Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAneta Bednářová
1
Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA _5 Tematická oblast:Psychologie Cílová skupinažáci školy Téma:Kojenecké období Anotace: Seznámení studentů s psychickými, fyzickými a sociálními změnami v průběhu kojeneckého období Autor:Mgr. Eva Jirochová Datum vytvoření:11.10.2012
3
Prudký psychický vývoj, tělesný růst a zrání CNS – první rok – první krok – první slovo –individuální rozdíly Jedinec se mění v osobnost Erikson – základní důvěra X nedůvěře Freud – orální stádium Pro kontakt s okolím jsou důležitá ústa
4
Pokuste se vymyslet co nejvíce výhod kojení pro maminku i dítě.
5
Do 1 roku vyroste cca o 25 cm, hmotnost zvýší trojnásobně (+6-7 kg) Nepoměr hlavy a těla První zoubek se prořízne obyčejně mezi 6.-9. měs. Spí asi 16 hodin
6
Vývoj postupuje od hlavy k patě = směrem cefalokaudálním – zvedá hlavičku – sedí- stojí - chodí Proximodistálním – postupuje od ramenního kloubu přes loket po jemnou motoriku ruky a prstů
7
1) loketně-dlaňové uchopování 4. -5. měs. 2) dlaňové – není ještě vyvinuta opozice palce – 6.-7.měs. 3) nůžkové – 7.-9. měs. – palec se staví do opozice 4) pinzetové (klíšťkové) – opozice palce, rozvoj jemné motoriky (do 6. měsíce používá dítě k uchopování obě ruce)
8
Ovládnutí hlavičky – 2.měsíc Úchop a manipulace s objekty – 4.měsíc 5.měsíc – přetočení na bok či bříško Cca po 7. měsíci dítě samo sedí – sezení je důležitým mezníkem, který umožňuje osamostatnění v oblasti stimulace
9
Po 6. měsíci jí tužší stravu, kolem 10.měs. pije z hrnku Počátky samostatné lokomoce – 10.-12.měsíc lezení, konec 1. roku samostatná chůze
10
Zrak: 3 měsíce – zaostří na 12 – 50 cm, 6 měsíců – zaostří až na 1 m Barvocit: ve 2-3 měsících rozliší základní barvy – (dává přednost červené a modré před zelenou a žlutou) Malý kojenec preferuje před jakýmkoliv jiným vizuálním podnětem lidský obličej
11
Dítě již od narození preferuje zvuk lidského hlasu Sluchové vnímání je předpokladem pro rozvoj řeči Od 4.měsíce broukání 6.-8. měsíc žvatlání Ke konci 1.roku – první slova mající význam
12
Schopnost porozumět řeči 8.-10.měsíc (ne, nesmíš, dej, vlastní jméno) Koncem 1.roku rozvoj neverbálních gest Rozvoj řeči je závislý na stimulaci a pozitivní zpětné vazbě
13
Do 1 roku předřečové období, dávají přednost vysokým tónům, preferuje lidský hlas, pozná matka, uklidní ho zvuk srdce Předpokladem pro rozvoj řeči je sluchové vnímání Od 4. měs. – broukání – zpočátku reflexní charakter 6.-8. měs. žvatlání – zvuk už zní jako nějaká hláska 9.-12. měs jednoduché slabiky, které opakuje - mama
14
2.-3. měsíc – první úsměv Různé typy pláče Broukání Matka v kontaktu s dítětem funguje jako zrcadlo a poskytuje tak dítěti zpětnou vazbu 7.-8. měsíc – separační úzkost, strach z cizích lidí (důležitý signál normálního vývoje)
15
Velmi silný citový vztah k matce (primární pečovatelské osobě) má velký význam pro vytváření silných citových vztahů v dalším životě dítěte.
16
- deprivace - senzitace
17
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000, ISBN 80-7178-308-8. ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Praha: Portál, 2006, ISBN 80-7367-124-7. LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006, ISBN 80-247-1284-9.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.