Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilValerie Navrátilová
1
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.1099 Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.1099 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_02 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_02 Adresa školy: Vrchlického 630/5, Děčín II Adresa školy: Vrchlického 630/5, Děčín II Autor: Mgr. Lucie Barillová Autor: Mgr. Lucie Barillová Název materiálu: Trh Název materiálu: Trh Předmět: Pracovní výchova, Občanská výchova Předmět: Pracovní výchova, Občanská výchova Cílová skupina: 7.,8. ročník Cílová skupina: 7.,8. ročník VY_32_INOVACE_02 - Trh
2
Datum vytvoření: 22.9. 2011 Datum vytvoření: 22.9. 2011 Téma: Trh Téma: Trh Cíl prezentace: seznámení se základními údaji, týkající se trhu Cíl prezentace: seznámení se základními údaji, týkající se trhu Časová dotace: 20 min. Časová dotace: 20 min. Anotace: Žáci se naučí orientovat v pojmech trh, dělení trhu, nabídka, poptávka Anotace: Žáci se naučí orientovat v pojmech trh, dělení trhu, nabídka, poptávka Datum realizace v hodině: 20. 11. 2012, třída VIII. A Datum realizace v hodině: 20. 11. 2012, třída VIII. A VY_32_INOVACE_02 - Trh
3
Definice trhu Trh je místo, kde dochází ke směně ze peníze, je to místo, kde se setkává nabídka s poptávkou a utváří se zde cena zboží. Trh je místo, kde dochází ke směně ze peníze, je to místo, kde se setkává nabídka s poptávkou a utváří se zde cena zboží. VY_32_INOVACE_02 - Trh
4
Dělení trhu Podle množství zboží: Podle množství zboží: Agregátní trh – trh veškerého zboží v ekonomice Agregátní trh – trh veškerého zboží v ekonomice Dílčí trh – trh jednoho druhu zboží, působí zde různí výrobci nebo prodejci – trh zemědělských plodin, hraček, obuvi atd. Dílčí trh – trh jednoho druhu zboží, působí zde různí výrobci nebo prodejci – trh zemědělských plodin, hraček, obuvi atd. Individuální – trh jednoho výrobce Individuální – trh jednoho výrobce VY_32_INOVACE_02 - Trh
5
Dělení trhu Dle územního hlediska: Dle územního hlediska: Místní trh – vymezený obcí, městem, blízkým okolím Místní trh – vymezený obcí, městem, blízkým okolím Oblastní trh – regionální, týká se vymezené oblasti Oblastní trh – regionální, týká se vymezené oblasti Národní trh – týká se jednoho státu jako celku Národní trh – týká se jednoho státu jako celku Světový trh – obchodování v rámci světa Světový trh – obchodování v rámci světa VY_32_INOVACE_02 - Trh
6
Dělení trhu Podle druhu zboží: Podle druhu zboží: Trh statků a služeb – je to tzv. trh produktů Trh statků a služeb – je to tzv. trh produktů Trh finanční – obchoduje se zde s penězi, úvěry a cennými papíry Trh finanční – obchoduje se zde s penězi, úvěry a cennými papíry VY_32_INOVACE_02 - Trh
7
Nabídka Určité množství zboží, které jsou výrobci, prodejci ochotni prodat na trhu za určitou cenu. Určité množství zboží, které jsou výrobci, prodejci ochotni prodat na trhu za určitou cenu. Otázka: Co ovlivňuje nabídku? Otázka: Co ovlivňuje nabídku? VY_32_INOVACE_02 - Trh
8
Správná odpověď Zda je o dané zboží zájem Zda je o dané zboží zájem Náklady na výrobu Náklady na výrobu Vlivy počasí, škůdci, daňové změny Vlivy počasí, škůdci, daňové změny Obecně platí, že výrobci směřují tam, kde očekávají vysoké zisky Obecně platí, že výrobci směřují tam, kde očekávají vysoké zisky VY_32_INOVACE_02 - Trh
9
Poptávka Určité množství zboží, které jsou kupující ochotni a schopni koupit za určitou cenu Určité množství zboží, které jsou kupující ochotni a schopni koupit za určitou cenu Otázka: Co ovlivňuje poptávku? Otázka: Co ovlivňuje poptávku? VY_32_INOVACE_02 - Trh
10
Správná odpověď S růstem ceny klesá poptávka S růstem ceny klesá poptávka Koupěschopnost Koupěschopnost Věková struktura Věková struktura VY_32_INOVACE_02 - Trh
11
Tržní rovnováha Nabídka a poptávka jsou v rovnováze, neexistuje nedostatek či nadbytek zboží a cena je optimální pro nabídku i poptávku. Nabídka a poptávka jsou v rovnováze, neexistuje nedostatek či nadbytek zboží a cena je optimální pro nabídku i poptávku. VY_32_INOVACE_02 - Trh
12
Tržní nerovnováha Převis poptávka – nedostatek zboží na trhu, zákazníci chtějí koupit víc a jsou ochotní zaplatit i vyšší cenu Převis poptávka – nedostatek zboží na trhu, zákazníci chtějí koupit víc a jsou ochotní zaplatit i vyšší cenu Převis nabídka – na trhu vázne odbyt, výrobci nasadili vysokou cenu, zboží zůstává ve skladech Převis nabídka – na trhu vázne odbyt, výrobci nasadili vysokou cenu, zboží zůstává ve skladech VY_32_INOVACE_02 - Trh
13
Úkol Zvol si určitý výrobek a snaž se zapůsobit na své spolužáky natolik, že by si uvedený výrobek zakoupili. Zvol si určitý výrobek a snaž se zapůsobit na své spolužáky natolik, že by si uvedený výrobek zakoupili. VY_32_INOVACE_02 - Trh
14
Použité zdroje HOLMAN, Robert. Ekonomie. Praha : C.H. Beck, 2001. 714 s. Přispěvatelé Wikipedie, Džíny [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2012, Datum poslední revize 3. 08. 2012, 13:35 UTC, [citováno 22. 09. 2011] http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=D%C5%BE%C3%ADny&oldid=885513 7 VY_32_INOVACE_02 - Trh
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.