Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Malinkatá letadla
2
Cri Cri
3
Cri prý ve francouzštině znamená hlas, volání, výkřik
4
MC15 Cri Cri
5
V roce 1971 začalo vznikat na kreslícím prkně francouzského konstruktéra Michaela Colombana miniaturní letadlo
6
Jeho cílem bylo postavit levné, malé a výkonné letadlo se dvěma motory
7
Cena materiálu neměla být vyšší než 1000 USD, a to včetně motorů
Cena materiálu neměla být vyšší než 1000 USD, a to včetně motorů! (ceny z roku 1970).
8
Rovněž provozní náklady měly být miniaturní
Rovněž provozní náklady měly být miniaturní. Konstrukční práce trvaly zhruba 1500 hodin
9
První let se uskutečnil 19
První let se uskutečnil 19. července roku 1973 na letišti Guyancourt airport kousek od Paříže
10
Při pojíždění s původním dvoukolým podvozkem nastaly potíže, a tak jej zalétávací pilot Robert Buisson a Michael Colomban vyměnili za tříkolový Mohlo se startovat
11
Buisson přidal plyn, a letadlo se po osmi sekundách při rychlosti 100 km/h odlepilo od dráhy…
12
Od té doby uplynulo již mnoho let, legenda Cri-Cri však stále žije
13
Na celém světě se od té doby postavilo více jak 160 letadel tohoto typu v různých verzích
14
Nejvíce jich létá v rodné Francii – přes sto deset, na druhém místě je USA s více jak dvaceti kusy registrovaných letadel
15
Křídla lze snadno odejmout a tak stroj zabere v garáži plochu jen 1,5 x 4,2 m
16
Vejde se i na střechu auta
17
Po dvou až třech minutách je letadlo sestavené a může se do vzduchu
18
Stroj má snést +9G, -4,5G a teoreticky na něm tedy můžete dělat i akrobacii...
19
Pohled do kokpitu Cri-Cri
20
Startuje se i přistává stovkou, maximální rychlost je 250 km/hod
21
Na hladké přistání stačí dráha 250 m
22
Prapůvodní verze měla dva devíti koňové motory, pozdější dva motory JPX-PUL o 15 koních
23
Dva motory místo jednoho bývají u letadel výhodou
24
Nejinak je tomu i v tomto případě a protože jsou blízko sebe, pokud jeden selže, rozdíl v tahu lze „ukormidlovat“ a prakticky se nic neděje
25
I na ten zbývající můžete letět a vyšplháte se s ním až do výšky přes jeden kilometr
26
Spotřeba je okolo 8 litrů za hodinu a na toto množství doletíte cestovní rychlostí zhruba 170 km
27
Letounek s hmotností pod 80 kg navíc unesou bez problémů dva lidé
28
Běžně dosahuje na 75% výkonu rychlostí okolo 180 km/h
29
Dnes takových letadel po světě létají již stovky
Dnes takových letadel po světě létají již stovky. Jsou v mnoha úpravách a s různými motory z travních sekaček, motokár či motorek
30
Finský letecký inženýr Aki Suokas představil na veletrhu Aero jednomístné letadlo nazvané FlyNano. Jde o jakýsi dvojplošník, jehož hmotnost je pouhých 70 kg a spadá tedy do kategorie, na kterou mnohde není třeba mít pilotní licenci. Ke startu i přistání ale potřebuje vodní hladinu
31
Na hmotnost a rozpětí křídel jsou oba stroje (Cri-Cri i FlyNano) téměř stejné. Rozdíl je v tom, že Francouz zvolil místo jednoho motoru dva a místo dvouplošníku se přiklonil k dolnoplošníku Toto řešení má několik předností. Předně má krytý kokpit, takže během letu neomrznete
32
Konstruktér letadla Cri-Cri: Michel Colomban 37 Bis Rue La Kanol Rueil Malmaison, France Fax: Firma Zenair, která dříve Cri-Cri vyráběla Zenair Ltd. Huronia Airport Midland, Ontario L4R 4K8 Canada Tel: Fax:
33
The End Tak to je konec Klik na odkaz přehraje video
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.