Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilNikol Černá
1
DĚJINY a etika
2
Dějiny nejsou prostým sledem událostí řetězcem důsledků v sobě uzavřených kauzalit objektivní daností změnou
3
Dějiny jsou výtvorem lidské interpretace a lidského tvůrčího působení tj. nalézání smyslu ve „skutečnosti“ poznávané kolem i v sobě, tedy projekce hodnot důvěra člověka ve smysluplnost bytí a ve vlastní svobodu
4
ČAS ne nutně jako změna (představa klasické mechaniky) nýbrž jako kvalita, durée
5
Dějiny jsou základem etiky obecné postoje (nebo i mravní normy) v dějinách vyúsťují v konkrétní mravní požadavky (mravní imperativy či povolání)
6
událost zzakoušená skutečnost je člověkem pojímána jako událost tak, že v ní člověk nalézá smysl (resp. do ní projikuje smysl) ttedy předpokládá, že mezi ním, coby pozorovatelem, a pozorovanou skutečností je jakýsi společný znak, a ten interpretuje (hermeneutika) sskutečnost se stává událostí pouze tímto přivlastněním (appropriací)
7
událost zakládá závazek ttakto konstituovaná událost není morálně neutrální (x pozitivismus), nýbrž vybízí k zaujetí stanoviska a postoje ssama je plodem etické hermeneutiky, a zpětně eticky působí
8
mravní jednání je přivlastnitelné osobou pouze proto, že je komunikovatelné a nese charakter znaku nese tedy rysy události, tedy rysy dějinné má autoreflexivní charakter
9
mravní správnost je v tomto pohledu velmi konkrétní Demmer: Neexistuje mravní správnost, která by byla myslitelná bez své dějinné zakotvenosti. ( Moraltheologische Methodenlehre, s. 62 )
10
pohled morální teologie základní otázka: Jak Bůh působí v dějinách člověka a jak je toto působení zakusitelné? nutný pohled za ohrádku fundamentální teologie na koncept zjevení
11
zjevení Boha 3 modely zjevení model teofanie instrukčně-teoretický model komunikačně-teoretický model
12
komunikačně-teoretický model ((komunikace překračuje rámec informace)) rámec porozumění, které vstupuje do prostoru referenčním bodem takového pojetí zjevení je sebepojetí věřícího (jakoby za jazykovou složkou, tam, kde jazykovost vyvěrá)
13
sebezjevení Boha v události Ježíše Krista mmyšlení teologie nutně obráceno do minulosti aabsolutno se hledá ve vzpomínkách, setkání s ním nese strukturu vzpomínání (rámec církve jako společenství, které tuto vzpomínku udržuje)
14
Ježíš Kristus oosoba Ježíše z Nazareta – konkrétní dějinné naplnění absolutna ((srov. Redemptor hominis 13) nnikoliv v ideální představě zdařilého života kkonkrétní není deficientní modus obecného kkonkrétní obsahuje plnost skutečného
15
dějinná indukce teologie (i morální teologie) nenalézá absolutní v obecném, nýbrž v konkrétním, v dějinném naplnění v Ježíši z Nazaretu druhým krokem je deduktivní reflexe o sobě samé explikativní charakter mth – progresivní rozvinutí události
16
obsah zjevení oobsah zjevení je antropologicky zprostředkován nositelem zjevení ccírkev zpřítomňuje toto zprostředkování jednak v tradovaných větách víry jednak (a především) v podílu na zážitku Boha, který se zjevil v Ježíši Kristu -> víra má formu účasti
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.