Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilOlga Veselá
1
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.1099Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.1099 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_16Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_16 Adresa školy: Vrchlického 630/5, Děčín IIAdresa školy: Vrchlického 630/5, Děčín II Autor: Mgr. Lucie BarillováAutor: Mgr. Lucie Barillová Název materiálu: Učení, paměťNázev materiálu: Učení, paměť Předmět: Občanská naukaPředmět: Občanská nauka Cílová skupina: 6.,7. ročníkCílová skupina: 6.,7. ročník VY_32_INOVACE_16 - Učení, paměť
2
Datum vytvoření: 24.9. 2011Datum vytvoření: 24.9. 2011 Téma: Učení, paměťTéma: Učení, paměť Cíl prezentace: seznámení se základními údaji, týkající se učení a pamětiCíl prezentace: seznámení se základními údaji, týkající se učení a paměti Časová dotace: 20 min.Časová dotace: 20 min. Anotace: učení, druhy učení, paměť, proces paměti, druhy pamětiAnotace: učení, druhy učení, paměť, proces paměti, druhy paměti Datum realizace v hodině: 6.6. 2012, třída VII. BDatum realizace v hodině: 6.6. 2012, třída VII. B VY_32_INOVACE_16 - Učení, paměť
3
Učení Je proces získávání a předávání zkušeností, návyků, dovedností, znalostí, hodnot a podobně.Je proces získávání a předávání zkušeností, návyků, dovedností, znalostí, hodnot a podobně. Učení je na jedné straně součástí individuálního dospívání, výchovy a vzdělávání, jednak reprodukce kulturyUčení je na jedné straně součástí individuálního dospívání, výchovy a vzdělávání, jednak reprodukce kultury Učením se zabývá celá řada věd: etologie, psychologie, pedagogika, antropologieUčením se zabývá celá řada věd: etologie, psychologie, pedagogika, antropologie VY_32_INOVACE_16 - Učení, paměť
4
Druhy učení Habituace – navykání si na okolní jevyHabituace – navykání si na okolní jevy Podmiňování – nejjednodušší forma učení běžná u zvířat, dětí a v určité míře i u dospělýchPodmiňování – nejjednodušší forma učení běžná u zvířat, dětí a v určité míře i u dospělých Pojmové učení – učení poznatkům – osvojování znalostíPojmové učení – učení poznatkům – osvojování znalostí Senzomotorické učení – rozvíjí se senzomotorické schopnosti – dítě se učí chodit, manipulovat s hračkami apod.Senzomotorické učení – rozvíjí se senzomotorické schopnosti – dítě se učí chodit, manipulovat s hračkami apod. VY_32_INOVACE_16 - Učení, paměť
5
Otázka Co si představíš pod pojmem paměť?Co si představíš pod pojmem paměť? VY_32_INOVACE_16 - Učení, paměť
6
Paměť Je schopnost uchovávat informace k pozdějšímu použití. Je to proces, který nikdy nekončí.Je schopnost uchovávat informace k pozdějšímu použití. Je to proces, který nikdy nekončí. VY_32_INOVACE_16 - Učení, paměť
7
Proces paměti 1. fáze – zisk informací1. fáze – zisk informací 2. fáze – třídíme informace podle zájmu2. fáze – třídíme informace podle zájmu 3. fáze – uložení informací3. fáze – uložení informací 4. fáze – použití4. fáze – použití 5. fáze – zapomínání5. fáze – zapomínání Má dvě funkce – uvolňuje kapacitu paměti, zapomínáme negativní emoce, ale bohužel i potřebné věciMá dvě funkce – uvolňuje kapacitu paměti, zapomínáme negativní emoce, ale bohužel i potřebné věci VY_32_INOVACE_16 - Učení, paměť
8
Druhy paměti Krátkodobá paměť, nebo také paměť pracovní, operativní) je vědomá aktivní část paměti, ve které se odehrává většina psychických procesů (např. řešení aktuálních problémů).Krátkodobá paměť, nebo také paměť pracovní, operativní) je vědomá aktivní část paměti, ve které se odehrává většina psychických procesů (např. řešení aktuálních problémů). Dlouhodobá paměť, je relativně pasivní část paměti umístěná v nevědomí. Její kapacita je hypoteticky neomezená. Ukládá významné zkušenosti, např. poznatky nutné k vykonávání nějaké činnosti či poznatky životně důležité.Dlouhodobá paměť, je relativně pasivní část paměti umístěná v nevědomí. Její kapacita je hypoteticky neomezená. Ukládá významné zkušenosti, např. poznatky nutné k vykonávání nějaké činnosti či poznatky životně důležité. VY_32_INOVACE_16 - Učení, paměť
9
Druhy paměti hmatováhmatová zraková (místa, tváře)zraková (místa, tváře) sluchová (melodie)sluchová (melodie) čichová (vůně)čichová (vůně) chuťová (4 základní chutě)chuťová (4 základní chutě) Každý člověk je jinak zaměřený. Některý si lépe zapamatuje místa, některý zase melodie. Popřemýšlej, ke kterému typu patříš ty.Každý člověk je jinak zaměřený. Některý si lépe zapamatuje místa, některý zase melodie. Popřemýšlej, ke kterému typu patříš ty. VY_32_INOVACE_16 - Učení, paměť
10
Zásady efektivního učení Dostatek spánkuDostatek spánku Porozumění je účinnější než memorování nazpaměťPorozumění je účinnější než memorování nazpaměť Učení v klidném prostředí, bez rušivých elementůUčení v klidném prostředí, bez rušivých elementů Vhodné je myšlenkové a grafické přeučování učivaVhodné je myšlenkové a grafické přeučování učiva Učíme se nahlasUčíme se nahlas Volba vhodné metody – od těžšího k lehčímuVolba vhodné metody – od těžšího k lehčímu Motivace a soustředěná pozornostMotivace a soustředěná pozornost VY_32_INOVACE_16 - Učení, paměť
11
Opakování - zápis UčeníUčení Druhy učeníDruhy učení PaměťPaměť Procesy pamětiProcesy paměti Druhy pamětiDruhy paměti Zásady efektivního učeníZásady efektivního učení VY_32_INOVACE_16 - Učení, paměť
12
Použité zdroje Přispěvatelé Wikipedie, Učení [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2012, Datum poslední revize 30. 07. 2012, 07:24 UTC, [citováno 24. 09. 2011] http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=U%C4%8Den%C3%AD&oldid=8 838324 Nakonečný, M.: Úvod do psychologie, Academia, Praha 2003Nakonečný, M.: Úvod do psychologie, Academia, Praha 2003 Obrázek na snímku č. 5, 6 - http://office.microsoft.com/cs- cz/images/results.aspx?qu=pam%C4%9B%C5%A5&ex=1#ai:MC900058917|Obrázek na snímku č. 5, 6 - http://office.microsoft.com/cs- cz/images/results.aspx?qu=pam%C4%9B%C5%A5&ex=1#ai:MC900058917|http://office.microsoft.com/cs- cz/images/results.aspx?qu=pam%C4%9B%C5%A5&ex=1#ai:MC900058917|http://office.microsoft.com/cs- cz/images/results.aspx?qu=pam%C4%9B%C5%A5&ex=1#ai:MC900058917| Obrázek na snímku č. 11 - http://office.microsoft.com/cs- cz/images/results.aspx?qu=smajl%C3%ADk&ex=1#ai:MC900434379|Obrázek na snímku č. 11 - http://office.microsoft.com/cs- cz/images/results.aspx?qu=smajl%C3%ADk&ex=1#ai:MC900434379|http://office.microsoft.com/cs- cz/images/results.aspx?qu=smajl%C3%ADk&ex=1#ai:MC900434379|http://office.microsoft.com/cs- cz/images/results.aspx?qu=smajl%C3%ADk&ex=1#ai:MC900434379| VY_32_INOVACE_16 - Učení, paměť
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.