Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Vektorový grafický editor Zoner Callisto
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Vektorový grafický editor Zoner Callisto Počítačová grafika – 8. ročník
2
Obsah Program Zoner Callisto Seznámení s programem
Základní panel nástrojů Kreslení základních objektů Barvy objektů Operace s objekty Úpravy objektů pomocí tvarovacího nástroje Práce s textem
3
Zoner Callisto český program pro vektorovou grafiku je poměrně levný
součástí je i kolekce obrázků – klipártů. program, který je určený pro práci pod Windows všechny funkce se ovládají pomocí roletové nabídky a panelů s nástroji, které volíme myší, ale také z klávesnice.
4
Seznámení s programem Po spuštění programu se objeví uvítací obrazovka – v dolní části „Tip na tento den“ Panely nástrojů základní alternativní měřítko hladiny text standardní galerie Pravítka a soustava souřadnic Stavový řádek Posuvníky Paleta barev Pracovní plocha
5
pravítka a soustava souřadnic
základní panel standardní panel panel pro úpravu textu alternativní panel stavový řádek galerie paleta barev pracovní plocha posuvníky pravítka a soustava souřadnic okraj stránky stránky v dokumentu
6
Základní panel nástrojů
Měřítko zobrazení = lupa Výběr a editace objektů Zvětšení měřítka Tvarování objektů Zmenšení měřítka Křivky Předchozí měřítko Tvary Základní objekty Text Celá stránka Tabulky Přehled všech objektů Vkládání obrázků Vybrané objekty Zpět Pracovní plocha Opakovat
7
Základní objekty na panelu nástrojů
křivky (čáry) geometrické tvary text – odstavcový a umělecký tabulky
8
Alternativní panel nástrojů
- mění se podle vybraného nástroje na základním panelu
9
Kreslení základních objektů
tažením myši vybereme tvar myš má tvar křížku se symbolem vybraného tvaru – nastavíme do prostoru, kde bude objekt stiskneme a držíme Lt myši a táhneme libovolným směrem uvolníme tlačítko myši – tvar je vytvořen numericky Lt klikneme do plochy pro levý horní roh tvaru v tabulce zadáme číselně rozměry obrazce
10
Tvary před vytvořením tvaru volíme v alternativním panelu
od kraje – tažením z levého horního rohu ze středu u některých objektů – ze středu s možností rotace objektu
11
Tvary: obdélník a čtverec
u numerického zadání pro čtverec zadat stejnou šířku a výšku možnost vybrat v alternativním panelu tvary vrcholů namísto klasických rohů ostré zkosené zaoblené vykrojené
12
Nastavení barev objektu
většina vektorových objektů (kromě čar a křivek) může mít 2 barvy – barvu čáry a barvu výplně aplikace barev barevná paleta dole barvu čáry – Lt na barvu barvu výplně – Pt na barvu galerie – barevná paleta nově vkládaný objekt převezme přednastavitelné barvy
13
Vyplňování objektů: barvou barevným přechodem bitovou mapou
fraktálovou výplní
14
Jednobarevná výplň Výplň Typ : Jednobarevná
15
Výplň objektů barevným přechodem
16
Výplň bitovou mapou
17
Plastická výplň - přizpůsobivá
18
Změny v paletě barev namíchání vlastní barvy 2 krát Lt na barevnou paletu okno Míchání barev v paletě Lt označíme barvu (políčko), kterou chceme změnit nulová barva pera nebo výplně – objekt je průhledný
19
Tvary: kružnice a elipsa
u numerického zadání pro kružnici zadat stejnou šířku a výšku – jinak vznikne elipsa pro oblouk a výseč počáteční a koncový úhel nastavíme na alternativním panelu
20
Měřítko zobrazení -pohled na dokument
přiblížení pracovní plochy - zvětšení zmenšení pohledu na dokument Detailní pohled na část auta zpátky na celoobrazovkový pohled přehled všech objektů vybrané objekty vybrané objekty celá pracovní plocha
21
Stránky v dokumentu manipulace se stránkami
skupina tlačítek v levém dolním rohu pracovní plochy u vodorovného posuvníku (nad paletou barev) měníme stránku přidáváme stránku aktuální stránka /celkový počet stránek
22
Mnohoúhelníky a hvězdy
další vlastnosti nastavíme v alternativním panelu: natažení tvaru ze středu ostrost rotace natažení tvaru od kraje – z levého horního rohu počet vrcholů, cípů
23
Pravidelný mnohoúhelník
počet vrcholů (cípů): 3 – 99
24
Hvězdy 5 různých tvarů 4 - 99 cípů ostrost 0 – 95% 8 cípů ostrost – 0%
25
Tvary: 10 cípů ostrost – 0% ostrost – 8% ostrost – 30% ostrost – 85%
26
Obecné operace s objekty
všechny objekty ( obdélník, mnohoúhelník, hvězda, čára, křivka, …) lze kdykoliv později modifikovat – změnit polohu, velikost, barvu, event. barvy výplně, tloušťku čáry, u některých objektů i další parametry (počet cípů apod.) všechny uvedené operace s objekty lze provádět při vybraném nástroji Výběr – tlačítko bílé šipky
27
Výběr a editace objektů
označení – výběr Lt na objekt mazání označit objekt + Delete přemístění označený objekt uchopíme Lt a táhneme kurzorovými šipkami změna velikosti do délky i šířky – Lt za rohové čtverečky jedné strany – Lt za středové čtverečky
28
Výběr a editace objektů
otočení tvaru Lt klikneme do označeného objektu, Lt za rohové šipky zkosení tvaru Lt za středové šipky
29
Práce s více objekty označení více objektů ohraničení přibírání
přetažením Lt myši stanovíme rámec kolem objektů přibírání SHIFT + Lt na objekty vybrat vše: CTRL + A Úpravy Vybrat Úpravy Inverze výběru zrušení 1 objektu ve výběru: SHIFT + Lt práce s více objekty najednou je stejná jako s 1 objektem
30
Kopírování, duplicita kopírování duplicita
označit objekt a pomocí schránky stejně jako ve Windows duplicita zapnout tlačítko Duplikační režim, Lt uchopit a táhnout + CTRL
31
Kopírování = duplicita
výplň – Pt myši na barvu v paletě obrys – Lt myši na barvu v paletě duplikační režim + CTRL
32
Zarovnání objektů - zarovnání objektů k určité hraně
- využití: tvorba letáků, informačních letáčků, školních zpravodajů vodící linky (pomocníci při práci) speciální čáry – lze k nim jakoby „přilepit“ nejbližší objekty pouze je vidíme, netisknou se síť (pomocník při práci) pomyslná síť teček podobně jako vodící linky k sobě dokáží „přilepit“ nejbližší objekty
33
Vodící linky pomocné čáry, které pomáhají se zarovnáním
magnetický efekt vodící linky – když umístíme objekt poblíž linky, automaticky se k ní zarovná
34
Vodící linky - nastavení
můžeme nastavit přesně číselně: Soubor Nastavení dokumentu – záložka Vodící linky – zadáme číselně a potvrdíme tlačítkem Přidat zatržení – Zobrazit vodící linky a Uchycovat, je možné je i uzamknout vytáhneme stisknutým Lt myši z horního (vodorovného) pravítka vodorovné, z levého (svislého) pravítka svislé při zvoleném nástroji Výběr
35
schování klávesa L – schová všechny vodící linky (jsou nastavené, ale nejsou vidět), pokud chceme znovu zobrazit – opět klávesu L Soubor Nastavení dokumentu – záložka Vodící linky – odstranit zatržení Zobrazit vodící linky odstranění Soubor Nastavení dokumentu – záložka Vodící linky – tlačítko Smazat všechny chytnout a přetáhnout zpátky do pravítka
36
Spojení objektů: označit objekty menu:
Objekty Logické operace Spojit objekty
37
Průnik objektů postup, jak z obrázku vybrat určitou část
nakreslíme objekt za objekt přidáme např. pomocný obdélník označíme oba objekty Objekty Logické operace Průnik objektů
38
Pořadí objektů program skládá nově vytvořený objekt vždycky nahoru
Menu: Objekty Pořadí objektů .... označíme objekt Úplně nahoru O jeden nahoru O jeden dolů Úplně dolů Objekty
39
Křivky křivka = prostředek k nakreslení jakékoliv čáry
všechny objekty jsou odvozené od křivek, můžeme tedy jakýkoliv objekt převést na křivky Křivka může mít (podle orientace směrnic): směrnice mají opačnou orientaci dva vrcholy směrnice mají souhlasnou orientaci jeden vrchol obě směrnice leží na přímce žádný vrchol uzel = krajní (počáteční a koncový) bod křivky úsečka – speciální případ křivky – křivka bez vrcholu
40
Úsečky a čáry rovná čára (úsečka) – Lt držet, táhnout a uvolnit
lze navázat – začít v místě, kde skončila spojené úsečky (lomená čára) tlačítko Douzavřít „čára od ruky“ jestliže spojíme počáteční a koncový bod, vznikne objekt – má i výplň
41
Používání pera - obrys typ čáry šířka čáry barva čáry
zakončení čar - šipky zakončení čar - zaříznutí zalomení čáry = rohy
42
Bézierovy křivky křivky s nastavením vektoru
tvar je definován polohou krajních bodů a polohou směrnic v těchto bodech při kreslení křivky se zobrazí vektory (čárkované čáry), pomocí kterých lze nadefinovat směr a zakřivení křivky lze kdykoliv později měnit směrnice – má směr a délku délka = hloubka zakřivení směr = směr zakřivení (jako tečna k bodu) řídící bod směrnice směrnice = směrová úsečka směr a hloubku zakřivení určuje koncový bod směrnice = řídící bod krajní bod křivky
43
Jednoduché křivky jednoduchá křivka – pouze 2 krajní body
postup při kreslení vybereme ikonu křivky klikneme Lt (vymezíme začátek křivky), přemístíme (konec křivky) a zmáčkneme Lt a držíme, tvarujeme křivku, po vytvarování uvolníme Lt
44
Složené křivky složená křivka spojuje nejméně 2 jednoduché křivky
úsek – část složené křivky (= jednoduchá křivka)
45
Složené křivky – napojení
přechody mezi úseky – způsob napojení úseků v uzlu symetrický – směrnice mají přesně opačný směr a stejnou délku hladký – směrnice mají přesně opačný směr a různou délku ostrý –směrnice neleží na téže přímce
46
Úpravy objektů pomocí tvarovacího nástroje
Tvarovací nástroj pro změnu tvaru libovolného objektu úpravy objektu se provádí prostřednictvím tvarovacího rámce (= obdélník opsaný objektu)
47
Tvarování objektů po vybrání nástroje Tvarování objektů je možné objekt upravovat i pomocí speciálních bodů, které za „normálních“ okolností nejsou vidět pomocí těchto bodů lze u mnoha objektů zcela změnit jejich tvar postup označit objekt, který chceme upravovat vybrat nástroj stiskneme, držíme a táhneme Lt myši za vybraný úchopný bod požadovaným směrem
48
Tvarování objektů Objekty můžeme: Mód tvarování - zachovat úhly rámce
posouvat otáčet zvětšovat nebo zmenšovat protahovat zešikmovat Mód tvarování - zachovat úhly rámce - pokud zapnuto, nezmění se úhly v rozích
49
posunutí otočení tažením myši za úchopový bod ve středu objektu
uchopením hlavy šipky ze středu objektu
50
celkové zvětšení (zmenšení) rovnoměrné
- zachovat úhly rámce – pokud zapnuto, nezmění se úhly v rozích celkové zvětšení (zmenšení) rovnoměrné za rohový úchopový bod) při zapnutém tlačítku částečné zvětšení (zmenšení) za úchopový bod ve středu, při zapnutém tlačítku
51
protahování (jako perspektiva) – vypnuté tlačítko
tažením za rohový úchopový bod zešikmení – vypnuté tlačítko posouváme 1 stranu rámce - nepravoúhlý tažením za úchopový bod ve středu
52
tvarování rohů obdélníku
za úchopový bod, kde se zaoblení spojuje se stranou tvarování oblouku a výseče tažením koncového bodu oblouku
53
Symetrické tvarování vrcholů hvězd a jiných tvarů s vrcholy
měníme tvarováním 1 cíp – změna u všech označit objekt typu hvězda vybrat tvořítko, Lt na hvězdu ikona tvarování cípů hvězd vybrat úchopný bod mezi dvěma oblouky a tažením tvarovat cíp hvězdy soubor – tvarování hvězd, srdíčko
54
Vliv změny velikosti a deformace objektu na jeho kvalitu
při změně velikosti vektorového objektu nedojde k žádnému zhoršení kvality objektu objekt lze libovolně velikostně modifikovat při deformování bude mít objekt sice jiné propozice, ale na kvalitu čar a křivek to nebude mít žádný vliv zásadní rozdíl od rastrové grafiky
55
Text a práce s textem vložení textu 2 druhy písma
tažením myši (vymezí se prostor - textový rámeček) číselným zadáním (kliknout myší – zadat rozměry v okně) 2 druhy písma odstavcový text – umělecký text -
56
Odstavcový text zachovává druh, řez, velikost, zarovnání
při změně rámce se přeformátuje podobně jako ve Wordu slova se přeskládají, aby se vešla do rámce používá se na delší pasáže textu
57
Umělecký text zachovává svoji polohu vzhledem k rámci
při změně tvaru nebo rozměrů rámce se přizpůsobí a podle potřeby deformuje využití – k psaní nápisů, nadpisů a výrazných sdělení s textem lze provádět různé efekty při deformaci rámce
58
Vkládání uměleckého textu
alternativní panel nástrojů: Umístit na křivku Smazat původní křivku Po 15 stupních
59
Vložení uměl. textu na křivku
vložíme křivku (např. kružnici) vybereme v alternativním panelu zapneme kliknout na kružnici – vytvoří se rám napíšeme text můžeme smazat křivku
60
Práce s textovým rámcem
text – chová se jako objekt – je možné ho přesouvat, umístit na přesně definovanou pozici změna velikosti otočení
61
Úpravy textu tvarovacím nástrojem
3 režimy tvarování textu alternativní panel Editace textu Tvarování základny Tvarování rámce textu
62
Zoner Callisto – Počítačová grafika
Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional MS Office Zoner Callisto 5 Zoner - České kliparty obrázky z internetu obrázky nakreslené v Malování ve Windows literatura: J. Zíková – Zoner Callisto 5 – uživatelská příručka, Zoner, s.r.o. J. Zíková – Zoner Callisto – Tipy efekty kouzla, Computer Press Praha 2002 P. Navrátil – Počítačová grafika a multimédia, Computer Media, 2007 L. Kovářová – Informatika pro základní školy 3, Computer Media, 2004 L. Kolářová: Počítačová grafika na základní škole P. Roubal: Kreslení a grafika I. Autor: Mgr. Bohumila Zajíčková ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.