Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005
2
Implementace ICT do vzdělávacích oblastí a oborů
Umístění prezentací :
3
Téma vyučovací hodiny :
Vzdělávací obor : Matematika Třída : 7.B Vyučující : Mgr. Lenka Golová Datum : Téma vyučovací hodiny : „Vyjádření zlomků desetinným číslem „ Vybavení učebny : připojení na INTERNET připojení na školní síť – výukové programy PC – notebook dataprojektor
4
Zdroje informací HERMAN, J. a KOL. AUTORŮ. Matematika-racionální čísla, procenta. Brno: Prometheus, ISBN COUFALOVÁ, J. a KOL. AUTORŮ. Matematika pro 7.ročník ZŠ. Praha: Fortuna, ISBN
5
Desetinné zlomky Desetinné zlomky jsou zlomky, v jejichž jmenovateli je některé z čísel 10, 100, 1000,… Je to například:
6
Jak zapíšeme desetinný zlomek desetinným číslem?
Zápis desetinného zlomku desetinným číslem znáte již z 5. třídy.
7
Jak zapíšeme desetinné číslo zlomkem?
Zápis desetinného čísla zlomkem již také znáte. Mnohdy jej lze krácením vyjádřit zlomkem s jiným jmenovatelem, než 10, 100, 1000,… :
8
Lze každý zlomek vyjádřit jako desetinné číslo?
ROZŠÍŘENÍM ZLOMKU př.: zapiš zlomek desetinným číslem zlomek upravíme na základní tvar: = Pokud krácením nedostaneme desetinný zlomek, rozšířením převedeme zlomek na zlomek desetinný (ve jmenovateli zlomku dostaneme číslo 10, 100 nebo 1000)
9
Lze každý zlomek vyjádřit jako desetinné číslo?
Zlomek rozšíříme číslem 125, protože 8.125=1000 Desetinný zlomek zapíšeme desetinným číslem = 1,125 Tento způsob je vhodný použít tehdy, dokážeme-li snadno určit, kterým číslem je třeba původní zlomek rozšířit. Př.: = 0,75 ( rozšiřujeme 25 )
10
Lze každý zlomek vyjádřit jako desetinné číslo?
DĚLENÍM př: zapiš zlomek desetinným číslem zlomek upravíme na základní tvar Čitatele zlomku vydělíme jmenovatelem 9 : 8=1,125 10 = 1,125 40
11
Samostatná práce - zapište desetinným číslem
Zlomky , rozšiřováním = = 1,6 = = = = 0,6 Zlomky , dělením 9 : 2 = 4, = 4,5 10 = = 0,25 1 : 4 = 0,25 20 Základní tvar Rozšířit číslem 2 Krať na základní tvar Krať na základní tvar Rozšířit číslem 2
12
Jak postupovat u zlomků , ,
DĚLENÍM = 1:3 = 0,3333 dělení není ukončené, v podílu se opakuje číslice 3 = 5:6 = 0,8333 dělení není ukončené, v podílu se opakuje číslice 3 =13:11=1,1818 dělení není ukončené, v podílu se opakuje dvojčíslí 18
13
Jak postupovat u zlomků , ,
ROZŠÍŘENÍM = = = Ani v jednom případě nelze rozšířit na zlomek, jehož jmenovatel je roven některému z čísel 10,100,100,… Některé zlomky nelze zapsat desetinným číslem ….tyto zlomky lze zapsat PERIODICKÝM ČÍSLEM: = 0,3333 …= 0, (čteme: žádná celá, tři periodické) =0,8333 …=0, (čteme: žádná celá, osm desetin, tři periodické) =1,1818 …=1, (čteme: jedna celá, osmnáct periodických) PERIODA
14
Samostatná práce - zapište jako desetinné číslo a určete periodu
; Výsledky : = 0,
15
Hodnocení vyučovací hodiny
Klady Zápory Atraktivnost výuky. Usnadnění zápisu učiva pro učitele i žáky (počítačový text je přehlednější než ručně psaný zápis na tabuli). Názornost. Časová náročnost
16
Poznámky k prezentaci Využití laserového ukazovátka usnadňuje učiteli i žákům orientaci v textu. Prezentaci je vhodné oživit efekty (atraktivnost). Postupné zobrazování textu – žáci nevidí celý text najednou, ale učitel žákům zobrazuje text v závislosti na rychlosti výkladu.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.