Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Statistika dopravních nehod
Tomáš Padělek listopad 2013
2
Dopravní nehoda Zákon 361/2000 Sb., § 47
Dopravní nehoda je událost v provozu na pozemních komunikacích, například havárie nebo srážka, která se stala nebo byla započata na pozemní komunikaci a při níž dojde k usmrcení nebo zranění osoby nebo ke škodě na majetku v přímé souvislosti s provozem vozidla v pohybu. Dopravní inženýrství Dopravní nehoda v silničním provozu je výsledek spolupůsobení čtyř faktorů „Řidič + Vozidlo + Komunikace + Provozní stav“ se sledem „Příčina – Důsledek – Následek“.
3
Dopravní nehody Rozdělení dopravních nehod podle nejhoršího následku
podle účastníka podle místa podle denní doby podle typu vozidla podle specifických okolností
4
Dopravní nehody Typologie dopravních nehod Celkem 107 typů DN:
Sk 0 – nehody individuální Sk 1 – nehody mezi jedoucími vozidly stejným směrem mimo křiž. Sk 2 – nehody mezi jedoucími vozidly opačnými směry mimo křiž. Sk 3 – nehody mezi jedoucími vozidly v křiž. na stejném rameni Sk 4 – nehody mezi jedoucími vozidly v křiž. protilehlých ramen Sk 5 – nehody mezi jedoucími vozidly v křiž. ze sousedních ramen Sk 6 – nehody s chodci Sk 7 – nehody se stojícími nebo parkujícími vozidly Sk 8 – nehody se zvěří a železničními vozidly Sk 9 – jiné nehody
5
Dopravní nehody Typologie dopravních nehod
6
Dopravní nehody Kolizní diagram
7
Dopravní nehody ? Příčiny DN Příčiny DN podle Policie ČR:
nepřiměřená rychlost nesprávné předjíždění nedání přednosti v jízdě nesprávný způsob jízdy technická závada vozidla … Příčiny DN pro účely dopravního inženýrství: ?
8
Dopravní nehody Evidence DN záznamy od roku 1980
zatřídění dat: topografický systém /uzlový systém Dostupnost údajů výpis z evidence DN Jednotná dopravní vektorová mapa (JDVM)
9
Statistika dopravních nehod
10
Statistika dopravních nehod
11
Statistika dopravních nehod
12
Statistika dopravních nehod
13
Statistika dopravních nehod
14
Statistika dopravních nehod
Sledované dopravní nehody DN se zraněním nebo usmrcením osob DN s hmotnou škodou nad zákonem určený limit do … Kč od … Kč od … Kč DN služebních vozidel
15
Statistika dopravních nehod
Počet DN Lehké zranění Těžké zranění Usmrcení Hmotná škoda (-) (osoby) (106 CZK) 2003 195ˈ851 30ˈ312 5ˈ253 1ˈ319 9ˈ334,3 2004 196ˈ484 29ˈ543 4ˈ878 1ˈ215 9ˈ687,4 2005 199ˈ262 27ˈ974 4ˈ396 1ˈ127 9ˈ771,3 2006 187ˈ965 24ˈ231 3ˈ990 956 9ˈ116,3 2007 182ˈ736 25ˈ382 3ˈ960 1ˈ123 8ˈ467,3 2008 160ˈ376 24ˈ776 3ˈ809 992 7ˈ741,5 2009 74ˈ815 23ˈ777 3ˈ536 832 4ˈ981,1 2010 75ˈ522 21ˈ610 2ˈ823 753 4ˈ925,0 2011 75ˈ137 22ˈ519 3ˈ092 707 4ˈ628,1 2012 81ˈ404 22ˈ590 2ˈ986 681 4ˈ875,4
16
Statistika dopravních nehod
17
Statistika dopravních nehod
Vývoj následků DN (LZ, TZ, SZ)
18
Statistika dopravních nehod
Vývoj následků DN (hmotná škoda)
19
Statistika dopravních nehod
Ukazatele dopravní nehodovosti absolutní počet DN relativní nehodovost závažnost DN relativní bezpečnost celospolečenské ztráty
20
Statistika dopravních nehod
Ukazatele dopravní nehodovosti Relativní nehodovost 𝑅= 𝑁 0 ∙ ∙𝐼∙𝐿∙𝑡 (počet DN / mil. vozkm a rok)
21
Statistika dopravních nehod
Ukazatele dopravní nehodovosti Závažnost dopravní nehody 𝑍= 𝑁 𝑆𝑍 ∙ 𝑘 𝑆𝑍 + 𝑁 𝑇𝑍 ∙ 𝑘 𝑇𝑍 + 𝑁 𝐿𝑍 ∙ 𝑘 𝐿𝑍 + 𝑁 𝐻𝑆 ∙ 𝑘 𝐻𝑆 (-) Koeficienty závažnosti DN: kSZ = 130 kTZ = 70 kLZ = 5 kHS = 1 (Reinholdovy koeficienty)
22
Statistika dopravních nehod
Ukazatele dopravní nehodovosti Relativní bezpečnost 𝑆= 𝑍∙ ∙𝐼∙𝑡 (závažnost / mil. vozkm a rok)
23
Statistika dopravních nehod
Ukazatele dopravní nehodovosti Celospolečenské ztráty Souhrn ekonomických a hospodářských následků hmotná škoda léčení a rehabilitace ztráty na produkci výdaje záchranných složek sociální výdaje administrativní náklady
24
Statistika dopravních nehod
Ukazatele dopravní nehodovosti Celospolečenské ztráty Průměrné hodnoty v roce 2010: lehké zranění Kč těžké zranění Kč usmrcení Kč hmotná škoda Kč
25
Strategie BESIP Národní strategie BESIP 2004 – 2010
snížení počtu osob usmrcených při DN v roce 2010 na ½ oproti stavu 2002 (1314 -> 657) nepodařilo se Národní strategie BESIP 2011 – 2020 snížení počtu osob usmrcených a těžce zraněných při DN v roce 2020 na úroveň průměru zemí EU zřejmě se nepodaří Vize 0 bezpečný dopravní systém s minimem DN a bez těžkých osobních následků zcela utopistická myšlenka
26
Děkuji vám za pozornost
Tomáš Padělek ČVUT, Fakulta dopravní Konviktská 293/20 Praha 1, Tel.: Fax:
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.