Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Strategické řízení IS Základní pojmy
2
Informatika „Informatika je multidisciplinární obor, jehož předmětem je tvorba a užití informačních systémů v podnicích a společenstvích a to na bázi informačních a komunikačních technologií“
3
Informační systém podniku
„Informační systém podniku je systém pro sběr, přenos, uchování, zpracování a poskytování dat využívaných při činnosti podniku.“
4
Data, informace znalosti
Informační systém Informační systém Komponenty ICT Data, informace znalosti Lidé a jejich znalosti Aspekty Organizační aspekty Ekonomické aspekty Právní aspekty Sociální aspekty … další aspekty
5
Informační a komunikační technologie
„Informační a komunikační technologie jsou hardwarové a softwarové prostředky pro sběr, přenos, uchování, zpracování informací a pro vzájemnou komunikaci lidí a technologických komponent IS.“
6
Informační a komunikační technologie
ICT HW Servery PC, notebooky, PDA Spec. koncová zařízení Komunikační zařízení Nosiče dat Další HW SW Aplikační SW (ASW) Typový (TASW) Individuální (IASW) Software pro řízení provozu IS Software pro modelování a vývoj IS Základní software (ZSW)
7
Vývoj řešení podnikového IS
Izolované aplikace Propojené aplikace na podporu vybraných podnikových útvarů Komplexní ICT podpora podnikových činností Podpora dodavatelských řetězců a podpora komunikace s partnery
8
Izolované aplikace Počátky podnikové informatiky
Do 70. let 20. století Snadno automatizované činnosti Př.: výpočet mezd, evidence zásob Hlavním cílem najít vhodný algoritmus a převést ho do programovacího jazyka Popis dat součástí kódu Hlavní profese: programátor analytik – zajišťuje i zpracování – není oddělen vývoj od provozu
9
Propojené aplikace pro podporu vybraných podnikových útvarů
70. a 80. léta Snaha o propojení aplikací 1 vybraného útvaru Profese: byznys analytik, programátor Provoz oddělen od vývoje Operátoři, technici, pracovníci přípravy dat
10
Komplexní ICT podpora podnikových činností
Konec 80. a 90. léta Integrovaná podpora podnikových činností Specializace ICT firem Vývoj TASW Instalace a integrace = systémoví integrátoři ERP balíky Hlavní profese Byznys analytik,ICT architekt, vývojář, implementátor, vedoucí projektu Vedoucí informatiky, manažer provozu, klíčový uživatel
11
Komplexní ICT podpora podnikových činností
Přechod z funkčně orientovaného na procesní řízení Klíčové problémy na straně výrobců Jak vyhovět požadavkům různých firem Jak navrhnout SW flexibilní Jak integrovat s dalšími aplikacemi Klíčové problémy na straně uživatelů Jak optimalizovat podnikové procesy a podpořit je SW Jak výstupy projektů integrovat Jak vyhodnocovat návratnost
12
Podpora dodavatelských řetězců a podpora komunikace s partnery
Rozšíření stávající funkcionality o interakci mezi podniky Nové aplikace EDI, CRM, SCM, e-byznys Řízení celých dodavatelských řetězců (SCM, APS) Problémy Jak propojit IS různých podniků Jak zajistit bezpečnost Jak podpořit kvalitu a včasnost vzájemných dodávek Roste počet specialistů Nutnost řízení IS jako celku Metodická podpora – ITIL, COBIT, ISO
13
Typická struktura současného IS
Vlastníci, management Aplikační architektura podnikové informatiky Business Intelligence, manažerské aplikace ERP e/m Business CRM Prodej, nákup, sklady Finance, Controling, … Zdroje, výroba Obchodní partneři Obchodní partneři e/m Business Řízení a správa obsahu Obchodníci, referenci, kontaktní centrum
14
Vývoj modelů dodávky ICT služeb
Dvě základní otázky Kdo a jakým způsobem má zajišťovat vývoj aplikací Kdo a jakým způsobem má zajišťovat provoz aplikací Fáze Externí dávkové zpracování Vlastní vývoj a provoz IS Externí vývoj a provoz vlastními zdroji (licence) Komplexní outsourcing Software jako služba
15
Externí dávkové zpracování
Počítače velmi drahé Vznik servisních středisek (PVT) Zákazník vyděroval svoje data a obdržel vytištěné sestavy Úspory z rozsahu Účtuje se hlavně čas počítače Někdy se účtuje i podle agendy Zpracování dat jako služba
16
Vlastní vývoj a provoz 70. léta
Rostou požadavky na rychlost a aktuálnost Zlevňují počítače Rostou požadavky na funkcionalitu a na trhu není potřebný SW Vývoj vlastními zdroji Potřeba specialistů – podnik řeší, čemu nerozumí Na uživatele se začíná nahlížet jako na zákazníky ICT služeb Přiřazení nákladů jednotkám
17
Externí vývoj, provoz vlastní
80. léta, vznikají první TASW externích firem Software jako licence Dlouhou dobu nejefektivnější varianta
18
Problémy (SW jako licence)
Náklady ICT projektů mimo kontrolu 20 % nedokončeno, 20 % překročilo rozpočet, 40 % bez plánovaných přínosů Vynucené náklady nesouvisející s podporou byznysu Nevhodná struktura investic a provozních nákladů Dimenzováno na maximální zatížení Vysoké nároky na počty ICT specialistů
19
Problémy (SW jako licence)
ERP Obtížná customizace Vysoké náklady na školení a help desk Nízké využití celkové funkcionality Vysoké nároky na počítačové zdroje Složitost ovládání
20
Komplexní outsourcing provozu
Převedení všech zdrojů IT na specializovanou firmu Výhody Soustředění se na vlastní předmět činnosti Odbourání investic do ICT Škálování služeb dle potřeby Příliš neuspělo protože Došlo k převodu vysoce customizovaných aplikací Nejsou úspory z rozsahu Dedikování HW prostředků jednomu zákazníkovi Přínos Vznik SLA
21
SaaS
22
Běžná definiční kritéria
Software centrálně spravovaný v datacentru poskytovatele Model 1:N Specifický licenční model Generický balíčkový software Obecně dostupný software
23
Centrální umístění Systém poskytován prostřednictvím Internetu
Dříve často proprietární prostředky, dnes přes browser (SaaS) Poskytovatel má zkušenosti se správou serverů Není třeba kupovat drahý hardware Problémy s integrací databáze Řešení: webové služby
24
Model 1:N Cenově výhodné Dříve poskytováno i pro jednu firmu
Po neúspěchu modelu ASP se paradigma posouvá k modelu 1:N Dle řady autorů je nezbytné, aby N bylo vysoké číslo Co však se specifickými aplikacemi
25
Specifický licenční model
Nekupuje se licence Software je pronajímán Cenový model Přesně změřené užití Paušál (cenová pásma)
26
Generický balíčkový software
Je předpokladem modelu 1:N Pro mnoho aplikací netřeba vytvářet unikátní řešení Customizovatelnost Je třeba U ASP spíše nižší
27
Srovnání SaaS a ASP Odlišný pohled na Internet (platforba budoucnosti x realita) Jiné technologické prostředí (broadband) Jiná očekávání poskytovatelů a zákazníků SaaS vždy one-to-many Poskytovatel zároveň výrobcem Aplikace SaaS založeny na Internetu a jeho protokolech Polanský, Voříšek: SaaS model dodávky a plikací a z něho vyplývající transformace IT průmyslu
28
Názor vyučujícího Do budoucna hojně používaný model Úžasný potenciál
Není samospasitelný Články často srovnávají přínosy se stavem tak z počátku 90. let
29
Očekávané přínosy nízké nebo žádné kapitálové investice
úspora celkových nákladů aplikace má vždy aktuální verze překonání nedostatku expertízy interních zaměstnanců škálovatelnost infrastruktury předvídatelnost nákladů
30
Nízké kapitálové investice
Minimální nákup HW Software pronajímán Ale – customizace, parametrizace Lze dosáhnout u lokálně instalovaného HW? Lze dosáhnout u lokálně instalovaného SW?
31
Nízké kapitálové investice
Možnosti mimo ASP (HW) Pronájem, leasing hardware Externí správce serverů Možnosti mimo ASP (SW) Průběžné roční platby za užívání (bez úvodních nákladů)
32
Úspora celkových nákladů
Sdílení nákladů na vývoj a provoz mezi firmami Je to jen u ASP? Jaká jsou rizika? Vlastnosti software Ceny
33
Úspora celkových nákladů
Sdílení nákladů na vývoj U každého krabicového SW Ale – customizace Sdílení nákladů na provoz Externí správa Bez ASP nelze sdílet servery Rizika Zisk ASP Oportunistické chování ASP
34
Aplikace vždy v aktuální verzi
Provozována jen jedna verze aplikace Jaké jsou přednosti? Jaké jsou nevýhody?
35
Kde užít Vhodnost roste s Mírou standardizace
Ustáleností, případně změnami pouze v závislosti na změnách obecně platných předpisů Vzdáleností od hlavního předmětu podnikání Zaměřením na rychle se rozvíjející firmy, produkty, nebo odvětví Malým počtem uživatelů v hodně firmách Neexistencí potřeby off-line řešení
36
Aplikace vždy v aktuální verzi
Výhody Všichni uživatelé užívají nejmodernější SW Netřeba záplatovat staré verze Nevýhody Upgrade integrovaných aplikací
37
Překonání nedostatku expertízy interních zaměstnanců
Expertíza v oblasti vývoje Vzniká jen u ASP? Expertíza v oblasti provozu Jaká jsou rizika přesunu na poskytovatele?
38
Škálovatelnost infrastruktury
ASP vždy počítá s růstem (i když neroste firma, přibývají zákazníci) Jaká jsou rizika sdílení infrastruktury?
39
Předvídatelnost nákladů
Specifický licenční model Jsou náklady opravdu předvídatelné? Placení podle užití Jsou jinde nepředvídatelné?
40
Škálovatelnost infrastruktury
Periodicita potřeby Např. všichni potřebují dělat mzdy počátkem měsíce Koncem roku účetní závěrka Periodicita nákupu HW Houpání výkonnosti
41
Varianty vývoje a provozu IS
Proces, jehož cílem je změna IS podniku Může se týkat libovolné komponenty Podstatné změny se realizují projektem Ukončením vzniká nová verze IS Z pohledu byznysu jsou nejpodstatnější změny ty, kdy vzniká, nebo se mění aplikace ovlivňující byznys proces Menší změny se nerealizují projektem, ale operativní činností „drobná údržba“
42
Varianty vývoje a provozu IS
Proces, který zajišťuje plynulý běh jednotlivých aplikací a dodávání jednotlivých ICT služeb jednotlivým uživatelům Služby musí být zajištěny tak, aby dosahovaly vlastností dohodnutých s uživatelem U provozu převládá situace, kdy celý IS zajišťuje jeden subjekt S nástupem outsourcingu a SaaS se situac mění V současné době může být IS provozován různými subjekty
43
Alternativy provozu a vývoje IS
IASW TASW / OSS Integrovaný balík Integrované komponenty Vlastními zdroji (interně v organizaci) Cizími zdroji (dodavatelsky, outsourcing, SaaS)
44
IASW v. TASW/OSS IASW = Individuální Aplikační SoftWare
TASW = Typový Aplikační Software OSS = Open Source Software
45
IASW Aplikace na míru dle potřeb podniku
Funkcionalita přesně podporuje proces, pro který je navržena Dražší Můžeme podpořit specifické procesy a získat konkurenční výhodu Nemá smysl pro standardizované procesy ( , účetnictví)
46
TASW Aplikace vyvinuta specializovaným výrobcem, generalizací požadavků určité skupiny podniků Celkové náklady vyšší, ale rozpustí se mezi víc zákazníků Doba nasazení kratší, instaluje se hotový produkt (srovnej SAP) Proces se musí přizpůsobit produktu Vhodný pro vysoce standardizované aplikace
47
Činnosti související s TASW
Lokalizace Přízpůsobení místní legislativě, národnímu jazyku, kulturním zvyklostem Customizace Úprava podle specifických potřeb zákazníků Většinou nastavení parametrů, může být i vývoje Integrace SW produktu Propojení s dalšími komponentami Personalizace Individuální nastavení chování a vzhledu uživatelem
48
Open source software Dodává se v podobě zdrojového kódu, který si zákazník může přizpůsobit Obvykle tvořen týmem dobrovolných vývojářů Neexistují garance kvality a opravy chyb ve stanovené lhůtě Ale mnohdy k nim dochází dříve než u komerčních produktů Vhodný pro nekritické standardizované aplikace Nízké náklady -> stále oblíbenější V roce 2008 bylo na Sourcefoge.net evidováno téměř ISS produktů z toho 771 ERP
49
Vlastními zdroji vs. Cizími zdroji
Vývoj Dříve převážně vlastními Již dlouho převážně cizími Provoz Převážně vlastními Začíná se prosazovat cizími a má velkou budoucnost
50
Varianty vývoje a provozu
Vlastní vývoj IASW, nákup ostatních komponent, integrace a provoz vlastními silami Vývoj IASW externí firmou, nákup ostatních komponent, integrace a provoz vlastními silami Nákup všech komponent formou TASW od různých výrobců, integrace a provoz vlastními silami Nákup celého IS od generálního dodavatele, provoz vlastními silami Tvorba IS generálním dodavatelem a externí provoz celého IS Nákup informatických služeb od různých poskytovatelů, externí provoz
51
Integrovaný balík vs. integrované komponenty
Komponentové řešení Pro každý problém lze využít nejvhodnější komponentu Nezávislost na 1 dodavateli Vysoké náklady na integraci komponent Žádný z dodavatelů negarantuje celkovou funkčnost IS Integrovaný balík Závislost na 1 dodavateli Dodavatel garantuje funkčnost celku
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.