Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Větné členy a věty vedlejší podmět a přísudek
2
Věta jednoduchá a souvětí
Na nádraží přijel vlak. VJ Na nádraží přijel vlak a cestující vystoupili. S Př Po Př Po Po Př Věta jednoduchá má jednu základní skladební dvojici. Souvětí má víc vět jednoduchých (Po+Př, více sloves ve tvaru určitém).
3
Zvítězit nebylo lehké. Pět odešlo před koncem.
Podmět Zvítězit nebylo lehké. Pět odešlo před koncem. Po Př Po Př Podmět vyjadřuje původce děje nebo nositele vlastnosti. Ptáme se KDO? CO? + přísudkem – PODMĚT JE VŽDY V 1. PÁDĚ! Podmětem může být kterýkoliv slovní druh. Bližší určení: vyjádřený , nevyjádřený, všeobecný Chlapec přišel domů. Přišel včas. Mysleli to upřímně. podmět vyjádřený podmět nevyjádřený (on) – z předchozí věty) podmět všeobecný ( oni, někdo..)
4
Věta vedlejší podmětná
Kdo, co+stačí? vedlejší věta podmětná Stačí, že to uděláš podle mé rady. Př Po Stačí to udělat podle mé rady. 1) Vedlejší věta podmětná nahrazuje podmět věty hlavní, řídící. 2) Ptáme se na ni KDO? CO? a větou hlavní ( řídící). 3) VH nemá podmět. Nejčastěji je uvozena spojovacími výrazy: kdo, co, kde, kam, kdy, jak, aby, že VĚTA VEDLEJŠÍ MÁ VŽDY NA ZAČÁTKU SPOJOVACÍ VÝRAZ!!! Je úplně jedno, proč to udělal. Kdo řídí, má jet opatrně. Už se ví, kdo to udělal? Víte, jak se to stalo? Že to není pravda, to říká všem.
5
Spojte šipkami věty hlavní a vedlejší podmětné:
jíme ovoce a zeleninu. Bylo příjemné, Není jisté, Říká se, že Je zdravé, když Nebylo čitelné, že uspěje. oddávat se vodním radovánkám. co včera napsal. to zavinil on.
6
Přísudek Př Př Petr se učil. Petr je pilný.
Přísudek vyjadřuje, co podmět dělá, co se s ním děje, jaký je. Ptáme se : Co se praví o podmětu? ….. Že…. Obvykle bývá vyjádřen slovesem v určitém tvaru. Bližší určení: slovesný - Katka se učí anglicky. jmenný se sponou – Jana byla zvědavá. jmenný bez spony – Pes- nejlepší přítel člověka. Sponová slovesa: být, bývat, stát se, stávat se,..
7
Věta vedlejší přísudková
PŘÍSUDEK JMENNÝ SE SPONOU JMENNÁ ČÁST PŘÍSUDKU Není důvěřivý. VJ Není takový, aby věřil. S Vedlejší věty přísudkové nahrazují jméno v přísudku jmenném se sponou. V řídící větě zůstává spona, přísudkové jméno je vyjádřeno větou vedlejší. Obsah této vedlejší věty lze vyjádřit infinitivem nebo podstatným jménem. Na větu přísudkovou můžeme odkazovat zájmeny, která nejsou větnými členy. Věta hlavní končí na sponové sloveso!
8
Vedlejší větu přísudková
Ptáme se na ni otázkami jaký?/jaká?/jaké? Nejčastěji je uvozena spojovacími výrazy: jak, jaký, jaká, jaké Příklady vedlejších vět přísudkových: Vlasy byly, jako by je pozlatil. Obloha byla, jako by ji namaloval. Nebyl tím, za koho jsem ho považoval.
9
Doplňte vedlejší věty přísudkové
Člověk byl, Obloha byla, Byl, Petr byl jako by ho vyměnili. jako by ji vymaloval malíř. jako by ho na nože brali. jako by ho někdo opařil.
10
Nahraďte ve větách přísudky jmenné se sponou vedlejšími větami přísudkovými:
Princezna byla jako začarovaná. Jirka byl jako vyměněný. Krajina byla jako pocukrovaná. Princezna byla, jako by ji někdo začaroval. Jirka byl, jako by ho někdo vyměnil. Krajina byla, jako by ji někdo pocukroval. Postup při určování vedlejších vět 1. Podtrhnout přísudky (spočítáme věty) 2. najdeme spojovací výraz, určíme větu hlavní a vedlejší (hlavní větou se ptáme, vedlejší odpovídáme) 3. Podíváme se na konec hlavní věty → Pokud stojí na konci hlavní věty sponové sloveso, které nemá doplnění, je vedlejší věta přísudková 1H 2V přísudková Řeka byla, jako by ji zasklil. (byla je spona), (jako by - spojovací výraz)
11
Vítá tě Gold City! Jednou mi možná někteří poděkují!
Nemyslete si že je to kravina, přotože se hodí ve chvíli, kdy vám to učítelka nedokáže vysvětlit nebo jste tupí tak jak já nebo v mém případě obojí. A nebo jste to možná měli a tak jak Míša (že!) jste to ztratili 4 alonie | 16. dubna 2008 v 9:42 | Reagovat Zběžně jsem na to mrkla a musím říct, že to máš vysvětlené podstatně líp, než jsem zatím viděla v učebnicích nebo slyšela od učitelů. Máš vážně štěstí, že jsi natrefila zrovna na inteligentní a schopnou češtinářku, protože těch je v poslední době opravdu málo. Co takhle zpracovat i jiná témata? Třeba určování větných členů nebo slovních druhů? To jsou věci, které také dělají spoustě lidí problémy a málokdo je umí vyložit.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.