Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ASERTIVITA Společenská kultura Asertivita ; VY_32_INOVACE_D3_03

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ASERTIVITA Společenská kultura Asertivita ; VY_32_INOVACE_D3_03"— Transkript prezentace:

1 ASERTIVITA Společenská kultura Asertivita ; VY_32_INOVACE_D3_03
Interaktivní výklad: Asertivita, pojem, pravidla, příklady. 1.A.; Mgr. Ludmila Muchová text anotace 128 text anotace ASERTIVITA Mgr. Martina Havlasová

2 Co je to asertivita? Způsob komunikace za pomoci zdravého sebeprosazení, při němž dokážeme hájit svá vlastní práva tak, abychom nenarušili práva druhých Je to důležitá komunikační dovednost Nejvhodnější způsob komunikace Vyučuje ji mnoho odborníků na vývoj osobnosti Andrew Salter – autor tréninku asertivity, své žáky učil spontánním reakcím, učil se stát si za svým názorem

3 10 pravidel asertivity 1 . Člověk má právo posuzovat své vlastní chování, myšlenky a emoce a být za ně odpovědný. 2. Člověk má právo nenabízet žádné omluvy a výmluvy ospravedlňující jeho chování. 3. Člověk má právo posoudit nakolik a jak je zodpovědný za řešení problémů druhých lidí 4. Člověk má právo změnit svůj názor. 5. Člověk má právo říci já nevím. 6. Člověk má právo být nezávislý na dobré vůli ostatních. 7. Člověk má právo dělat chyby a být za ně zodpovědný. 8. Člověk má právo dělat nelogická rozhodnutí. 9. Člověk má právo říci já ti nerozumím. 10. Člověk má právo říci je mi to jedno.

4 Předpoklady asertivní komunikace
A. vědět, co chci B. nelhat sám sobě C. nebát se říct, co cítím a co chci D. nést zodpovědnost za své chování E. nenalhávat si něco o druhých F. nemanipulovat G. aktivně naslouchat H. umět pracovat s pochvalou a kritikou

5 Techniky . Technika OTEVŘENÝCH DVEŘÍ
Kritizující chce tzv. vyrazit zavřené dveře, ale v akci zjistí, že dveře jsou dokořán. Kritizovaný asertivně neodpovídá totiž kritikou. Říká, že v zásadě s kritizujícím souhlasí. . Technika (umění) POŽÁDAT O DRUHÉ LASKAVOST Promluvy typu: Byl byste tak laskav… Prosím Vás… . Technika PROSAZOVÁNÍ OPRÁVNĚNÉHO POŽADAVKU Pokud je požadavek oprávněný (např. reklamace), není třeba se rozčilovat, ale v klidu se snažit prosadit si asertivně svůj nárok a požadavek . Technika GRAMOFONÓVÉ DESKY Opakujeme stále promluvu, asertivně, až k úspěchu.

6 Řekněte asertivně… 1. Dělám tady všechno a nikdo to neocení!
Potřebuji více tvé pomoci. 2. Nemám čas! Nyní jsem bohužel zaneprázdněná, ale podívejme se do mého diáře, kdy mám volno, a já si ráda čas udělám. 3. Chováš se strašně! Kdo to má vydržet? Tvé chování se mi nelíbí a budu ráda, když ho změníš.

7 Nezapomeňte… Asertivita= stop manipulaci
Naučme se říkat NE bez pocitů viny Kompromis a konsenzus= asertivní mistrovství

8 Komunikační situace Vyzkoušejte následující situace A.asertivně
B.agresivně C.pasivně 1. Reklamace obuvi 2. Odmítnutí návrhu kamarádky 3. Žádost o zvýšení platu Diskuse

9 Použitá literatura: Pravidla asertivity. In: [online]. [cit ]. Dostupné z: Asertivita. In: [online]. [cit ]. Dostupné z: Maturitní otázky občanský a společenskovědní základ. Praha: Fragment, 2008, 224 str., ISBN Caponni,Věra: Asertivně do života. Praha.Grada.1994,156 str.,ISBN


Stáhnout ppt "ASERTIVITA Společenská kultura Asertivita ; VY_32_INOVACE_D3_03"

Podobné prezentace


Reklamy Google