Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilDrahomíra Matoušková
1
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název vzdělávacího materiáluInformace Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_34/1 Jméno autoraDana Kubátová Název školy Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace „ EU pen í ze středn í m š kol á m “
2
Objasnění základních pojmů informace informační pramen informační zdroj informační systém informační proces
3
je to poznání, zpráva, fakta nebo údaje, které je možno použít, zpráva nebo sdělení, obsah procesu lidské komunikace v lidské společnosti se předává pomocí znakových soustav, které jsou lidem srozumitelné je to všechno to, co se vymění mezi námi a okolním světem přenášíme buď osobním kontaktem, zvukem, signálem nebo prostředky masové komunikace (bez přímého kontaktu) neustále koluje v informačním řetězci
4
Probíhá od dávných dob na různé úrovni, podle stupně vývoje Neverbálně = posunky, grimasy Verbálně = ústně Písemně V elektronické podobě
5
= nosič informací + samotná informace součást komunikačního procesu nástroj komunikace fixuje informaci forma v jaké je daná informace předávána Informační prameny jsou k dispozici v knihovnách a čekají na své zapojení do informačního řetězce autor kniha knihovník kniha (zpracování) knihovna (oddělení) čtenář
6
= nestálé informace se přenáší pomocí energie, nejsou stálé, nemají trvalý charakter (např. zvuk, světlo) 1. energetické (dynamické) = stálé informace se přenáší pomocní hmoty 2. hmotné
7
nosičem může být elektrický signál, akustické nebo elektromagnetické vlny apod. Informační prameny této skupiny obsah trvale nezaznamenávají a neuchovávají v čase. patří sem různé: ◦ akustické a optické signály (kontrolky v autě – např. když jsou rozsvícená světla) ◦ přímé rozhlasové a televizní přenosy (čili klasické sledování televize) ◦ přímé ústní projevy (např. výklad učitele při vyučování)
8
to jsou všechny IP, jejichž obsah je uchovávám na hmotném nosiči. Může to být hliněná destička, papyrus, papír, CD, DVD, filmový svitek, magnetická páska apod. společnou vlastností všech hmotných IP je trvalé uschovávání informací, schopnost jejich přenosu v čase a prostoru. přenos informací v čase umožňuje prodloužení lidské paměti a přenos v prostoru podporuje všeobecné lidské poznání v rámci celé země jako planety. Např.: existuje nějaký vědecký problém, který vědci řeší a navazují na informace jiných vědců z jiných zemí takže se vlastně navzájem posouvají v řešení problému dál. Pro tyto hmotné informace se používá označení dokument
9
děti učebnice encyklopedie pohádky mládež encyklopedie dívčí romány dobrodružné romány dospělí beletrie naučná lit. vědecká lit. monografie
10
Krásná literatura (beletrie) historické romány dramatické romány poezie divadelní hry populárně- naučná lit. encyklopedie dějiny zájmové knihy naučná a vědecká lit. učebnice vědecké práce slovníky skripta
11
MC, CD, rozhlas, rádiové vlny audiální (sluch) knihy, časopisy, noviny, internet vizuální (zrak) VHS, CD-ROM multimédia divadlo, audiovizuální (zrak i sluch)
12
Tradiční - tištěné knihy časopisy noviny normy výzkumné zprávy Netradiční - netištěné CD MC VHS e-mail
13
nevznikly se záměrem komunikovat a) přirozené objekty: rostlina, souhvězdí, archeologické nálezy b) uměle vyrobené objekty: stroj, součástka, technická zařízení Materiální objekty vznikly jako výsledek lidské činnosti, zaměřené na uchování a šíření informací tvoří dokumenty Informační konzervy
14
primární – vlastní informace (např. kniha) sekundární – záznam o primárním dokumentu terciální - záznamy o existenci sekundárních dokumentů (např. bibliografie bibliografií)
15
paměť, vzpomínka… vlastní námi vyrobený, sestavený… vlastní inf. systém zprostředkovatelé známí, kamarádi, odborníci zprostředkovaná tištěné dokumenty, odborné příručky, katalogy (knihovny, nakladatelství, knihkupectví) tištěnáinformační střediskamédia
16
klasické – ◦ tištěné dokumenty elektronické – ◦ elektronická forma (podoba)
17
výměna informací mezi dvěma lidmi, či mezi skupinou lidí
18
jsou systémy, které se zabývají vyhledáváním, zpracováváním, uchováváním a poskytováním informace. Knihovny a informační střediska tvoří informační systémy. Uvnitř těchto institucí probíhají činnosti, kterým říkáme informační procesy
19
zahrnují získávání, zpracování, uchovávání a ochranu, přenos a využití informací. Výsledkem informačního procesu je: Informační fond
20
průzkum trhu objednávka nákup Získávání literatury identifikační analýza dokumentu tvorba sekundárních a terciálních pramenů Zpracování signování uskladnění dokumentů doplňování a kontrola aktuálnosti dokumentů Uchovávání a ochrana půjčování uspokojování informačních potřeb Přenos a využití
21
Všechny použité obrázky (kliparty) dostupné z: www.office.microsoft.com.www.office.microsoft.com Logo CASLIN - http://www.lib.cas.cz/caslin-2006/ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Kubátová
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.