti na cestě v obci
119
Podtrhni slovní přízvuk:
mezi řidiči kolem školy
120
Podtrhni slovní přízvuk:
vedle přechodu pro chodce
121
Podtrhni slovní přízvuk:
bez problémů kolem lesa
122
Podtrhni slovní přízvuk:
Naše oči bloudily po známé krajině.
123
Podtrhni slovní přízvuk:
Naše oči bloudily po známé krajině.
124
Na řece pluly vory. Čápi nám letěli nad hlavami.
Podtrhni slovní přízvuk: Na řece pluly vory. Čápi nám letěli nad hlavami.
125
Na řece pluly vory. Čápi nám letěli nad hlavami.
Podtrhni slovní přízvuk: Na řece pluly vory. Čápi nám letěli nad hlavami.
127
Větu členíme na větné úseky. Mezi úseky vznikají přestávky - PAUZY
128
PROČ vznikají pauzy ? 1. musíme se nadechnout
2. lépe pochopíme obsah věty
129
Čím pomalejší tempo- tím děláme kratší úseky.
Záleží na tempu ? Čím pomalejší tempo- tím děláme kratší úseky. Čím rychlejší tempo- tím děláme delší úseky.
131
Důraz
132
Důraz je zesílený slovní přízvuk
133
Větný přízvuk chceme zdůraznit některé slovo ve větě.
= přízvuk, kterým chceme zdůraznit některé slovo ve větě.
134
klademe důraz zpravidla na konec věty.
1. V psaném projevu klademe důraz zpravidla na konec věty. Silněji slovo zdůrazníme, posuneme-li dané slovo na začátek věty.
135
klademe důraz na kterékoliv slovo ve větě
2. V mluveném projevu klademe důraz na kterékoliv slovo ve větě bez změny slovosledu.
136
S R O V N E J ! Půjčím Janě nové šaty.
137
S R O V N E J ! Půjčím Janě nové šaty. Janě půjčím nové šaty.
Nové šaty půjčím Janě. Mění se postoj mluvčího ke skutečnosti.
138
Tempo pauzy
139
Tempo musí být přiměřené
V mluveném projevu dbáme na tempo řeči. Tempo musí být přiměřené obsahu a posluchači.
140
Díky tomu lépe porozumíme
S tempem souvisí pauzy. Správným kladením pauz členíme projev na úseky, které spolu obsahově souvisí. Díky tomu lépe porozumíme obsahu projevu.
142
zvláště na konci věty I N T O N A C E =změna výšky hlasu- a) stoupavá
b)klesavá c) stoupavě klesavá
143
Jednotlivé druhy vět podle postoje mluvčího mají svou
melodii= intonaci. V písmu tuto melodii naznačují interpunkční znaménka ? !
144
Na konci oznamovacích vět klesáme hlasem
VĚTA OZNAMOVACÍ O synovi neměla zprávy. Na konci oznamovacích vět klesáme hlasem melodie klesavá
145
Melodie na konci mírně klesá a pak stoupá
VĚTA TÁZACÍ - zjišťovací Půjdeš se mnou do kina? Melodie na konci mírně klesá a pak stoupá melodie stoupavá
146
Melodie na konci stoupá a pak klesá
VĚTA TÁZACÍ -doplňovací Kde jste včera večeřeli ? Melodie na konci stoupá a pak klesá melodie stoupavě klesavá
147
melodie stoupavě klesavá
VĚTA ROZKAZOVACÍ Pišme! melodie stoupavě klesavá
148
Melodie na konci stoupá
VĚTA PŘACÍ Kéž bychom měli volno! Melodie na konci stoupá a pak klesá melodie stoupavě klesavá
149
Melodie na konci stoupá
VĚTA ZVOLACÍ To je nádhera! Melodie na konci stoupá a pak klesá melodie stoupavě klesavá
151
Zavolal ti večer? Zavolej mi večer !
152
Zavolal ti večer? Zavolej mi večer !
153
TEST
154
Pozorně si přečti text a vyber správnou odpověď. Pokud neznáš odpověď, klikni na červený domeček. Dozvíš se správnou odpověď.
155
1. České samohlásky jsou:
a) dlouhé b) krátké c) znělé a neznělé
156
2. Čeština má: a) 25 souhlásek b) 26 souhlásek c) 27 souhlásek
157
3.Mezi párové znělé a neznělé
souhlásky nepatří: a) t - d b) p - b c) t - ť
158
4. Kolik hlásek a písmen je
ve slově SVĚDOMITÁ: a) 10 písmen a 9 hlásek b) 9 písmen a 10 hlásek c) 8 písmen a 10 hlásek
159
5. Kolik neznělých souhlásek
je ve slově ZPRÁVA: a) 1 b) 2 c) 3
160
6. Ve kterých slovech dochází
ke spodobě znělosti? a) zpěvák b) mravenec c) loďka
161
7. Ve kterém slově se jedná
o dvojhlásku „ou“? a) nouze b) poukázat c) pouzdro
162
8. Hlavní přízvuk v českých
slovech je: a) na druhé slabice b) na první slabice c) je pohyblivý
163
9. Ve spojení jednoslabičné
předložky s následujícím slovem: a) přízvuk zůstává na 1. slabice b) přízvuk se přesouvá na předložku c) přízvuk se ruší
164
a) mezi topoly 10. Poznáš správně označený b) mezi topoly
přízvuk? a) mezi topoly b) mezi topoly c) mezi topoly
165
1. České samohlásky jsou:
a) dlouhé b) krátké správná odpověď
166
2. Čeština má: a) 25 souhlásek správná odpověď
167
3.Mezi párové znělé a neznělé
souhlásky nepatří: c) t - ť správná odpověď
168
ě 4. Kolik hlásek a písmen je b) 9 písmen a 10 hlásek [svjedomitá]
ve slově SVĚDOMITÁ: b) 9 písmen a 10 hlásek [svjedomitá] ě správná odpověď
169
5. Kolik neznělých souhlásek
je ve slově ZPRÁVA: a) ZPRÁVA správná odpověď
170
6. Ve kterých slovech dochází
ke spodobě znělosti? a) zpěvák c) loďka správná odpověď
171
7. Ve kterém slově se jedná
o dvojhlásku „ou“? a) nouze c) pouzdro správná odpověď
172
8. Hlavní přízvuk v českých
slovech je: b) na první slabice správná odpověď
173
9. Ve spojení jednoslabičné
předložky s následujícím slovem: b) přízvuk se přesouvá na předložku správná odpověď
174
10. Poznáš správně označený
přízvuk? b) mezi topoly správná odpověď
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.