Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu školy Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT SADA č. V Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA V_Čj, DUM 11 Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk Název: Popis Autor: Ivana Skalická Stručná anotace: Slouží při výuce slohu v 7.ročníku. Shrnuje poznatky o popisu předmětu a vyvozuje postup popisu uměleckého díla - obrazu. Metodické zhodnocení: Využit v ČJ – sloh , třída 7.B Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Skalická
2
Popis statický 7.ročník
3
Popis výrobku Osnova : 1. Úvod – celkový vzhled 2. Hlavní část
- velikost, tvar, materiál - vzhled jednotlivých částí - barva, zvláštnosti 3. Závěr – využití, vztah k věci
4
Hračka pro mého bratra (1.) K narozeninám jsem svému bratrovi koupil dřevěného koníčka na hraní. (2.) Je velký asi 20 cm na výšku, 25 cm na délku, široký 7cm. Hlava koně je vyrobena ze dřeva. Jsou na ní namalovány hnědé oči, nozdry a bílá lysinka. Mezi ušima z hnědé koženky spadá na čelo a po krku se táhne tmavě hnědá vlněná hříva. Silné středně hnědé dřevěné tělo koně nesou štíhlé dřevěné nohy zakončené šedými kopyty. Ze stejné vlny jako hříva je i dlouhý ocas na koňském zadku. (3.) Hračka se mi líbí a věřím, že se bude líbit i bratrovi a bude si s ní rád hrát.
5
Popis obrazu 1. Hledáme hlavní motiv
2. Obrázek si dále rozdělíme na 3 části Popisujeme detaily jednotlivých částí: Popředí = část nejblíže divákovi = = na obrazu dole Ústřední část = prostřední část obrazu Pozadí = co je vzdáleno = horní část obrazu 3. Na závěr hodnotíme celkový dojem
6
Popis uměleckého díla - obraz
Osnova: 1. Úvod - název obrazu, autor - druh obrazu, hlavní motiv 2. Hlavní část popisu – obsah, barvy, detaily a) popředí b) střední část obrazu c) pozadí 3. Závěr – celkový dojem
7
Jazykové prostředky Volíme vhodná pojmenování
- výstižná podstatná jména - hodnotící výrazy - přídavná jména - příslovce Vybíráme slovesa a obměňujeme je - vyhneme se jejich stálému opakování
8
Pracujeme s obrázkem a textem:
Český jazyk 7 pracovní sešit s přehledem učiva pro základní školy a víceletá gymnázia. strana 49 cvičení 5 a Prohlédněte obrázek Přečtěte text Rozčleňte na odstavce Vytvořte osnovu Vypište hodnotící výrazy – přídavná jména Vypište příslovce a příslovečná určení, která postihují rozložení detailů na obrázku
9
Řešení:
10
Úkol 3 Rozčlenění na odstavce:
1. Úvod - název obrazu, autor druh obrazu, hlavní motiv Kolorovaná kresba Josefa Lady z roku 1935 představuje tradiční venkovskou zabijačku.
11
2. Hlavní část popisu – obsah, barvy, detaily a) popředí
V popředí obrazu jsou připravené velké dřevěné necky, ve kterých se pařilo prasátko. Okolo postávají čtyři děti, které zvědavě koukají, co se děje. U necek pobíhá černý pes, který čeká, co na něj zbyde, a očichává krvavé stopy ve sněhu.
12
2. Hlavní část popisu – obsah, barvy, detaily b) střední část obrazu
Ústředním motivem jsou ve střední části obrazu otevřená vrata stodoly a v nich na rozporce visí čuník, kterého už řezník začíná porcovat. Okolo stojí tři starší zvědavci a přihlížejí, jak se řezník činí. Z pravé strany selka rázně přináší velký hrnec s horkou vodou. Je zřejmě mrazivé počasí, protože nad hrncem se tvoří oblaka bílé páry. Z levé strany od dřevěných vrátek přináší usměvavé děvče malovaný džbánek. Byla poslána do hospody, aby přinesla na posilnění pivo. Na zemi i na střechách leží sníh.
13
2. Hlavní část popisu – obsah, barvy, detaily c) pozadí
Pozadí tvoří další venkovská chalupa a dva holé ovocné stromy. Nad chalupou poletuje vrána.
14
3. Závěr – celkový dojem Obraz na nás působí příjemným dojmem.Cítíme kontrast mezi klidným venkovským životem v zimě a ruchem, který propuká při zabijačce.
15
Úkol 4 Osnova: I. Úvod: 1. Ladův obrázek Zabijačka
II. Hlavní část popisu: 2. Popředí – děti a pes 3. Střední část – čuník a lidé 4. Střední část – selka s hrncem 5. Střední část – děvče a džbán 6. Střední část – sníh 7. Pozadí – nad a za chalupou III. Závěr 8. Klid a ruch
16
Úkol 5 Přídavná jména: Kolorovaná, tradiční, venkovskou, velké, dřevěné, černý, krvavé, ústředním, střední, otevřená, pravé, velký, horkou, mrazivé, bílé, levé, dřevěných, usměvavé, malovaný, venkovská, holé, ovocné, příjemným, klidným, venkovským.
17
Úkol 6 Rozložení detailů
Určení místa - příslovce, příslovečná určení: V popředí, okolo, u necek, ve sněhu, ve střední části obrazu, v nich, z pravé strany, nad hrncem, z levé strany, od dřevěných vrátek, do hospody, na zemi, na střechách, nad chalupou.
18
Použité zdroje: KRAUSOVÁ, Zdeňka, TERŠOVÁ, Renata. Český jazyk 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1.vyd. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2004. ISBN , s KRAUSOVÁ, Zdeňka, TERŠOVÁ, Renata. Český jazyk 7 pracovní sešit s přehledem učiva pro základní školy a víceletá gymnázia. ISBN , s. 49
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.