Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Alternativní a augmentativní komunikace
VYMEZENÍ PROBLEMATIKY SYSTEMATIZACE A CHARAKTERISTIKA SYSTÉMŮ
2
Komunikace a narušená komunikační schopnost
řeč je jedním z nejdůležitějších prostředků socializace důsledky narušené komunikační schopnosti obtížnější začlenění do společnosti
3
augmentativní komunikace
„augmentare“ – zvětšovat, rozšiřovat podpora již existujících komunikačních možností a schopností rozšíření na adekvátní úroveň cíl – zvýšit kvalitu porozumění a usnadnit vyjadřování
4
alternativní komunikace
závažné formy narušené komunikační schopnosti výrazné narušení verbální komunikace náhrada mluvené řeči
5
zapojení do života společnosti
cíl AAK umožnit jedincům se závažnými poruchami komunikačního procesu aktivní dorozumívání zapojení do života společnosti
6
??????? výhody nevýhody
8
Komunikace s rodinou při zavádění systémů AAK je nutné vysvětlit rodičům klienta, že cílem aplikace AAK není v žádném případě potlačení verbální komunikace AAK naopak působí velice pozitivně, protože funguje jako jeden z prostředků, který komunikační schopnost rozvíjí klinické studie - využití systémů AAK přispívá k rozvoji komunikace, podstatnou roli však sehrává právě podpora okolí i intenzivní logopedická intervence (S. von Tetzchner, N. Grove, 2003)
9
Priority rodičů potřeby rodiny klienta, který využívá AAK
oblast potřeb z pohledu matek a otců priority matek: Přijetí a podpora dítěte, užívající systém AAK, ze strany širšího sociálního okolí priority otců: rozšíření znalostí o komunikačních systémech a odborný rozbor komunikační schopnosti dítěte (včetně prognózy) Pohled obou rodičů: nalezení vhodných odborníků a dobrovolníků, s nimiž by mohli spolupracovat při rozvoji komunikační schopnosti dítěte (D.H. Angelo in GLENNEN, S. L., DECOSTE, D.C. , 1997)
10
vrozená narušení komunikačního procesu důsledek handicapu
aplikace AAK vrozená narušení komunikačního procesu důsledek handicapu smyslového, mentálního centrálních poruch vývoje hybnosti kombinovaných postižení
11
aplikace AAK získané poruchy a degenerativní onemocnění
cévní mozkové příhody Parkinsonova choroba Alzheimerova choroba
12
dělení metod AAK metody AAK s pomůckami netechnické technické
bez pomůcek
13
metody AAK bez pomůcek (unaided)
užití prostředků neverbální komunikace pohled mimika gestikulace vizuálně motorické systémy
14
metody AAK s pomůckami (aided) netechnické (low tech)
předměty, obrázky, fotografie, symboly – piktogramy technické (high tech) elektronické komunikační pomůcky a počítače doplňky ke snadnějšímu ovládání počítače
15
výběr komunikačního systému
individuální zvážení možností a potřeb souvislost s vývojovou prognózou možné změny v průběhu užívání
16
Pravidla výběru komunikačního systému
nutnost respektovat výsledky podrobného vyšetření klienta informace od specialistů z dalších oborů i od osob z blízkého okolí, rodiny klienta, se kterými přichází pravidelně do kontaktu výběr komunikačního systému je totiž, na rozdíl od „přirozeně“ postupujícího vývoje řeči, procesem „řízeným“ (Brekke, K. M., von Tetzchner, S., 2003)
17
pedocentrická hlediska
verbální dovednosti rozsah aktivní a pasivní slovní zásoby fyzické dovednosti stav smyslových orgánů doba práceschopnosti
18
další hlediska věk předpoklad dalšího vývoje kognitivní schopnosti
potřeba a motivace ke komunikaci podpora rodiny a personálu (nemocnice, LDN) schopnost interakce
19
další hlediska potřeba zhodnocení míry samostatnosti daného klienta
jeho schopnost reagovat, zapojovat se do aktivit spolu se sociálním okolím (Beukelman, D.R., Mirenda, P. , 2005)
20
Doplnění analýzy verbální komunikace
zjištění, zda je klient schopen tvořit hlas a zda využívá řeč, hlas k upoutání pozornosti komunikačního partnera snaha primárně využívat řeč ke komunikaci se známými i neznámými osobami míra schopnosti verbálně komunikovat schopnost využívat prostředků verbální komuniace je nezbytné zhodnotit také úroveň porozumění řeči a strategie, které je klient schopen využít, pokud sdělení neporozumí je třeba zhodnotit i charakter systému, který bude klient využívat, jeho flexibilitu vzhledem ke slovní zásobě (její organizaci a objemu), typ výstupu a manipulace apod. S. L. Glennen (1997)
21
kritéria narušení komunikační schopnosti
vývojové kritérium terapeutické kritérium lingvistické kritérium kritérium komunikačního záměru (Lechta, V., 2010)
22
systémová hlediska způsob přenosu - dynamický - statický ikonicita
rozsah slovní zásoby a shoda s mluveným jazykem
23
prognóza úpravy narušeného komunikačního procesu
forma a stupeň postižení kombinace vad mentální potenciál včasnost a zahájení komplexní a logopedické péče sociální vlivy úroveň spolupráce odborných pracovníků a rodiny
24
Znak do řeči využití řeči těla – přirozených gest a mimiky
lze vyjádřit až 80% našich pocitů a přání ZDŘ není znakovým jazykem, ale kompenzačním prostředkem doplněk hlavně expresivní stránky řeči
25
Komunikační systém MAKATON
MArgaret Walker – KAthy Johnston – TONy Cornforth jazykový program systém manuálních znaků a symbolů aided + unaided využívá se i v kombinaci s mluvenou řečí
26
aplikace systému děti se sluchovým postižením v předškolním věku
děti s artikulačními problémy – artikulační dyspraxií pomocný prostředek při nácviku napodobování osoby s balbuties – omezení stresu v komunikačních situacích dospělé osoby po úrazech mozku nebo CMP
27
znakování je doprovázeno mluvenou řečí
slovník Makatonu obsahuje 350 slov seřazených do 8 stupňů 9. stupeň – návrh osobního seznamu slov – individuální potřeby a zájmy
30
znakový jazyk přirozený a plnohodnotný komunikační prostředek neslyšících systém manuálních znaků – vizuálněmotorických pohybových signálů nositel lexikálního významu – pohyb a tvar ruky, využívání prostoru nositel gramatického významu – mimika, haptika, posturika
31
znakovaná čeština uměle vytvořený systém manuálních znaků
vychází ze slovní zásoby znakového jazyka a přitom respektuje gramatická i syntaktická pravidla mluveného jazyka koncovky sloves – prstová abeceda
32
prstová abeceda polohy a postavení prstů k vyjádření písmene
analýza a syntéza slova osvojení struktury a fixace správného znění 27 znaků jednoruční a dvouruční
33
pomocné artikulační znaky
podoba znaku je propojena s mechanismy pomůcka při rozvíjení zvukové stránky řeči u dětí se sluchovým postižením osvojování, fixace, automatizace správné artikulace poloha mluvidel, kvalita výdechového proudu
34
osm tvarů ruky – reprezentují souhláskové zvuky
Cued speech osm tvarů ruky – reprezentují souhláskové zvuky šest poloh ruky u obličeje – skupiny samohlásek a dvojhlásek kombinacemi lze převést přesnou výslovnost odlišení podobně artikulovaných hlásek ZsMg
36
Metoda TADOMA využívá se u hluchoslepých osob hmatové čtení řeči
ruka postižené osoby se dotýká obličeje a krku mluvící osoby palec – rty, cítí i pohyby čelistí a jazyka ostatní prsty – vibrace na tvářích, čelistích a hrdle
37
http://www.youtube.com/watch?v=U_QMS- hzRMs
38
Lormova abeceda jednotlivá písmena se vyznačují dotykem na dlani a prstech jedné ruky body tahy vibrace
40
Komunikační systémy vyžadující pomůcky
trojrozměrné symboly fotografie předměty, činnosti, osoby, místa komunikační systém s obrazovými symboly – piktogramy
41
piktogramy obvyklá forma předávání instrukcí, příkazů, varování
usnadnění orientace v nejrůznějších prostředích bez vazby na jazyk užití pokud není rozvinuta schopnost číst velmi široké využití lze využít v kombinaci s mluvenou řečí, manuálními znaky
44
typy piktogramů PICTURE COMMUNICATION SYMBOLS (PCS)
PICTOGRAMMES COMMUN-I-MAGES (F) PICTOGRAMMES CAP (BG) Boardmaker
45
Commun-i-mage
46
PCS
47
symboly MAKATON
51
možnosti uspořádání piktogramů
komunikační deníky a tabulky sešity, složky, pořadače otočný mnohostěn, válec navléknuté kostky kostky kartičky na kroužku
52
komunikační tabulky organizace podle potřeb uživatele – pohybové a zrakové možnosti ukazuje prstem, pěstí, pohledem, světelným paprskem, hlavovým ukazovátkem
56
doporučené barevné odlišení
bílá - časové a funkční piktogramy žlutá - lidé a zájmena modrá - zvířata zelená – slovesa oranžová – podstatná jména růžová – speciální funkce, osobní pojmy propojení s textem
57
řazení piktogramů podle kategorií
úvodní strana – tabulka témat rodina, fotografie z rodiny, povolání… kamarádi z bydliště, ze školy zaměstnanci ze školy (zařízení), fotografie ze školy domov, místnosti, zařízení bytu jídlo, příprava jídla aktivity, hry, hračky, televize, hudba, činnosti během dne, hodiny
58
řazení pojmů dle kategorií
kalendář na týden, rozvrh, barevně odlišené dny části těla polohy – stát, ležet, sedět hygiena, toaleta, specifické pomůcky – ortopedické oblečení město – ulice, dopravní prostředky, obchody příroda – živá i neživá roční období, svátky předložky, přídavná jména, příslovce a jiná slova
66
ENTRAN – N náhradní komunikační pomůcka pro nemluvící osoby, které nemohou ukazovat jinou částí těla, pouze očima
67
komunikační systém Bliss
využívá se u jedinců s centrálními poruchami motoriky a současně s poruchami KS v expresivní složce jazyka ze 26 prvků bylo původně vytvořeno symbolů, dnes se užívá 2300 symbolů logická vazba v tvorbě symbolů individuální komunikační tabulky objem slovníku je individuální
68
facilitovaná komunikace
řízený výběr komunikačních jednotek Rosemary Crosley
69
facilitovaná komunikace
fyzická podpora horní končetiny facilitátor přidržuje končetinu postupný posun - ruka, zápěstí, loket, paže, rameno nastavení protitlaku zajištění zpětné vazby – intenzita svalového napětí stimulace při práci s počítačem apod. psychická podpora podpora cíleného jednání (Mlčáková, R. In Michalík, J. a kol., 2011)
70
Technické pomůcky propojení s ucelenou rehabilitací
na výběru a nácviku používání se podílí celý tým odborníků
71
možné obtíže omezený přístup k prodejcům nedostatečná informovanost
finanční náročnost hrazení zdravotní pojišťovnou rozbití pomůcky ergonomické nedostatky lokalizace na český jazyk
72
komunikátory komunikační pomůcky s hlasovým výstupem, které umožňují zaznamenat a opakovaně přehrát jednoduchou frázi, zprávu nebo slovo digitalizovaná řeč syntetická řeč
73
technické modifikace digitalizovaná řeč – lidský hlas nahraný na komunikační pomůcku přijatelnější pro posluchače – přirozenost nevýhoda – nevytvoří si nové vzkazy
74
technické modifikace syntetická řeč – řeč generovaná počítačem
lze vytvářet neomezenou řadu vzkazů
75
dělení komunikátorů jednovzkazové vícevzkazové sekvenční
76
jednovzkazový komunikátor BIGmack
77
Komunikátor TimeCue
78
Little Step by step 3 sekvence vzkazů
79
Sound shuffle - víceúčelový
80
Vícevzkazový komunikátor
81
Vícevzkazový komunikátor
83
Komunikátor iTalk2
84
Komunikátory se zrakovým výstupem
monitor, displej tiskárna
85
LightWRITER SL35
94
počítač jako komunikační pomůcka doplňky k ovládání počítače
speciální software přímý výběr – schopnost uživatele indikovat fyzickým dotykem klávesnice, membránová klávesnice, trackball, joystick, dotyková obrazovka, snímač očních pohybů
100
joystick
101
joystick
102
Ergomice vertikální poloha ruky
103
Quillmouse
104
Quillmouse
105
Micro Track
106
Myš k ovládání počítače nohama
107
Integra mouse – ovládání ústy
108
Integra mouse myš kontrolovaná pohybem rtů a kliknutím pomocí nádechu nebo výdechu přístroj slouží pro ovládání ukazatele myši mikropohyby úst - je vhodný pro těžce ochrnuté klienty Cena je cca Kč
110
Smart NAV3
111
SmartNAV 4 EG kamera snímá pohyby hlavy cena cca Kč
113
Tracker Pro Kamera sleduje reflexní bod umístěný na hlavě a podle jejích pohybů řídí ukazatel myši na monitoru Cena cca Kč
114
Tracker Pro
115
I4Control český systém ovládání počítače pohybem očí nebo hlavy
autorkou principu je Ing. Marcela Fejtová Cena cca Kč
117
modifikace klávesnice
119
Big keys
120
Mid big
121
Mid big
122
dotyková obrazovka
124
Upevnění počítače k vozíku
126
Možnosti ovládání přímý výběr nepřímý výběr
skenování – v důsledku motorických obtíží klient nemůže vybrat položku přímo – konfigurace elektronické pomůcky tlak různých částí těla, světelný paprsek, zvuk, dech
127
skenování kurzor postupuje nastavitelnou rychlostí a směrem – stiskem spínače – dosažen požadovaný výběr krokové skenování kruhové skenování lineární skenování
128
využití počítačové techniky
speechwiever – animace ovládaná hlasem Brepta – sluchové vnímání, řečové schopnosti Méďa Psaní symwriter boardmaker
129
speechwiever princip „zvukového zrcadla“
zobrazit hlasitost, rozsah nebo znělost zvuků pomocí grafů nebo obrázků ovládat sílu a délku výdechu, automatizuje si proces sluchové analýzy nebo zlepšuje srozumitelnost řeči
130
Program Brepta výukový a diagnostický program
rozvoj řečových schopností a sluchového vnímání identifikace zvuků, hudby nebo hlasů detekce, srovnávání, vyběr slabiky, samohlásky, souhlásky hry se slovy a větami fonační a rytmická cvičení
131
Program Méďa program pro osvojení piktogramů formou her
zásoba pro tvorbu komunikačních tabulek různé úrovně cvičení k rozvoji smyslových a rozumových schopností Méďa – barvy a tvary Méďa a obrázky Méďa čte Méďa počítá
132
Program Altík vytváření komunikačních tabulek
jednoduchý grafický editor úprava obrázků, fotografií nebo piktogramůVolit využití v programu Altíkovy úkoly Altíkův slovník
133
Program symwriter
136
sociální čtení podpůrná a motivační metoda
osoby s mentálním postižením rozvoj rozumových schopností orientační dovednosti zlepšení sociální komunikace navození globálního čtení
137
předpoklady porozumění verbální komunikace
aktivní reakce na dané podněty
138
složky fotografie a obrázky piktogramy slova a skupiny slov
praktická funkčnost poznávání obalů zboží pracovní postupy přehled o časových představách přehled informačních piktogramů
139
české webové stránky - stránky SPC Tyršova, Praha
140
zahraniční webové stránky
- Mezinárodní asociace pro AAK
141
Zdroje ANGELO, D. H. AAC in the family and home. GLENNEN, S. L., DECOSTE, D.C. Handbook of Alternative and Augmentative Communication. Clifton Park, Delmar Cengage Learning: ISBN BEUKELMAN, D. R., MIRENDA, P. Augmentative&Alternative Communication. Baltimor: Paul H. Brookes Publishing, ISBN BREKKE, K. M., VON TETZCHNER, S. Co-constuction in graphic language development. In VON TETZCHNER, S., GROVE, N. Augmentative and Alternative Communication. Developmental Issues. London, Whurr Publishers Ltd.: ISBN
142
DECOSTE, D. C. AAC and Individuals with Physical Disabilities
DECOSTE, D. C. AAC and Individuals with Physical Disabilities. In GLENNEN, S. L., DECOSTE, D. C. Handbook of Alternative and Augmentative Communication. Clifton Park, Delmar Cengage Learning: ISBN GLENNEN, S. L. Augmentative and Alternative Communication Systems. In GLENNEN, S. L., DECOSTE, D.C. Handbook of Alternative and Augmentative Communication. Clifton Park, Delmar Cengage Learning: ISBN
143
JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno, MU: 2003
JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno, MU: ISBN LAUDOVÁ, L. Augmentativní a alternativní komunikace. In ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. Klinická logopedie. Praha, Portál: ISBN LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha, Portál: ISBN
144
MICHALÍK, J. a kol. Zdravotní postižení a pomáhající profese
MICHALÍK, J. a kol. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha, Portál: ISBN VON TETZCHNER, S., GROVE, N. Augmentative and Alternative Communication. Developmental Issues. London, Whurr Publishers Ltd.: ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.