Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Elektromobily minulosti a budoucnosti
Elektromobily minulosti a budoucnosti
2
První elektromobil před 177 lety
1828 sestavil slovák Jedlík první model s elektromotorem sestavil skotský obchodník Robert Anderson první elektrické vozidlo Nizozemský prof. Sibrandus Stratingh a jeho asistent Christopher Becker sestavili první elektromobil v roce 1835
3
Fotovoltaické elektromobily mají 100 let
První elektromobil postavený v USA, 1893 Baker electric z roku 1912, sluneční články na střeše
4
Elektromobil Františka Křižíka 1895
(3,7 kW) Třetí Křižíkův elektromobil byl plugin-hybrid se dvěma motory na zadních kolech. Později na něj navázal Ferdinand Porche Elektromobil Thomase Edisona 1913
5
Překonání 100 km/h před 110 lety
17 ledna 1899 Belgičan Camille Jenatzy elektromobilem Jamais Contente (Nikdy spokojená) překonal jako první vozidlo na světě 100km/h
6
Československý Klub elektromobily
7
Československá historie
Elektromobil LIAZ
8
Škoda, Tatra Beta elektro
9
Současný stav elektromobilů
Parametry: - max. rychlost 250 km/h - zrychlení za 4s dojezd 200 až 600 km - rychlé nabití za 10 minut Aktuální evropské elektromobily: Opel Ampera BMW Mini E Pininfarina B0 Mercedes Smart Electric Fiat Panda Electric Think City ( dříve Ford )
10
Ideální auto na dojíždění do práce
100km na jedno nabití Spotřeba energie 15 kWh na 100km Ve městě i méně díky rekuperaci Při nočním nabíjení je cena za palivo 1 EURO / 100km Minimální náklady na údržbu elektromotoru Není třeba převodovka, rozvody, svíčky, olej, výfuk, palivový systém, spojka
11
Emise V současnosti auta vypouštějí do ovzduší průměrně 161 gramů CO2 na kilometr. Evropská komise navrhla snížení emisí oxidu uhličitého u nových automobilů na 130 gramů na kilometr do roku 2012. V ČR (550g CO2 / kWh) 80 g CO2 na km Tyto nepřímé emise se po dobu životnosti elektromobilu zmenšují 10% emise prachu z brzdových deštiček Minimální emise hluku ve městech Není znečištění olejem
12
Porovnání počtu součástí motoru
Zjednodušení vozidla Porovnání počtu součástí motoru
13
Elektrické kola a motorky
14
Elektrické vozítka pro všechny generace
15
Elektrobusy, bateriové trolejbusy
- max. výkon 180 kW max. rychlost 100 km/h dojezd 300 km
16
Akumulátory LITHIUM-ION BATTERY
17
Hustota energie akumulátorů
18
Superkondenzátory Dočasné úložiště pro akceleraci a rekuperaci
19
Zinek-vzduch akumulátory
Zatím nelze elektricky nabíjet, vhodné pro nabíjení výměnou za recyklované
20
Nabíjecí infrastruktura
113 míst v ČR + 2 Slovensko: Nové Zámky (klub) Inkubátor Malacky Bratislava ? 1730 Rakousko 600 Německo 5000 Finsko 300 UK ...
21
Elektroletadla
22
Elektrolodě Vranovská přehrada: Zelená míle
23
Podpora elektromobilů
- Bezplatný vjezd do center města - Možnost bezplatného dobíjení na parkovištích - Nulová silniční daň Nižší sazba povinného ručení. Povinné ručení elektromobilu v ČR: 499 Kč ročně bez bonusů (17 euro)
24
Připravovaná výroba elektromobilů
Nová osobní Tatra Italská Pininfarina B0 León Twin Drive Ecomotive VW Golf TwinDrive
25
BMW Mini
26
Pininfarina B0 – výroba 2009
27
Tata Indica Electric
28
Fiat Panda electric
29
Dodávka Fiat E-Power
30
Smith Electric Vehicles
Anglická firma na podvozcích české Avie
31
GM: Chevrolet Volt + Opel Ampera
32
Tesla
33
ZAP Alias
34
Venturi Fetish
35
Jeep Wrangler Unlimited EV
36
Dodge Circuit EV je jako Viper, ale na elektřinu
38
Pro hybridní pohony je důležitější výkonová hustota než hustota energie!
Superkondenzátory – bezkonkurenční
39
E-Flex technologie, de facto sériový hybridní pohon
Li-ion akumulátor, 180kg, dojezd 60km, životnost 10 let Výkon elektromotoru 120kW Dobíjení 110V po dobu 6,5 hodin Navíc litrový tříválec 50kW pro dobíjení 0 - 5l/100km Cena 30 tis. USD předpokládaný prodej od 2010
40
Spalovací motor 1,5l, 57kW,110Nm Elektromotor synchronní s permanentním magnetem 50kW, 400Nm Akumulátor NiMH, 200V, 21kW Kombinovaný výkon 82kW Spotřeba 5l/100km prakticky nezávisí na typu provozu Cena 22 tis. USD
41
Paralelní hybrid Spalovací motor 1,3l, 70kW, 123 NM Elektromotor relativně slabý 15kW, 103Nm Spotřeba 5,2 l bez ohledu na typ provozu Převodovka CVT s plynule měnitelným převodem Cena 24 tis. USD
42
Čínská firma BYD produkující zejména akumulátory do mobilních telefonů (patrně v současnosti největší na světě) Nová technologie lithium iron phosphate (LiFePo) známá rovněž jako A123 Hybridní vozidlo s akumulátorem 20kWh a špičkovým výkonem 120kW má deklarovaný dojezd 90km. Po vyčerpání kapacity je k dispozici paralelní spalovací motor. Předpokládaná cena 6 tis. USD
46
EV1
47
Zdroje pro tuto prezentaci:
Wikipedia, web Automobilky Alternativní pohony v dopravě, Doc. Jiří Macur, FAST VUT v Brně Archív klubu Elektromobily CDV Mgr. Jaromír Vegr Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D. MBA sdružení Elektromobily a VUT v Brně
Podobné prezentace
© 2025 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.