Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Základní škola Uhlířské Janovice, okres Kutná Hora
Název: Etapy lidského života Název – kód: ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA - VY_32_INOVACE_MIC01 Předmět: Občanská výchova Vzdělávací oblast dle RVP ZV: Člověk a společnost Tematický celek: Osobnost (člověk jako jedinec) Ročník: osmý Očekávaný výstup dle osnov: žák vyjmenuje etapy lidského života, stručně je charakterizuje a časově vymezí. Vysvětlí pojmy vývoj, evoluce, fylogeneze, ontogeneze Anotace : výukový materiál slouží k výkladu daného tématu Metodické poznámky: součástí výukového materiálu je pracovní list pro žáky a metodický list pro učitele Datum: Dostupné z financováno z OP VK - IP oblasti podpory 1.4. EU - peníze školám. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu. Uvedená práce podléhá licenci CreativeCommons. Mgr. Jitka Michalicová. Nevyužívejte dílo komerčně. Zachovejte licenci 3.0 Česko.
2
Občanská výchova, 8. ročník
Etapy lidského života Občanská výchova, 8. ročník
3
Vývojová období Prenatální Novorozenecké Kojenecké Batolecí
Předškolní věk Mladší školní věk Starší školní věk – puberta Adolescence Mladá a střední dospělost Pozdní dospělost Stáří
4
Prenatální období Období od početí do porodu (9 měsíců)
Do 3 měsíců – embryo Od 3. měsíce plod Plod reaguje na podněty, např. zvukové, je aktivní (pohybuje se) má schopnost sociální interakce s matkou
5
Novorozenecké období Doba prvního měsíce po narození
V této době probíhá adaptace = přizpůsobení dítěte na podmínky prostředí mimo tělo Výživa – mateřské mléko
6
Kojenecké období Do konce prvního roku života
Dočasný mléčný chrup se prořezává mezi 5.-9.měsícem Rozvoj pohybových činností 2.měsíc – dítě zvedne a udrží hlavičku ( pase koníčky) 4.měsíc – dítě se přetočí na bříško a zpět na záda měsíc –dítě se posadí 9.měsíc – postaví se,přidržuje se nábytku a snaží se chodit 12.měsíc – první samostatné krůčky od 4.měsíce může být dítě kromě kojení vyživováno pečlivě rozmixovanou potravou
7
Batolecí období 2. a 3. rok Učí se základním hygienickým a společenským návykům osamostatňuje se – příjem potravy, řeč, pohyby, chůze Rozvoj smyslového vnímání a řeči, kolem 2. roku začíná dítě spojovat slova v jednoduché věty a ve 3letech je schopno samostatného vyprávění přestává nosit pleny, v 18.měsících by mělo chodit na nočník samostatně Ve třech letech uvědomění si vlastního já – období vzdoru Hlavní činnost: hra
8
Předškolní věk 3 roky – vstup do školy
Rozvíjí se fantazie,tvořivá práce,vědomosti,znalosti,intelekt Věk otázek (proč, na co, jak?) Na konci období se prořezávají první trvalé zuby Většina dětí navštěvuje mateřskou školu
9
Mladší školní rok Do 11 – 12 let
Největší rozvoj duševní činnosti dítěte Vstup do školy Hra ustupuje, hlavní činností se stává učení
10
Starší školní věk - puberta
Přibližně do 15 let Prohloubení zvláštností a rozdílů mezi chlapci a dívkami Změny související s dospíváním Fyzické, psychické i sociální změny
11
Adolescence 15 – 20 let Získání rovnováhy mezi vnitřním a vnějším světem Příprava na povolání, volba povolání, láska, sexualita, příprava na manželský a rodinný život
12
Mladá dospělost 20 – 30 let Tělesný vývoj ukončen, ve věku 25 let je člověk nejsilnější, nejodolnější, dovršuje se schopnost učení Založení rodiny ženy: mateřský instinkt Muži: profesionální vzestup, seberealizace
13
Střední dospělost 30 -45 let
Počátek tělesných problémů (nemoci, obezita…) Rozvoj profesionálních schopností Člověk je zásadovější, pevnější, spolehlivější Dospělé děti, příprava na roli prarodičů
14
Pozdní dospělost 40 (45) – 60 let
Častější zdravotní problémy, vrásky, šediny Odchod do důchodu Syndrom opuštěného hnízda: odchod dospělých dětí z rodiny
15
Stáří Nad 60 let Celkové opotřebení organismu Generační spory
Snížení fyzické výkonnosti Důchod – změna ve způsobu života, nutnost aktivního přístupu V pozdním stáří problémem blízkost smrti, klesá životní elán
16
Použité zdroje Janošková, D. a kol.: Občanská výchova 8, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Praha: Fraus, 2005. ISBN Šil, P., Karolová, J.: Já člověk. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, ISBN: Obrázky galerie Klipart Office
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.